ترنج موبایل
کد خبر: ۹۲۱۴۴۱

زانو زدن والرین؛ مجسمه شاپور ساسانی و چهار واکنش متفاوت

زانو زدن والرین؛ مجسمه شاپور ساسانی و چهار واکنش متفاوت

رویداد رونمایی از مجسمه شاپور اول ساسانی با واکنش‌های مثبت و منفی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد که می‌توان گفت وزن واکنش‌های مثبت نیز بیشتر بود. چرا که محوریت این برنامه بر نمادهایی از ایران قرار گرفته بود و رنگ و بویی ملی داشت. پیش از این در ۳۱ خردادماه امسال نیز مجسمه‌ای از آرش کمانگیر در میدان ونک نصب و رونمایی شده بود.

تبلیغات
تبلیغات

فرارو – شامگاه جمعه، میدان انقلاب تهران میزبان رویدادی خاص بود. رویدادی با عنوان «ایونت شب ایران» در قالب پویش «مقابل ایران دوباره زانو می‌زنید» که از پوستر اعلام برنامه آن تا مجسمه‌ای که در جریان آن رونمایی شد، مورد توجه و واکنش‌های مثبت و منفی قرار گرفت. بر اساس گزارش همشهری – رسانه شهرداری تهران – سازمان زیباسازی شهرداری تهران، این رویداد را برگزار کرد. با توجه به موضوع اعلام برگزاری و لغو کنسرت همایون شجریان در میدان آزادی که قرار بود شهریورماه امسال برگزار شود، برپا کردن این رویداد در میدان مرکزی تهران، از زاویه مقایسه با کنسرت شجریان نیز مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش فرارو، مجسمه‌ای که در این رویداد بزرگ رونمایی شد، برداشتی از سنگ‌نگاره پیروزی شاپوراول ساسانی بر امپراتوران روم بود که در نقش رستم وجود دارد. البته در این سنگ‌نگاره، شاپور اول در برابر دو امپراتور روم یعنی والرین (۲۵۳ تا ۲۶۰ پس از میلاد) و مارکوس ژولیوس فیلیپوس مشهور به فیلیپ عرب (۲۴۴ تا ۲۴۹ پس از میلاد) به تصویر کشیده شده است. برخی منابع نیز می‌گویند آن که پیش پای شاپور زانو زده فیلیپ عرب و آن که ایستاده، والرین است. به گفته سخنگوی شهرداری تهران، این مجسمه قرار است در ورودی فرودگاه مهرآباد نصب شود. 

مجسمه والرین

حضور پنج خواننده مطرح و ارکستر سمفونیک تهران

بر اساس پوستر این برنامه، قرار بود که مصطفی راغب، حامد همایون، میثم ابراهیمی، پرواز همای و گرشا رضایی در کنار ارکستر سمفونیک تهران به اجرای برنامه بپردازند. گزارش‌ چند رسانه حاضر در این رویداد حاکی از آن است که چهار خواننده در این برنامه حاضر شدند و احتمالاً گرشا رضایی غایب بوده است. طراحی صحنه این رویداد با استفاه از نمادهای ایرانی و اسلامی انجام شده بود و شاخص‌ترین بخش آن کنار هم قرار گرفتن دو سرباز ایرانی یکی از عصر معاصر و دیگری از عصر ساسانی بود. مجید واشقانی، بازیگر تلویزیون اجرای این برنامه را بر عهده داشت. بر اساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها، میدان انقلاب هنگام برگزاری این رویداد مملو از جمعیت بوده است.

مجسمه والرین

استقبال‌ها و انتقادها

این رویداد با واکنش‌های مثبت و منفی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد که می‌توان گفت وزن واکنش‌های مثبت نیز بیشتر بود. چرا که محوریت این برنامه بر نمادهایی از ایران قرار گرفته بود و رنگ و بویی ملی داشت. پیش از این در ۳۱ خردادماه امسال نیز مجسمه‌ای از آرش کمانگیر در میدان ونک نصب و رونمایی شده بود. در این میان برخی به کیفیت ساخت مجسمه ایراد وارد می‌کردند و برخی نیز بر این باور بودند که آنچه در قالب این پویش‌ها خود را نشان می‌دهد، باید سال‌ها قبل مورد توجه قرار می‌گرفت چرا که بخشی از هویت، تاریخ و فرهنگ ایران است که نباید نادیده گرفته می‌شود. عده‌ای نیز این رویداد را با انسداد جاده دسترسی به آرامگاه کوروش در روز ۷ آبان طی سال‌های متمادی مقایسه می‌کردند.

محمدرضا جوادی یگانه، استاد دانشگاه تهران و مشاور رئیس‌جمهور در توئیتر نوشت: «رونمایی از مجسمه زانو زدن والرین امپراتور روم در مقابل شاپور شاه ساسانی، یک اقدام مهم و نمادین در بازنگری‌های پساجنگ است و باید از شهرداری تهران در این مورد تشکر کرد. این رونمایی و نیز تصویب قطعنامه تقویت آموزه‌های منشور کورش توسط یونسکو در هفته گذشته، در تقویت هویت ملی موثر است.»

عبدالله گنجی، فعال رسانه‌ای اصولگرا و مشاور شهردار تهران نیز با انتشار فیلمی از رونمایی این مجسمه، به این شکل به انتقادها واکنش نشان داد: «تا دیروز جمهوری اسلامی متهم بود که به نمادهای ملی-باستانی بی تفاوت است. حالا فحش می دهند که به شما این کارها نمیاد! داستان ملا و بچه و خرش.»

احسان بداغی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نوشت: «جدا از کیفیت هنری نازل مجسمه شاپور ساسانی، مهمترین مساله این است که ۴۵سال انکار موکد ارزش‌های ایران باستان درتناقض با ارجاع به افتخارات آن بعد از جنگ ۱۲روزه است. اگر این کارها یک سوءاستفاده سیاسی از تاریخ ایران نیست، رسما در تصمیماتی مثل محتوای درسی کتاب‌های تاریخ تجدیدنظر کنید.»

محمدمهدی فاطمی‌صدر، روحانی ساکن قم که شخصاً خود را اهل تکفیر معرفی می‌کند هم پس از این رویداد نوشت: «ملی‌گرایی ایران‌شهری گسسته از امت‌گرایی اسلام‌شهری چیزی جز مجوسی‌گری و ساسانی‌گری نیست که گاه نقاب شیعه‌گری و رافضی‌گری را هم بر چهره نهاده است... .»

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات