جویا معروفی در گفتگو با فرارو بررسی کرد؛
چرایی دوری نسل جوان از ادبیات فارسی
جویا معروفی در گفتوگویی با فرارو، ضمن صحبت در مورد ادبیات امروز ایران، نکتههایی را نیز در مورد آموزش ادبیات به نسل جوان ایران یادآور شد.
فرارو- مهدی دهقان؛ جویا معروفی، شاعر، معلم و پژوهشگر حوزه ادبیات، در مصاحبه با فرارو اظهاراتی در مورد وضعیت امروز ادبیات و نظام آموزشی در ایران داشته است.
به گزارش فرارو، معروفی در این مصاحبه در مورد لزوم تغییرات اساسی در نگاه به ادبیات در کشور گفت و همچنین بعضی از تصمیمات موجود در نظام آموزشی ایران در مورد ادبیات را نقد کرد.
این روزها در بین مشکلات عدیدهای که کشور با آنها دستوپنجه نرم میکند، مشکلاتی نیز در حوزه آموزش به چشم میخورند. در صدر مشکلات نظام آموزشی ایران، ایراداتی قرار دارند که در حوزه آموزش ادبیات دیده میشوند؛ این مشکلات بنیادینتر و مهمتر بهنظر میرسند.
جویا معروفی، شاعر، معلم و پژوهشگر حوزه ادبیات، در گفتوگویی که بهتازگی با فرارو داشته است، ضمن صحبت در مورد وضعیت ادبیات در ایران، به نقد آموزش ادبیات در ایران پرداخت.
![]()
آموزش و پرورش باید نوآیین شود
جویا معروفی ضمن اذعان به این مسئله که ارتباط نسل جوان ایران با ادبیات بسیار کمرنگ است، گفت: «من تصور میکنم که ارتباط کمرنگ نسل جوان ایران با ادبیات، بهدلیل آموزش بد است. بخش مهمی از قطع ارتباط نسل جدید ایران با ادبیات فارسی، ناشی از سیاستهای اشتباه در حوزه تالیف کتب درسی است. من به یاد دارم که در دوره تحصیل ما شعرهایی از حافظ و سعدی و اخوان و هوشنگ ابتهاج در کتب درسی قرار داشت. این در حالی است که این روزها، متنها و خاطرهنویسیهایی جایگزین این اشعار شده است که چندان ارزش ادبی زیادی ندارند.»
معروفی همچنین در پاسخ به این سوال که نقش شبکههای اجتماعی در کمرنگ شدن ارتباط نسل جوان ایران با ادبیات چیست، اضافه کرد که: «کمرنگ شدن ارتباط نسل جوان ایران با ادبیات، بهدلیل تنوع فضاهای جدید نیست. درست است که بچههای امروز بخش زیادی از روزشان را در فضای مجازی میگذرانند، اما بخش مهمی از آن را نیز در مدرسه سپری میکنند. این اشتباه است که ما سهم فضای مجازی را بیشتر از آموزش و پرورش بدانیم. بهنظر من آموزش و پرورش باید شیوه نوآیینی را در آموزش ادبیات به کار ببرد. با وجود اهمیتی که ادبیات دارد، مهمترین عیوب آموزشی هم در این حوزه وجود دارند. بهنظر میرسد که در حوزههایی مانند ریاضی و فیزیک و... بهاینجهت که بهشکل وارداتی با این علوم برخورد میشود، مشکلات کمتری وجود دارد.»
شعر گفتن در جهان امروز ساده فرض شده است
معروفی در ادامه گفتوگویی که با فرارو داشت، گریزی هم به وضعیت شعر در جهان امروز زد و دراینباره گفت: «من تصورم میکنم که از یکجایی به بعد، شعر گفتن ساده فرض شد. گروهی فکر کردند به این دلیل که شاملو وزن و قافیه را کنار گذاشت، پس بهراحتی میشود شعر گفت. یعنی شعر که در گذشته تعریف وجودی داشت که «کلامی است موزون و مخیل و مقفی»، بعداز شاملو با آنچه نداشت سنجیده شد: چیزی که وزن ندارد، قافیه ندارد و... . در چنین شرایطی است که شعر گفتن ساده فرض میشود. به قول اخوان که میگفت: "عزیز جان، این شاملو خودش خوب است ولی تالی فاسد دارد."»
معروفی در ادامه و در پاسخ به این سوال که به جریانی موسوم به جریان «غزل پستمدرن» اعتقاد دارد یا نه، افزود: «با این چیزی که در ایران میشناسیم، خیر. من دوستانی که خودشان را با این عنوان معرفی میکنند میشناسم و دلتنگ آنها هستم، اما این جریان را به رسمیت نمیشناسم. این جریان از نگاه من، نوعی انحراف از غزل است. البته که غزل هم باید نو بشود، اما باید بدانیم که غزل بهشکل طبیعی نو شده است.»