نقد فیلم «کج پیله»/ اثری برای اینستاگرام با مردانهپوشی الناز شاکردوست

فیلم «کج پیله» داستان زندگی زنی را روایت میکند که بر اثر یک اتفاق ناگهانی به یک مرد تبدیل میشود، داستانی کلیشهای که نه تنها جذاب نیست بلکه فقط صحنههایی از آن به درد وایرال شدن در فضای مجازی میخورد.
فرارو- این روزها اکران فیلم سینمایی «کج پیله» در سینماهای کشور آغاز شده است.
به گزارش فرارو، اگر در روزهای اخیر به اینستاگرام سرزده باشید، با صحنههای رقص و گریم مردانه الناز شاکردوست در فیلم «کج پیله» مواجه شدهاید، اثری که هاتف علیمردانی آن را کارگردانی کرده و به دنبال نمایش عواقب برخی از رفتارها و اشتباهات است.
داستان درباره زنی به نام سیما است که تبدیل به یکی از بازیگران مشهور سینما شده است. او ازدواج کرده اما به همسرش مشکوک است و معتقد که تمام بدبختیها زیر سر اوست. ماجرا از جایی شروع میشود که بر اثر یک اتفاق ناگهانی همه چیز تغییر میکند و سرنوشت سیما دستخوش دگرگونی میشود.
روایت داستانی گسسته و بازیهای ضعیف
این فیلم یک نسخه کپی از فیلم ترکیهای به نام «اوه! بیلندا» که در ژانر درام و در سال 2023 ساخته شده است. در واقع «کج پیله» را میتوان نسخه کمدی آن دانست که در آن بازیگران، زبان و مکان تغییر کرده اما یک داستان مشترک را روایت میکنند.
در عین حال این فیلم را میتوان یک نسخه کلیشهای از آثاری دانست که در دهه 80 در سینما و تلویزیون رواج داشتند، آثاری که در آن فرد پولدار و مغرور به دلایل مختلف جایگزین آدم فقیر یا ضعیف شده و در آخر تبدیل به انسانی میشود که تلاش میکند کارهای اشتباه خود را جبران کند.
آنچه بیش از هرچیز فارغ از کیفیت در این فیلم به چشم میآید گریم مردانه الناز شاکردوست است که انتشار سکانسهایش واکنشهای مختلفی را به همراه داشت.
در واقع کاراکتر الناز شاکردوست برگ برنده فیلم برای جذب مخاطب است. چرا که در سینمای ایران همیشه مردان بودند که برای دور زدن خط قرمزها و سانسورها تبدیل به زن میشدند اما در «کجپیله» یک بازیگر زن عهده دار ایفای نقش مرد شده تا خط قرمزی وجود نداشته باشد.
فیلم تلاش کرده مانند، برخی از فیلمهای کمدی با استفاده از رقص و شوخیهای مبتذل مخاطب را به سینما بکشاند اما داستان هرچه جلوتر میرود ضعفهای روایی و شخصیتی آن آشکار میشود.
«کج پیله» روایت ناقصی دارد، بیننده دلیل اتفاقات را نمیفهمد و بازی الناز شاکردوست را میتوان ضعیفترین نقش آفرینیاش در سالهای اخیر دانست.
در واقع او در این فیلم هیچ شباهتی به بازیگری ندارد که در آثاری، مانند «تیتی» یا «گوزنهای اتوبان» نقش آفرینی کرد. در عین حال آنچه مخاطب را میخنداند موقعیتهایی است که در آن نعیمه نظامدوست حضور دارد، چرا که سایر بازیگران هم هم بازی خوبی از خود نشان نمیدهند.
در نهایت «کج پیله» اثری است که تلاش میکند یک مفهوم انسانی یعنی کمک به دیگران را به بدترین شکل به مخاطب نشان دهد.