ترنج موبایل
کد خبر: ۹۱۶۱۴۰

تحویل خودرو لوآپشن به‌جای فول‌آپشن

پنج دلیل برای نخریدن خودروهای وارداتی

پنج دلیل برای نخریدن خودروهای وارداتی

دومین عرضه خودروهای وارداتی در ۱۴۰۴ آغاز شد اما تجربه متقاضیان قبلی برای ثبت‌نام در مرحله جدید اهمیت دارد

تبلیغات
تبلیغات

فرارو- قیمت خودروهای وارداتی می‌تواند اولین دلیل برای نه گفتن به آنها باشد.

به‌گزارش فرارو؛ تعرفه واردات خودرو که بعد هفت ماه از سال هنوز جنبه رسمی پیدا نکرده و نهایی نشده، گاهیی هزینه خرید خودرو وارداتی را تا سه برابر بازار جهانی افزایش می‌دهد. نبود خدمات پس از فروش دومین ایراد خودروهای برقی در دور جدید واردات است و مشخص نبودن قیمت تمام‌شده و تاخیر در موعد تحویل را باید مصائب دیگری در مسیر خرید خودروهای وارداتی بدانیم. دور دوم عرضه خودروهای وارداتی هفته پایانی مهر امسال درحالی آغاز می‌شود که پنج ایراد بزرگ در عرضه‌های قبلی خودنمایی کرده است.

قیمت خودروهای وارداتی بالاست

تعرفه واردات خودرو، نرخ فروش این مدل‌ها در ایران را تا چند برابر بازار جهانی افزایش می‌دهد. تعرفه واردات خودرو باوجود گذشت هفت ماه از سال جنبه رسمی پیدا نکرده اما در بهترین حالت 20 درصد محاسبه می‌شود و برای مدل‌هایی با حجم موتور بالای دو هزار و 500 سی‌سی حتی تا 180 درصد بالا می‌رود. ‌

تویوتا لندکروز 2025 یکی از مدل‌هایی است که بعد یک دهه غیبت در ایران، احتمالا به زودی سر از کمرگ درمی‌آورد. موتور 3.3 لیتری لندکروز 2025 باعث می‌شود با تعرفه 180 درصدی در ایران فروخته شود و خودرویی با ارزش 60 هزار دلار در بازار جهانی، در ایران تقریبا معادل 180 هزار دلار فروخته شود.

خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش ندارند

واردات خودرو از سال 1402 به این طرف توسط بیش از 35 شرکت مختلف انجام شده که تیراژ بخش قابل توجهی از آنها به 500 دستگاه نمی‌رسد. همین اتفاق باعث می‌شود خدمات پس از فروش برای خیلی از شرکت‌های واردکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد. اکثر شرکت‌های واردکننده اصلا قراردادی با شرکت مادر ندارند. کنار هم گذاشتن این داده‌ها مشخص می‌کند ایجاد سازوکار خدمات‌رسانی فنی عملا نشدنی باشد و نهایت تلاش دوستان وارد‌کننده، به ارائه شماره تماس و دفترچه راهنما محدود شود.

خودروهای برقی علاوه بر مشکلات خودروهای بنزینی با کمبود زیرساخت در ایران نیز روبرو هستند. قحطی ایستگاه‌های شارژ اولین و مهمترین دردسر خریداران خودرو برقی در ایران به‌حساب می‌آید.

زمان تحویل خودروهای وارداتی مشخص نیست

دومین عرضه خودروهای وارداتی درحالی هفته آخر مهر امسال کلید خورد که هنوز تکلیف بخشی از متقاضیان عرضه اول امسال و حتی پیش‌فروش‌های سال قبل روشن نشده است.

بخشی از متقاضیانی که بهمن و اسفند 1403 برای خرید خودروهای وارداتی اقدام کردند، موفق به دریافت خودرو نشدند و همین موضوع می‌تواند ایراد دیگری در مسیر خودرو‌های وارداتی باشد.

قیمت خودروهای وارداتی مشخص نیست

قیمت خودروهای وارداتی در مرحله پیش‌فروش ممکن است به شکل علی‌الحساب اعلام شود. معمولا همزمان با هر مرحله از عرضه خودروهای وارداتی دو جدول متفاوت پیش‌روی خریداران قرار می‌گیرد. یک جدول شامل خودروهایی با قیمت نهایی و جدول دیگری با قیمت‌های علی‌الحساب.

تکلیف جدول اول مشخص است اما جدول دوم گاهی کار دست متقاضیان می‌دهد و با گذشت چند ماه از مرحله پیش‌فروش، رقم نهایی به چیزی فراتر از تصورات ابتدایی تبدیل می‌شود.

همین الان تعرفه واردات خودرو نهایی نشده و هیچکس از عدد دقیق تعرفه واردات خودرو در سال جاری خبر ندارد. دولت تصمیم دارد با تعرفه‌ای نزدیک 20 تا 40 درصد خودروهای اقتصادی را از گمرک خارج کند اما مجلس روی تعرفه 100 درصدی دست گذاشته. اصلا بعید نیست دود دعوای مجلس و دولت سر تعرفه واردات خودرو توی چشم خریدار نهایی برود. 

تحویل خودرو لوآپشن به‌جای فول‌آپشن

کیا K5 یا همان اپتیما نمونه متفاوتی از روند واردات خودرو در سال‌های اخیر است. شرکت وارد‌کننده، وعده تحویل نسخه فول‌آپشن کیا K5 را می‌دهد اما همزمان با موعد تحویل، خریداران متوجه می‌شوند نسخه لوآپشن را تحویل گرفتند.

کیا K5 با سه تیپ جورواجور به ایران آمده است که تیپ توربو Deluxe نسبت به دو نسخه دیگر از امکانات رفاهی کمتری برخوردار است و درعین حال با قیمت بیشتری عرضه شده است.

نسخه‌‌ای که شرکت واردکننده وعده می‌دهد، با آپشن‌هایی مثل سقف پانوراما و دوربین 360 درجه تبلیغ می‌شود اما در عمل خبری از این دست آپشن‌ها نیست و نمونه این اتفاق در مدل‌های دیگری از خودروهای وارداتی به‌چشم خورده است. 

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات