هزینه ریمپ خودرو چقدر است و چه زمانی دردساز می شود؟
هزینه ریمپ تخصصی برای سه دسته ماشینهای سایپا، ایرانخودرو و خودروهای چینی معمولاً بین ۱.۵ تا ۶ میلیون تومان است و بعضی مراکز هم بسته به نوع خودرو ۲ تا ۴ میلیون تومان هزینه داینو جداگانه میگیرند
فرارو – هزینه ریمپ خودرو این روزها از حدود 1.5 میلیون تومان شروع میشود و در بعضی مدلها به 6 میلیون تومان هم میرسد. این عدد باعث شده خیلی از رانندهها قبل از اقدام، دنبال این باشند که آیا این خرج واقعاً بهصرفه است یا خیر.
به گزارش فرارو؛ ریمپ خودرو وقتی معنا پیدا میکند که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت، افت کمتر توان در استفاده روزمره و فشار کمتر به موتور باشد، نه صرفاً شتاب بیشتر. با توجه به اینکه بعضی مراکز علاوه بر هزینه ریمپ، 2 تا 4 میلیون تومان هم بابت تست داینو دریافت میکنند، تصمیم برای ریمپ بیشتر جنبه اقتصادی پیدا کرده است. به همین دلیل لازم است بررسی شود ریمپ برای چه خودروهایی بازگشت هزینه دارد، کدام ماشینها از این هزینه سودی نمیبرند و در چه شرایطی ریمپ میتواند به جای صرفهجویی، خرج اضافی و دردسر درست کند.
ریمپ خودرو چیست؟
اگر ماشین به گاز دیر واکنش میدهد، در دنده 2 و 3 تنبل است، کولر که روشن میشود افت جان دارد، اصطلاحاً ریمپ لازم است.
ریمپ خودرو یعنی تنظیم مجدد نرمافزار ECU یا همان کامپیوتر موتور، با هدف بهبود زمانبندی جرقه، تنظیم میزان پاشش سوخت و واکنش موتور نسبت به شرایط واقعی رانندگی. این کار باعث میشود موتور از حالت تنظیمات کارخانه خارج شود و واکنشهایش بهبود پیدا کند، مصرف سوخت کمتر شود و حتی دمای آب موتور هم پایینتر و پایدارتر میماند.
ریمپ اصولی چه تاثیری در موتور دارد؟
یکی از مهمترین مزیتها، رفع ناک زدن و کپ کردن موتور است که معمولاً بهخاطر تنظیم نادرست کارخانه یا بنزین بیکیفیت اتفاق میافتد. در ریمپ حرفهای، مشکل کاتاف یا کاتاف رگباری هم برطرف میشود. کاتاف رگباری یعنی قطع و وصل شدنهای پیدرپی سوخت که باعث ریپ زدن و ضربه در شتابگیری میشود. در بعضی خودروها، حذف منطقی سنسور دوم اکسیژن هم انجام میشود تا بدون اینکه به عملکرد کلی موتور آسیب بزند، خطاهای بیدلیل و افت راندمان برطرف شود. در خودروهای اتومات هم ریمپ میتواند سرعت و دقت تعویض دنده را بهتر کند و هماهنگی گیربکس و موتور را افزایش دهد.
ریمپ به درد چه خودروهایی میخورد؟
خودروهای توربو مثل دنا پلاس توربو، شاهین توربو، تیگو، فیدلیتی، دیگنیتی، هایما توربو بیشترین سود را از ریمپ میبرند. اگر ریمپ اصولی انجام شود، با تغییر فشار بوست و پاشش سوخت، هم شتاب بهتر میشود هم کشش در سربالایی و سبقت.
بعضی ماشینها مثل پژو 206 و 207، سمند EF7 و تارا، بهخاطر استاندارد آلایندگی یا بنزین ضعیف، تنظیم کارخانه محتاطانهای دارند و به اصطلاح با موتور خفه به بازار عرضه شدهاند. در این خودروها ریمپ بیشتر روی نرمی، تاخیر گاز و مصرف سوخت جواب میدهد تا افزایش قدرت و گشتاور.
ریمپ برای چه خودروهایی ارزش ندارد؟
ریمپ معجزه نیست. بنابراین اگر انتظار دارید ماشین تنفس طبیعی، با ریمپ ناگهان توربو رفتار کند، ناامید میشوید.
خودروهای تنفس طبیعی قدیمی که موتور ساده و توان محدودی دارند، افزایش قدرت قابل توجهی از ریمپ نمیگیرند. در این ماشینها نهایتاً کمی نرمی یا کاهش تاخیر گاز حس میشود و اگر هدف شتاب یا قدرت باشد، هزینه ریمپ توجیه اقتصادی ندارد. همچنین اگر خودرو مشکل فنی دارد، مثل ضعف موتور، خطای سنسورها یا گیربکس فرسوده، ریمپ نهتنها کمکی نمیکند، بلکه میتواند فشار بیشتری به مجموعه وارد کند.
آیا ریمپ به درد کوییک و پراید میخورد؟
در مورد پراید، نظر بیشتر کارشناسان حوزه ریمپ این است توجیه اقتصادی ندارد؛ زیرا تغییرات بسیار محدود است و نتیجه با هزینه همخوانی ندارد. کوییک و تیبا وضعیت بهتری دارند، ولی باز هم نباید انتظار شتاب یا قدرت خاص داشت. ریمپ این خودروها بیشتر برای نرمتر شدن گاز، کاهش تاخیر و بهتر شدن رانندگی شهری انجام میشود، نه برای افزایش محسوس توان.
قیمت ریمپ به تفکیک خودروهای سایپا، ایرانخودرو و خودروهای وارداتی
|
دسته خودرو |
بازه قیمت ریمپ (تومان) |
|---|---|
|
خودروهای سایپا |
حدود 1.5 تا 4 میلیون |
|
خودروهای ایرانخودرو |
حدود 2 تا 5 میلیون |
|
خودروهای چینی و وارداتی |
حدود 3 تا 6 میلیون |
این قیمتها مربوط به ریمپ نرمافزاری استاندارد است و بسته به مدل خودرو، نوع ECU و سطح تخصص مرکز ریمپ تغییر میکند.
هزینههای اضافی همراه ریمپ چیست؟
مهمترین هزینه اضافی، داینو است. داینو تستی است که خودرو قبل و بعد از ریمپ روی دستگاه دینامومتر قرار میگیرد تا قدرت، گشتاور و نسبت سوخت دقیق بررسی شود. این تست بیشتر برای خودروهای توربو، ماشینهای تقویتشده یا کسانی که تنظیم دقیق میخواهند استفاده میشود. هزینه داینو معمولاً بین 2 تا 4 میلیون تومان است و اغلب جدا از قیمت ریمپ حساب میشود. برای ریمپهای ساده شهری، داینو الزامی نیست و خیلی از خودروها بدون آن هم نتیجه خوبی میگیرند.
چه زمانی ریمپ دردسرساز میشود؟
ریمپ خودرو یک کارتخصصی است و اگر به دست افراد غیرمتخصص انجام شود، ممکن است به جای بهبود خودرو دردسرساز شود. استفاده از فایلهای آماده، حذف کاتالیزور، دستکاری نادرست سنسورها یا تنظیم بیش از حد تهاجمی، میتواند باعث افزایش مصرف، ناک زدن موتور، رد شدن در معاینه فنی یا حتی آسیب فنی شود. ریمپ خودروهای فرسوده یا ماشینهایی که از قبل مشکل فنی دارند هم ریسک را بالا میبرد. اگر ریمپ اصولی، متناسب با بنزین ایران و با حفظ استاندارد آلایندگی انجام شود معمولاً دردسر خاصی ایجاد نمیکند.