سوزوکی گرند ویتارا؛ نگاهی به شاسیبلند فراموششده ایرانخودرو
سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ یکی از شاسیبلندهای مونتاژی ایرانخودرو در دهه ۸۰ بود که تا سال ۱۳۹۴ در خط تولید باقی ماند
سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ یکی از معدود کراس اوورهای ژاپنی بود که قبلا توسط شرکت ایران خودرو در ایران مونتاژ و عرضه می شد.
به گزارش آخرین خودرو، یکی از موفقترین شاسیبلندهای شهری ژاپنی در بازار ایران همین سوزوکی گرند ویتارا است که بهویژه در مدل ۲۴۰۰ با تیراژ بالا در ایران به فروش رسید و به دلایلی مثل کاربردپذیری خانوادگی، قابلیت آفرود بهتر از رقبای چینی و… با استقبال بالای مشتریان ایرانی روبهرو شد.
معرفی سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰
سوزوکی ویتارا یک شاسیبلند شهری نسبتاً جمعوجور اما نه چندان کوچک است که نخستین نسل آن در سال ۱۹۸۸ متولد شد. نسل سوم این خودرو که توسط ایرانخودرو بهصورت مونتاژی وارد بازار ایران شده است، در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد و برخلاف نسل دوم دیگر از شاسی مستقل نردبانی استفاده نمیکرد بلکه شاسی آن از نوع یکپارچه با فریم داخلی نردبانی بود تا استحکام و قابلیت آفرود نسبی خودرو تا حدودی حفظ شود.
شرکت ایرانخودرو از سال ۱۳۸۵ تولید نسخه ۲ لیتری این خودرو را شروع کرد اما در سال ۱۳۸۹ مدل ۲۴۰۰ را جایگزین آن نمود تا ضعف قوای فنی مدل ۲ لیتری در این نسخه برطرف شود و مشتریان دیگر از این جهت نگران تأمین قدرت ماشین خود نباشند. مدل ۲۴۰۰ اتوماتیک در نسخه فیس قدیم تا سال ۱۳۹۴ با دو نسخه نیمه فول یا کلاس ۵ و فولآپشن یا کلاس ۸ به تولید خود ادامه داد. بعد از آن نیز سوزوکی ویتارا نیوفیس با نسخههای آپشنال کلاس ۹ و ۱۰ و طراحی بهروز شده، جانشین سوزوکی ویتارا ۲۴۰۰ فیس قدیم شد.
طراحی بدنه نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا
استایل سوزوکی گرند ویتارا به پیش از سال ۲۰۰۵ میلادی برمیگردد و به همین دلیل نیز در دوران امروز تقریباً هیچگونه عنصر طراحی مدرن و نوین در نمای بیرونی آن مشاهده نمیشود. با این حال سوزوکی ویتارا در زمان خودش یک طراحی نسبتاً انقلابی و تحولگرایانه را ارائه داده بود که نهتنها نسبت به نسل قبل خودش بسیار زیبا و عامهپسند به نظر میرسید بلکه در مقایسه با بسیاری از خودروهای همدوره نیز استایلی باوقار و متناسب با نیازهای خانوادگی و یا حتی طبیعتگردی را به کاربران خود ارائه میکرد.
طراحی چراغهای جلو و عقب به فرم تقریباً چهارگوش انجام شده که تناسب قابل قبولی با یکدیگر دارند و ابعاد اندازه آنها نیز نسبت به سایر ویژگیهای اصلی بدنه، کاملاً متعادل و دلنشین به نظر میرسد. در نمای جانبی نیز ترفندهایی مثل استفاده از گلگیرهای برجسته و حجمپردازی ساده در نزدیکی فریم پنجرهها انجام شده تا این قسمت از بدنه نیز هم حجیمتر به نظر برسد و هم استایل قاطع برای این ماشین شاسیبلند خانوادگی فراهم آورد.
بنابراین بهطور کلی میتوان گفت که طراحی بیرونی نسل سوم گرند ویتارا از لحاظ تناسب و باوقار بودن امتیاز مطلوبی به دست میآورد اما قاعدتاً امروز دیگر این نوع طراحی بسیار ساده بوده و نمیتواند با زبانهای طراحی مدرن بهویژه در خودروهای مطرح چینی و یا رقبای همرده ژاپنی و کرهای برابری کند.
مشخصات فنی سوزوکی ویتارا ۲۴۰۰
سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ برخلاف نسخه اولیه مونتاژ ایرانخودرو از موتور پرحجمتر ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند. این پیشرانه توان بیشتری ارائه میدهد و در بهترین حالت ۱۶۹ اسببخار قدرت و ۲۲۷ نیوتنمتر گشتاور را به یک گیربکس اتوماتیک ۴ دنده و یا جعبهدنده پنجسرعته دستی انتقال میدهد. سوزوکی ویتارا ۲۴۰۰ اتوماتیک حدود ۱۵۶۷ کیلوگرم وزن دارد و طبق آزمایشات مختلف بهطور متوسط میتواند شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیه را تحت شرایط استاندارد و تکسرنشین به ثبت برساند.
میانگین مصرف سوخت این نسخه از سوزوکی گرند ویتارا حدود ۹.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی بوده و تا ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت نیز میتواند سرعت بگیرد. بنابراین شتاب و چابکی این نسخه از سوزوکی گرند ویتارا تقریباً قابل قبول و مناسب به نظر میرسد اما میانگین مصرف سوخت آن کمی بالاست که بهویژه در معابر شهری میتواند آزاردهنده و ناراحتکننده باشد.
![]()
اما نسخه مجهز به گیربکس دستی سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ تقریباً ۱۵ کیلوگرم سبکتر بوده و میتواند شتاب صفر تا صد حدود ۱۱.۵ ثانیه را به ثبت برساند و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۸.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است.
کیفیت سواری سوزوکی گرند ویتارا نسبتاً خشک است و بهویژه در مسیرهای ناهموار یا طبیعی ضربات زیادی وارد کابین میکند اما پایداری آن قابل قبول بوده و در سرعتهای متعارف تا متوسط هندلینگ خودرو میتواند اطمینانبخش باشد. بهویژه که سیستم تعلیق عقب این خودرو از نوع مستقل بوده و پایداری بهتری را در عبور از مسیرهای منحنیشکل و هنگام دور زدن فراهم میکند.
طراحی داخل کابین و امکانات سوزوکی گرند ویتارا مونتاژی
اگر خانههای سنتی ژاپنی را دیده باشید احتمالاً میتوانید الگوی نظم و ترتیب داخلی آنها را تا حدودی در کابین سوزوکی گرند ویتارا نیز حس کنید. طراحی داشبورد به قدری ساده و بدون پیچیدگی است که شاید حس کنید برای یک ماشین کاملاً ارزانقیمت ساخته شده و شاید این مورد خیلی برای شما جذاب نباشد، اما انصافاً نظم و ترتیب و چینش منظم ادوات به نحو کاملاً مطلوب انجام شده است که آرامشی دلنشین را برای کاربران به ارمغان میآورد.
قاعدتاً زیباییها و تزیینات نوین در این کابین خیلی جایی ندارد و صرفاً در برخی نقاط میتوان تزیینات طرح چوب یا نقرهایرنگ را مشاهده کرد که تریم عمدتاً مشکی این کابین را ارتقا بخشیده است.
غربیلک فرمان سهشاخه به همراه کیلومترشمار سیلندری حالتی اسپرت و با اصالت را ارائه میدهد اما دریچههای تهویه مستطیلی چندان زیبا به نظر نمیرسند و ما را به یاد خودروهای قدیمی و ارزانقیمت میاندازند.
متریال و مواد استفادهشده در کابین نیز شاید خیلی سطح بالا نباشد اما به هر حال میتواند تا حدودی رضایت کاربران را جلب کند. به دلیل سطح بالای پنجرهها نور بهخوبی داخل کابین را پوشش میدهد و از این جهت فضای نسبتاً دلبازی را فراهم میکند.
ضمن آنکه ابعاد کابین به اندازهای هست که ۴ تا ۵ نفر سرنشین بزرگسال در صندلیهای ردیف جلو و عقب بدون محدودیت آزاردهنده حاضر شوند و از سواری با این شاسیبلند ژاپنی لذت ببرند. گنجایش صندوق ۳۹۸ لیتری این خودرو نیز اگرچه نسبت به محصولات سدان کمی کوچکتر است اما به هر حال کاملاً کاربردی بوده و چمدانها یا لوازم مسافرتی یک خانواده ۴ نفره را تقریباً به راحتی در خود جا میدهد.
سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ فیس قدیم از لحاظ سطح تجهیزات و امکانات در دو تیپ نیمه فول یا کلاس ۵ و فولآپشن یا کلاس ۸ در بازار ایران به فروش رسید که نسخه فولآپشن تجهیزات بیشتری مانند کروز کنترل، کیسههای هوای جانبی و پردهای، نمایشگر مرکزی و عقب، دوربین عقب، نویگیشن، دیویدی پلیر، هندزفری، گرمکن صندلیهای جلو، استارت دکمهای و آینههای راهنمادار را ارائه میدهد که در نسخه نیمه فول وجود ندارد. سنسور پارک عقب، تهویه اتومات، ترمز کمکی هیدرولیکی و ماساژور صندلی راننده از امکانات مشترک بین هر دو تیپ سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ فیس قدیم محسوب میشوند.
رقبای گرند ویتارا مونتاژی
با اینکه مونتاژ این خودرو دیگر در ایران صورت نمی گیرد و تقریبا نمونه های صفر کیلومتر آن در بازار یافت نمی شود اما نمونه های سالم و کم کارکرد آن همچنان ارزش خرید دارد و می تواند نسل های قدیمی کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، سانگ یانگ کوراندو و… رقابت کند.