چطور گوشی کارکرده را به دیجیکالا بفروشیم؟
در این گزارش علاوه بر روایت کاربران از تجربه فروش گوشیهای کارکرده در دیجیکالا، مراحل و شرایط فروش گوشی در این پلتفرم آورده شده است
فرارو- کاربران دیجیکالا علیرغم استقبال از ایده خرید مستقیم گوشیهای کارکرده، انتقادهایی درباره فاصله میان وعدههای دیجیکالا و واقعیت اجرایی طرح داشتهاند. همانجایی که اعتماد عمومی به چالش کشیده میشود.
به گزارش فرارو؛ دیجیکالا بازار خریدوفروش گوشیهای کارکرده را از فضای پرریسک و ابهام پلتفرمهای عمومی به یک مسیر قابل اعتماد و سادهتر منتقل کرده. طرحی که با وجود تمام پیچیدگیهای فنی و اجرایی، برای هر دو سوی معامله اطمینانبخش است. در چنین سازوکاری، فروشنده دیگر نیازی به درج آگهی در بسترهای غیررسمی و نامطمئن یا مواجهه با خریدار ناشناس ندارد و خریدار هم از خطر خرید دستگاهی با وضعیت نامعلوم و بدون ارزیابی تخصصی دور مانده است.
نحوه فروش گوشی کارکرده به دیجیکالا
دیجیکالا از طریق پلتفرم «دیجیکالا یوزد» خرید مستقیم گوشیهای کارکرده را ممکن کرده. در این مدل فروش، مدل و وضعیت فنی دستگاه خود را در سایت وارد میکنید تا سیستم قیمت پیشنهادی اولیه را نمایش دهد.
این رقم طبق سلامت ظاهری و فنی دستگاه، تاریخ تولید، سلامت باتری، سابقه تعمیر، میزان تقاضای بازار و نوسانات ارز محاسبه خواهد شد و اگر مدل مورد نظر در فهرست فروش فوری باشد، امکان تحویل درب منزل فعال میشود.
سفیر دیجیکالا پس از ثبت نهایی در زمان تعیینشده گوشی را تحویل گرفته و به مرکز کارشناسی ارسال میکند. بدین ترتیب، زمان بررسی کاربران تهرانی کمتر از 48 ساعت و برای سایر شهرها بین سه تا پنج روز کاری اعلام شده است.
نتیجه کارشناسی هم در صورت انطباق با اطلاعات اعلام شده، بهعنوان تایید نهایی ثبت و مبلغ گوشی به کیف پول حساب کاربر در دیجیکالا واریز میشود.
اگرچه این روند، تجربهای نو از معامله کالا دستدوم را در یکی از پلتفرمهای بزرگ تجارت الکترونیک کشور شکل داده اما خالی از عیب و ایراد هم نیست.
در این مرحله، کاربر هم میتواند برداشت نقدی انجام دهد هم اعتبار را در خریدهای بعدی استفاده کند.
در نظر داشته باشید که انتقال مالکیت از طریق سامانه همتا انجام خواهد شد و پیش از تکمیل فرآیند، پرداخت نهایی صورت نمیگیرد.
دیجیکالا طی دستورالعملهایی رسمی از فروشندگان خواسته پیش از تحویل، گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانده و از خروج کامل اپل آیدی یا حساب سامسونگ اطمینان حاصل کنند.
همچنین وجود جعبه و لوازم جانبی برای انجام کارشناسی دقیق الزامی است. برای تعیین قیمت نهایی نیز گوشیها در سه سطح سلامت شامل «مشابه نو»، «خوب» و «قابلقبول» دستهبندی میشوند.
در بخش عرضه به خریداران نیز دستگاههای کارکرده با گارانتی سهماهه و مهلت تست یکهفتهای عرضه خواهند شد تا امکان بررسی و اطمینان از سلامت آنها فراهم شود.
مصائب فروش گوشی به دیجیکالا؛ این نکات را جدی بگیرید
![]()
بررسیهای فرارو درباره تجربه کاربران از سرویس «دیجیکالا یوزد» تصویری چندوجهی از این طرح ترسیم میکند؛ خدماتی که از یکسو فرآیند فروش گوشیهای دستدوم را سادهتر و مطمئنتر کرده و از سوی دیگر با چالشهایی در شفافیت و زمانبندی همراه بوده است.
دادههای منتشرشده در کامنتهای دیجیکالا و شبکههای اجتماعی حکایتی از تفاوت میان مبلغ اولیه اعلامی و رقم واریز نهایی دارد. بهگفته یکی از فروشندگان «در مرحله نخست ۳۲ میلیون تومان پیشنهاد شد اما پس از کارشناسی 5 میلیون کمتر پرداخت کردند، بدون هیچ توضیحی در مورد علت».
مهمترین نقطه ضعف سیستم نیز تاخیر در انجام کارشناسی و پرداخت وجه اعلام شده است. بطوریکه کاربران از طولانی شدن مدت بررسی گله داشتند که گاه فراتر از وعدهها بوده و روند تسویه را هم با کندی همراه کرده است. جملهای نظیر «قرار بود نهایت دو روز طول بکشد اما پنج روز بعد پول را واریز کردند» از نمونه نارضایتی فروشنگان بهشمار میآید.
یکی دیگر از کابران میگوید «کارشناسی گوشی خوب بود اما بعد از بررسی گفتند ظرفیت باتری پایینتر از حد تعریفشده و قیمت نهایی رو کمتر واریز کردند. قبلا تست کرده بودم و باتری حدود نود درصد سلامت داشت ولی گفتند طبق استاندارد داخلی دیجیکالا باید بالای نودوپنج درصد باشه تا نمره کامل بگیره.»
شیوه واریز وجه به کیف پول حساب کاربر هم محل بحث شده. برخی کاربران فرآیند پرداخت غیرمستقیم را برای برداشت نقدی دشوار قلمداد کردهاند.
در کنار این موارد، نگرانیهایی درباره امنیت دادههای شخصی نیز مطرح شده که دیجیکالا در مقررات رسمی خود تلاش کرده تا مسئولیت حذف اطلاعات را بهطور کامل متوجه فروشنده بداند.
علاوه بر این، در حال حاضر تنها برخی مدلهای پرفروش آیفون، سامسونگ و شیائومی بهصورت فعال در سامانه پذیرفته میشوند، بطوریکه سایر دستگاهها با پیام خطای سیستم مواجه خواهند شد؛ بخش پشتیبانی دیجیکالا در پاسخ به این ایراد اعلام کرده که تمرکز فعلی خود را بر مدلهای پرتقاضا گذاشته. است.
با تمام این تفاسیر اما دیجیکالا توانسته بخشی از فضای مبهم و پرریسک معاملات غیررسمی گوشیهای کارکرده را سامان داده و مسیر فروش بیواسطهتری را فراهم کند. بطوریکه کاربران از سهولت ثبت درخواست و تحویل درب منزل بهعنوان اصلیترین مزیت این طرح یاد کرده و آن را تجربهای «امنتر و قابلاعتمادتر از فروش حضوری» دانستهاند.