هزینه واشر زدن پژو پارس و سمند در سال ۱۴۰۴
اغلب محصولات ایرانخودرو مثل مدلهای پژو و رانا از موتوری استفاده میکنند که مستعد سوختن واشر سرسیلندر هستند. اگر برای تعویض این قطعه به تعمیرگاه مراجعه کنید، با چه هزینههای آشکار و پنهانی مواجه خواهید شد؟
فرارو- حداقل هزینه تعمیر واشر سرسیلندر خودرو در سال ۱۴۰۴ برای صاحب انواع پژو ۴.۵ میلیون تومان خواهد بود و در برخی مواقع از ۷ میلیون تومان هم فراتر میرود.
به گزارش فرارو؛ موتور XU7 و TU5 که زیر کاپوت اغلب محصولات ایرانخودرو کاربرد دارند، بیشتر مستعد سوختن واشر سرسیلندر هستند. خودروهایی مانند پژو پارس و سمند. طراحی قدیمی این موتورها به دلیل تنشهای حرارتی بالاتر، بیش از سایر پیشرانهها دچار مشکل واشر سرسیلندر میشوند. حالا با فرض بر اینکه از موتور خودرو به خوبی نگهداری نشده و نیاز به تعویض قطعات دارید، هزینههایی که واشر زدن پژو در سال 1404 روی دست صاحب خودرو میگذارد، محاسبه شده است.
هزینههای اصلی واشر زدن پژو در سال 1404
هزینه قطعات اصلی برای تعویض واشر سرسیلندر پژو در سال 1404 با توجه به میزان خرابی و نوع قطعه متغیر است. قیمت واشر سرسیلندر اورجینال بین ۴۳۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد. برای خرید ضدیخ استاندارد پنج لیتری هم بسته به کیفیت به ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان نیاز دارید. روغن موتور هم حدود ۴۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان هزینه دارد. همچنین فیلتر روغن بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و فیلتر هوای موتور هم ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.
![]()
علاوه بر هزینه قطعات، اجرت تعمیرکار هم در برآورد هزینهها دخیل است. اجرت تعمیر کامل سرسیلندر موتورهای XU7 و TU5 در سال ۱۴۰۴ میتواند حولوحوش سه میلیون باشد که البته با توجه شهر و تعمیرگاه میتواند بیشتر یا کمتر شود. بنابراین هزینه اصلی تعمیر واشر سرسیلندر برای انواع پژو حدود 4.5 تا 5.5 میلیون تومان آب میخورد.
هزینههای پنهان واشر زدن پژو در سال 1404
بخش دیگری از هزینهها پس از باز شدن موتور خودرو پیش روی صاحب آن قرار میگیرد. هزینههایی که تنها پس از بازبینی سیستم خنککاری و مجموعه تایمینگ مشخص خواهند شد.
طبق بررسیهای فرارو از بازار لوازم یدکی در سال 1404 قیمت ترموستات 89 درجه مناسب موتورهای TU5 و XU7 در بازهای حدود 280 تا 430 هزار تومان قرار میگیرد. شلنگ پایین رادیاتور با کیفیت استاندارد هم بین 500 تا 600 هزار تومان هزینه دارد.
اگر خودرو با مشکل گردش مایع خنککننده و کنترل دمای موتور مواجه باشد، نیاز به واتر پمپ یا پمپ آب دارید که هزینهای حدود ۶۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان به صاحب خودرو تحمیل میکند. در مواردی هم که تسمه تایم دچار فرسودگی شده یا وضعیت مناسبی نداشته باشد، با رقم ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان مواجه خواهید شد. علاوه بر این، تعویض یک دست شمع جدید شامل چهار عدد شمع هم ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان هزینه در پی دارد.
پس اگر تمام این قطعات حین تعمیر نیاز به تعویض داشته باشند، حدود 2 تا 3 میلیون تومان به هزینه نهایی تعمیر اضافه خواهد شد و هزینه کل تعمیر واشر سرسیلندر را به ۸ میلیون تومان میرساند.
دلایل واشر زدن پژو در زمستان و روشهای پیشگیری
احتمال ترک خوردن بلوک سیلندر یا سرسیلندر در فضل سرما به دلیل اختلاف دمای شدید بخشهای گرم موتور و هوای محیط بیشتر میشود. همچنین، غلظت ضدیخ قدیمی یا استفاده از آب خالی هم باعث یخزدگی و آسیب به مدار خنککننده موتور خواهد شد.
توصیه کارشناسان برای پیشگیری از آسیب به واشر سرسلیندر خودرو پیش از شروع زمستان، اطمینان از سلامت ضدیخ و استفاده از مخلوط استاندارد ضدیخ و آب است. همچنین گرم کردن تدریجی موتور در هوای سرد نیز به کاهش تنش حرارتی میانجامد.
دلایل واشر زدن پژو در تابستان و روشهای پیشگیری
![]()
بار حرارتی روی موتور در فصل گرما به اوج خود میرسد و خودروهای مجهز به موتور XU7 و TU5 که دمای کاری بالاتری دارند، بیشتر در معرض چنین ریسکی قرار میگیرند؛ اگر سیستم خنککننده خودرو کارایی کافی نداشته باشد -چه به دلیل گرفتگی رادیاتور، چه پمپ آب ضعیف یا شلنگهای فرسوده- دمای موتور از حد مجاز بالاتر رفته و در نتیجه با یک واشر سرسیلندر سوخته مواجه خواهید شد. یکی دیگر از دلایل مهم سوختن واشر سرسیلندر در تابستان به تصور غلطی برمیگردد که ضدیخ را تنها برای فصل سرما توصیه میکند.
برای جلوگیری از واشر زدن پژو در فصل گرما علاوه بر بررسی دورهای سطح ضدیخ و تمیز کردن رادیاتور میبایست نسبت به عملکرد درست فنهای خنککننده هم اطمینان حاصل کنید. همچنین، استفاده از روغن موتور با گرید مناسب تابستان هم به کاهش اصطکاک و حرارت اضافی کمک میکند.