بازگشت پژو ۲۰۷ صندوقدار به خط تولید
پژو ۲۰۷ صندوقدار ابتدا در سال ۱۳۹۶ رونمایی شد که خیلی زود توسط ایرانخودرو کنار گذاشته شد؛ اگرچه این شرکت به دنبال آن است که دوباره این خودرو را به خط تولید برگرداند
پژو ۲۰۷ صندوق دار قرار بود همچون ۲۰۶ اسدی پرطرفدار و محبوب باشد اما محدودیت در عرضه باعث شد تا ایرانخودرو خیلی زود این محصول را کنار بگذارد.
به گزارش آخرین خودرو، در اواسط سال ۱۳۹۶ شرکت ایرانخودرو از پژو ۲۰۷ صندوق دار بهعنوان یک سدان جدید رونمایی کرد. این خودرو یادآور عرضه پژو ۲۰۶ صندوقدار بود که با سرمایه نسبتاً زیاد طراحی و تولید شده بود و در ابتدا انتقادات زیادی را متوجه آن محصول ایرانخودرو کرد اما رفتهرفته استقبال از پژو ۲۰۶ صندوقدار بالا رفت و همین موضوع سبب شد تا ایرانخودرو با پژو ۲۰۷ هاچبک یعنی نسخه فیسلیفت ۲۰۶ نیز همین کار را انجام دهد.
البته باید بدانید که طراحی پژو ۲۰۷ متعلق به ایرانخودرو نیست و پیشتر در اثر همکاری میان شرکت دانگفنگ و پژو این کار صورت گرفته بود.
به هر حال پژو ۲۰۷ صندوقدار صرفاً با گیربکس اتوماتیک و در مدلهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ در بازار ایران عرضه شد و بعد از آن اثری از این محصول در طرحهای فروش شرکت ایرانخودرو مشاهده نشد.
طراحی بدنه پژو ۲۰۷ SD
پژو ۲۰۷ صندوق دار را میتوان نسخه فیسلیفت پژو ۲۰۶ اسدی دانست. این خودرو از لحاظ طراحی، چهره کاملاً شبیه به نسخه هاچبک بوده و در بخش عقب نیز شباهتهای زیادی به پژو ۲۰۶ صندوقدار دارد. البته برخی جزئیات در قسمت عقب کمی بهروز شده که از جمله میتوان به گرافیک چراغها، اضافه شدن مهشکن روی سپر و اسپویلر روی درِ صندوق اشاره کرد.
در بخش چهره همان فیس همیشگی پژو ۲۰۷ را مشاهده میکنیم؛ یعنی چراغهای حجیم هلالیشکل به همراه سپر با یک دریچه بزرگ خندان و سایر جزئیات در بخش چهره پژو ۲۰۷ SD دیده میشود. حجمپردازی نمای جانبی نسبتاً مناسب و ورزیده به نظر میرسد و اضافه شدن صندوق، تعادل طراحی قسمت جلو و عقب را تا حدودی بر هم زده است؛ به نحوی که قسمت دماغه با صندوق خیلی تناسب ندارد، اما به هر حال این صندوق عقب جنبه کاربردی داشته و میتواند برای مصارف خانوادگی شرایط ایدهآلتری فراهم کند.
بنابراین بهطور کلی تناسب طراحی در استایل بدنه پژو ۲۰۷ همچون پژو ۲۰۶ اسدی خیلی زیاد نیست اما با توجه به تنوع پایین خودروهای اقتصادی در ایران، این سدان کوچک در نظر مشتریان داخلی خودرویی نسبتاً زیبا به شمار میآید و در مقایسه با حریفان همرده میتواند گیرایی و زیبایی بیشتری برای افراد مختلف داشته باشد.
![]()
مشخصات فنی Peugeot 207 SD
Peugeot 207 SD از لحاظ فنی با پژو ۲۰۷ هاچبک اتوماتیک کاملاً مشابه است. این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی TU5 به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر به دست مشتریان رسیده است. گیربکس پژو ۲۰۷ صندوقدار از نوع ۴ سرعته اتوماتیک بوده که روی بسیاری دیگر از خودروهای فرانسوی نظیر تندر ۹۰ اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتوماتیک، رنو مگان اتوماتیک و… نیز نصب بوده است.
دقت و سرعت عملکرد این گیربکس خیلی مطلوب نیست اما برای مصارف عادی و خانوادگی میتواند کاملاً جوابگو باشد، بهویژه که هزینههای تعمیرات آن نیز در شرایط فعلی نسبت به گیربکسهای مشابه چینی معمولاً پایینتر و بهصرفهتر است.
شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۷ صندوقدار معادل ۱۲.۶ ثانیه برآورد شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز حدود ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بنابراین میزان شتاب پژو ۲۰۷ صندوق دار برای یک خودروی کوچک خانوادگی به وزن ۱۱۱۳ کیلوگرم تقریباً قابل قبول و مناسب است.
میانگین مصرف سوخت آن نیز در این رنج قیمت و با توجه به فناوری قدیمی آن تقریباً قابل قبول به نظر میرسد، هرچند که این میزان مصرف سوخت نسبت به خودروهای جدید کمی بالا است. باک سوخت ۵۰ لیتری، حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و رینگهای چرخ ۱۴ اینچی از دیگر مشخصات فنی این محصول ایرانخودرو محسوب میشوند.
کیفیت سواری و میزان نرمی پژو ۲۰۷ صندوقدار در ردیف جلو نسبتاً لذتبخش و در ردیف عقب با کمی کوبش بیشتر همراه است. از لحاظ هندلینگ و پایداری نیز شرایط قابل قبولی برای پژو ۲۰۷ صندوق دار وجود دارد که البته به پای خودروهایی مثل تارا یا حتی دنا پلاس نمیرسد.
طراحی داخل کابین و امکانات
داخل کابین پژو ۲۰۷ صندوقدار تقریباً هیچ تفاوتی با پژو ۲۰۷ هاچبک اتوماتیک ندارد. طراحی داشبورد این خودرو همان مدل قبلی بوده که با پلاستیک خشک و فرم نسبتاً ساده ساخته شده است. این سبک طراحی دیگر چندان جذاب و زیبا به نظر نمیرسد و المانهای تزیینی آن نیز بعد از گذشت بیش از یک دهه دیگر نمیتوانند برای سرنشینان داخل کابین خوشرقصی کنند. اما از لحاظ ارگونومی و دسترسی به ادوات، این طراحی قابل قبول است و سادگی آن نسبتاً دلنشین و آرامبخش به نظر میرسد.
متأسفانه از پلاستیکهای خشک با سطح کیفیت معمولی در داشبورد و رودریهای این خودرو بهصورت عمده استفاده شده که سطح کیفی آن را پایینتر از حد انتظار میآورد و احتمال بروز سر و صدا داخل کابین را افزایش میدهد. طراحی صندلیها کاملاً معمولی بوده و از لحاظ حمایت از بدن سرنشین یا جلوگیری از خستگی در مسافرتهای طولانی چندان مطلوب به نظر نمیرسد. البته از یک خودروی اقتصادی در این سطح نیز نباید انتظار بالاتری داشت.
میزان فضای کابین نیز همچون گذشته چندان زیاد نیست. بهویژه در ردیف عقب، افراد بزرگسال یا بلندقد با محدودیتهای جدی از ناحیه زانو یا سر مواجه خواهند شد، اما در ردیف اول این محدودیتها به نسبت کمتر خواهد بود. میزان گنجایش صندوق عقب پژو ۲۰۷ صندوقدار حدود ۴۰۰ لیتر است که برای استفاده هنگام یک مسافرت خانوادگی ۴ نفره کفایت خواهد کرد.
در مورد امکانات پژو ۲۰۷ صندوق دار نیز باید بدانید که این خودرو با تجهیزاتی مثل دو کیسه هوای جلو، ترمز ضدقفل ABS و EBD، ترمز کمکی هیدرولیکی، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، دیلایت، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی مالتیمدیا، دوربین عقب، تهویه اتوماتیک و آینههای جانبی تاشونده برقی عرضه شده است.
رقبای پژو ۲۰۷ صندوق دار
با اینکه پژو ۲۰۷ صندوق دار محبوبیت کمتری نسبت به نسخه هاچیک ۲۰۷ دارد اما هنوز شرکت ایران خودرو به دنبال تولید مجدد این خودرو برای رقابت با خودروهایی نظیر؛ به تارا دندهای، شاهین دندهای، دنا پلاس، امویام ۵۵۰ اتوماتیک، آریزو ۵ و… است.