ترنج موبایل
کد خبر: ۹۱۷۸۸۵

ثبت‌نام ایران‌خودرو آبان ۱۴۰۴؛ فرق فروش فوری و فوق‌العاده با پیش‌فروش

ثبت‌نام ایران‌خودرو آبان ۱۴۰۴؛ فرق فروش فوری و فوق‌العاده با پیش‌فروش

بهترین طرح ثبت‌نام ایران‌خودرو کدام است؛ فروش فوری با تحویل ۳۰ روزه، فروش فوق‌العاده با تحویل ۹۰ روزه یا پیش‌فروش با تحویل ۴ تا ۱۸ ماهه و ریسک قیمت غیرقطعی

تبلیغات
تبلیغات

فرارو– مهلت ثبت‌نام ایران‌خودرو آبان ۱۴۰۴، کمتر از ۴۸ ساعت دیگر به پایان می‌رسد و تجربه دوره‌های اخیر نشان داده احتمال تمدید آن ضعیف است.

به گزارش فرارو؛ در فرصت باقیمانده باید با توجه به تفاوت فروش فوری و فوق‌العاده یا فرق فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش، بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. از نقطه نظر کلی هر سه روش ویژگی‌های خاص خود را دارند و راستش را بخواهید، این بودجه و شرایط مالی شماست که تعیین می‌کند کدام‌یک انتخاب بهتری است اما اگر بخواهید دقیق و با جزئیات به ماجرا نگاه کنید این نوشته به زبان ساده و براساس واقعیت‌های اقتصادی، کمک می‌کند بفهمید در شرایط فعلی بازار، کدام روش برای چه گروهی از متقاضیان مناسب‌ خواهد بود.

فروش فوری؛ وقتی زمان طلاست

در طرح ثبت‌نام ایران‌خودرو آبان ۱۴۰۴، فروش فوری بی‌هیچ شک و تردیدی سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش خرید ماشین است. در این روش، خودرو ظرف ۳۰ روز کاری پس از واریز وجه تحویل داده می‌شود و قیمت کاملاً قطعی است. یعنی اگر مثلاً پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای با رینگ آلومینیومی را انتخاب کرده‌اید که قیمت کارخانه‌اش ۸۶۰ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان است، همان مبلغ را (به اضافه هزینه‌های شماره‌گذاری، بیمه و مالیات) پرداخت می‌کنید و تمام.

اما این وسط نکته ظریفی وجود دارد؛ در فروش فوری، رقابت بین متقاضیان شدید است. چون همه می‌دانند به خاطر تحویل سریع و قطعی بودن قیمت، میزان سود تضمین شده است. اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای بعضی مدل‌ها مثل دنا پلاس اتومات حتی به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. به همین دلیل، شانس برنده شدن در قرعه‌کشی این بخش معمولاً کمتر از سایر روش‌هاست.

اگر نقدینگی کافی دارید و نمی‌خواهید درگیر نوسان قیمت یا تأخیر تحویل شوید، فروش فوری بهترین گزینه ممکن است. منتها توجه کنید که باید کل مبلغ خودرو (به‌علاوه هزینه‌های جانبی مثل بیمه، مالیات و شماره‌گذاری) را هنگام ثبت‌نام پرداخت کنید.

فروش فوق‌العاده؛ انتخاب عاقلانه‌ برای اکثریت متقاضیان

فرق فروش فوری و فوق‌العاده بیشتر در زمان تحویل خلاصه می‌شود. در فروش فوق‌العاده، خودرو ۹۰ روزه تحویل داده می‌شود اما قیمت آن، مانند فروش فوری قطعی است. یعنی باز هم با پرداخت کامل مبلغ هنگام ثبت‌نام، در برابر افزایش قیمت‌ خودرو در ماه‌های بعد مصون خواهید بود.

این روش برای اکثریت متقاضیان گزینه‌ای منطقی‌ است چون در فروش فوق‌العاده، از یک سو عجله برای تحویل ندارید و از سوی دیگر، احتمال برنده شدن در قرعه‌کشی بیشتر است. ایران‌خودرو معمولاً برای متعادل‌کردن تقاضا، ظرفیت فروش فوق‌العاده را بالاتر از فروش فوری در نظر می‌گیرد. از طرفی چون عموم خریداران ترجیح می‌دهند ماشین را زودتر تحویل بگیرند، شانس متقاضیان صبور و زیرک در این گروه بالاتر می‌رود.

در واقع اگر بخواهیم موضوع را خلاصه کنیم باید بگوییم فروش فوق‌العاده یک انتخاب متعادل بین «قیمت کارخانه» و «شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی» است. اگر می‌توانید سه ماه برای تحویل صبر کنید و نقدینگی هم آمده است، چرا باید از این روش اقتصادی و منطقی دوری کنید؟

ثبت‌نام ایران‌خودرو آبان ۱۴۰۴؛ فرق فروش فوری و فوق‌العاده با پیش‌فروش 2خودروسازان معمولاً برای متعادل‌کردن تقاضا، ظرفیت فروش فوق‌العاده را بالاتر از فروش فوری در نظر می‌گیرند

پیش‌فروش؛ برای کسانی که نقدینگی محدودی دارند

در طرح ثبت‌نام ایران‌خودرو آبان ۱۴۰۴، پیش‌فروش همچنان پرطرفدار است اما باید ریسک‌های مربوط به آن را بشناسید. در این روش شما در زمان ثبت‌نام حدود ۵۰ درصد قیمت خودرو را پرداخت می‌کنید و بقیه مبلغ را هنگام تحویل که در حالت خوشبینانه بین ۴ تا ۶ ماه بعد (ممکن است تا ۱۸ ماه طول بکشد) است، براساس قیمت روز کارخانه می‌پردازید.

به زبان ساده‌، اگر مثلاً دنا پلاس اتومات قیمت کارخانه‌ای برابر با یک میلیارد و ۱۸۶ میلیون تومان دارد، در زمان ثبت‌نام حدود ۵۹۳ میلیون تومان پرداخت می‌کنید و مابقی مبلغ هنگام تحویل با نرخ روز محاسبه می‌شود.

این روش برای کسانی مناسب است که هنوز بودجه کامل خرید خودرو را در اختیار ندارند اما مطمئن‌ هستند طی چند ماه آینده می‌توانند از پس جور کردن مبلغ باقیمانده بربیایند. از نظر روانی، پیش‌فروش مثل رزرو آینده بازار است. شما با نیمی از مبلغ امروز، برای خودتان جایی در صف تولید آینده ایران‌خودرو رزرو می‌کنید.

خریداران باید این نکته مهم را هم در پس ذهن داشته باشند که در پیش‌فروش قیمت نهایی قطعی نیست. یعنی اگر در این مدت قیمت کارخانه افزایش پیدا کند (که در فضای تورمی ایران کاملا محتمل است)، شما باید مابه‌التفاوت را بپردازید. پس این روش به افرادی توصیه می‌شود که دید اقتصادی بلندمدت دارند و از نوسانات احتمالی قیمت نمی‌ترسند.

تفاوت فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌‌فروش

شاخص مقایسه

فروش فوری

فروش فوق‌العاده

پیش‌فروش

موعد تحویل

۳۰ روز

۹۰ روز

حداقل ۴ و حداکثر ۱۸ ماه

نحوه پرداخت

پرداخت کامل

پرداخت کامل

پیش‌پرداخت حدود ۵۰٪

قیمت نهایی

قطعی

قطعی

بر اساس قیمت روز

ریسک نوسان قیمت

ندارد

ندارد

دارد

شانس قرعه‌کشی

کم

متوسط

بالا

مناسب برای...

متقاضیان با نقدینگی کامل و نیاز فوری

کسانی که عجله ندارند و اهل ریسک نیستند

کسانی که بودجه‌شان محدود است و عجله ندارند

نکته: سود تضمینی فروش فوری از منظر بازار مهتمرین نکته خواهد بود، چون فاصله قیمت کارخانه تا بازار آزاد قابل‌توجه است اما احتمال پایین برنده‌ شدن در قرعه‌کشی باعث می‌شود خیلی‌ از مصرف‌کننده‌ها سمت فروش فوق‌العاده بروند. در مقابل، پیش‌فروش شبیه سرمایه‌گذاری میان‌مدت است که نتیجه‌اش به نوسانات آتی بازار و سیاست‌های قیمتی کارخانه وابستگی دارد.

بهترین گزینه در ثبت‌نام ایران‌خودرو آبان ۱۴۰۴

سه گروه متقاضی وجود دارد؛ اگر خودرو را برای استفاده شخصی می‌خواهید و دنبال سرمایه‌گذاری نیستید، روش فروش فوق‌العاده بهترین گزینه است. تحویل سه‌ماهه آن معقول به نظر می‌رسد، قیمت ماشین در آن قطعی است و در این دوره‌های اخیر نیز نیازی به بلوکه‌کردن پول برای مدت طولانی ندارد.

اگر دنبال کسب سود ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار هستید، فروش فوری انتخاب منطقی‌تری است. هرچند شانس قرعه‌کشی پایین باشد. در صورت موفقیت، همه این سختی‌ها به سادگی از خاطرتان می‌رود چون بازدهی سرمایه شما بالاست و خودرو زودتر به دستتان خواهد رسید.

خریداران با نقدینگی محدود در دسته سوم قرار می‌گیرند. اگر فعلاً نصف مبلغ خودرو را دارید و امیدوار هستید طی چند ماه آینده بخش باقی‌مانده را تأمین کنید، پیش‌فروش گزینه‌ای قابل‌قبول است. البته باید آمادگی داشته باشید قیمت نهایی در زمان تحویل افزایش پیدا کند. در شرایط تورمی، معمولاً همین طرح پیش‌فروش هم به نفع خریدار تمام می‌شود چون هنگام تحویل (حتی اگر طولانی‌مدت باشد) قیمت بازار آزاد همچنان  از عددی که شما به کارخانه می‌پردازید بالاتر است.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات