آقابالاسر قانونی؛ ترس مردم از اینترنت طبقاتی به جا بود؟

«نگرانی از طبقهای شدن اینترنت و رواج دوگانه ‘خودی’ و ‘غیرخودی’، بازتابدهنده ترس و لرز عمومی از محدودیت بیشتر دسترسی به شبکههای مجازی است.»
بحث ها همچنان درباره اینترنت طبقاتی میان مخالفان و موافقان آن پابرجاست.
روزنامه اعتماد در یادداشتی با اشاره به این موضوع نوشت: درباره وجوب، جایگاه و صلاحیت شوراهای عالی اجرایی متعدد و همچنین استقلال نسبی این شوراها از ساختار قوه مجریه، همواره ابهاماتی مطرح است. مانند اینکه مثلا نحوه اقدام مجلس در تاسیس شوراهای عالی اجرایی میتواند به تحدید صلاحیتهای یک قوه و توسعه اختیارات قوه دیگر منجر شود یا اینکه تاسیس شوراهای عالی در ساختار قوه مجریه، شاید در مواردی موجب تداخل وظایف و صلاحیت باشد یا نحوه پاسخگویی برخی از این شوراها و نظارت بر آنها از مبهماتی است که کمتر به آن پاسخی داده میشود.
برخی بر این باورند که این شوراها به عنوان ابزاری موثر برای پاسخگویی به چرخش قدرت در ساختار اداری کشور شکل گرفتهاند؛ ساختاری که از قضا در قانون اساسی پیشبینی نشده است. یادآور میشود که به موجب قانون اساسی (فصل پنجم) اعمال حق حاکمیت ناشی از حاکمیت مردم، از طریق قوای سهگانه صورت میگیرد و دخالت هر یک از قوا در حوزه صلاحیت قوه دیگر، خدشهای بر اصل حق حاکمیت مردم است و به منزله نقض حق حاکمیت ملت تلقی میشود.
و اما بعد در خبرها آمده که «آییننامه اجرایی کمیته تسهیل فعالیت کسب و کارهای اقتصاد رقومی (دیجیتال)» به تصویب رسیده است. آییننامهای که در کنار برخی روایتهای شفاهی موجب شد، مردم نگران دسترسی به اینترنت ولو با همین محدودیتهای موجود شوند. نگرانی از طبقاتی شدن اینترنت و رواج دوگانه «خودی» و «غیرخودی»، «مهتران» و «کهتران» و بسیاری از عناوینی که بازتابدهنده همین ترس و لرز از دسترسی به اینترنت، شبکههای مجازی و... ذیل عنوان راهاندازی «اینترنت ملی» است. البته این بحث اینترنت طبقاتی از سوی مقامات دولتی تکذیب و تصریح شده که دولت با این نوع اینترنت (طبقاتی) مخالف است، بنابراین اصل تحدید دسترسی مردم به اینترنت نیز موضوع این مقال نیست.
و اما ما قال ماجرا این است که تصاویری از متن آییننامه اجرایی پیشگفته با سربرگ شورای عالی فضای مجازی بدون شماره و تاریخ در شبکههای مجازی منتشر شد. این تصاویر با هدف آرامسازی فضای رسانهای و با تاکید بر این نکته انتشار یافت که غرض «ارائه خدمات و تسهیلات به کسب و کارهای دیجیتال» یا به قول نویسندگان آییننامه «رقومی» است و نه محدود کردن همین خردک شرری که از اینترنت نزد مردم باقی مانده است. از این رو با اعتماد به نیت خیر طراحان و مصوبکنندگان آییننامه اجرایی مذکور به متن آن میپردازیم:
- هدف از تشکیل «کمیته» جلوگیری از مداخلات غیرقانونی و برخوردهای سلیقهای نهادهای عمومی و حمایت از حقوق و آزادیهای قانونی فعالان اقتصاد دیجیتال و رفع مشکلات پیش روی آنها و همچنین حفظ ثبات حق مالکیت و حق بر امنیت اقتصادی کسب و کارهای اقتصاد رقومی برای توسعه آن بیان شده است. (ماده یک)
- اعضای کمیته عبارتند از دبیر شورا، سه نماینده از سه قوه، نماینده وزارت اطلاعات، نماینده سپاه، نماینده فراجا. (ماده ۳)
- کمیته با قید فوریت و با حضور حداقل چهار نفر از اعضا نسبت به بررسی و تایید درخواستها اقدام و پس از گردش کار نسبت به تصویب آن با رای اکثریت حضار اقدام مینماید و مصوبات کمیته لازمالاجراست. (ماده ۵ و ۶)
- کمیته صلاحیت رسیدگی به درخواستهای دریافت شده از اقدامات، تصمیمات و مصوبات نهادهای مشمول احکام قانون برنامه هفتم و همچنین رسیدگی به ترک انجام وظایف قانونی آنها مرتبط با کسب و کارهای اقتصاد رقومی را دارد. (ماده ۷)
- کمیته در راستای جلوگیری از اخلال در کسب و کارهای اقتصادی رقومی میتواند به منظور تسهیل در فرآیند کسب و کار تصمیم لازم را اتخاذ کند و اقدامات یا مصوبات مخل را تعلیق، اصلاح یا لغو نماید و تاکید بر اینکه مصوبات کمیته معتبر و لازمالاجراست. (ماده ۸)
- نهادهای ذیربط مکلفند مصوبات کمیته را ظرف مهلت مقرر بدون تخطی یا تاخیر اجرا نمایند یعنی مصوبات لازمالاجراست. (ماده ۹)
- در صورت استنکاف یا تخلف نهاد طرف درخواست از اجرای مصوبات کمیته تقریبا همه دستگاههای نظارتی باید و میتوانند به ترتیب به موضوع رسیدگی کنند و ایضا برای شخص متخلف یا مستنکف هم مجازاتهای ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان آن هم از انفصال یک ماه تا انفصال دائم در آییننامه پیشبینی شده است. (ماده ۱۰)
ضمن احترام به انگیزههای خیرخواهانه نویسندگان این مصوبه، آنچه از متن آن بر میآید را مرور میکنیم:
۱- هدف به اجمال تأدیه حقوق دارندگان کسب و کارهای دیجیتال و حمایت از آنهاست. به نظر میرسد آنچه بر کسب و کارهای دیجتیال حکومت میکند، علاوه بر جنبه اقتصادی آن، یک وجه فنی و تکنیکی است که منطقا باید در ملاحظات سیاستگذارانه یا نگاه تنظیمگرانه همواره مورد توجه باشد.
۲- ترکیب اعضای کمیته با احترام به شأن و جایگاه همگی آنها، علاوه بر رییس و نمایندگان سه قوه، ملغمهای از نهادهای نظامی، امنیتی و انتظامی است، به نظر میرسد در عالم واقع، فضای تصمیمگیری در جلسه متاثر از این نگاه باشد که چندان سنخیتی با کسب و کارهای دیجیتال ندارد. به عبارت دیگر، جای متخصصان اقتصاد دیجیتال و همچنین نمایندگانی از اصناف و انجمنهای آنها یا نگاهی که ناظر بر حقوق عمومی باشد، در ترکیب کمیته خالی است.
۳- آییننامه بیش از آنکه بر فرآیند اجرایی متمرکز باشد، ادبیاتی آمرانه و تهدیدآمیز دارد. در جایجای متن آمده که مصوبات کمیته لازمالاجراست. حشو قبیحی که هیچ لطفی ندارد، زیرا قطعا مصوبه کمیته ذیل شورای عالی فضای مجازی لازمالاتباع و اجراست و این نیازی به تاکید سه باره ندارد.
۴- تاکید شده است که کمیته با 4 نفر رسمیت مییابد و موضوعات با اکثریت آرا مصوب میشود. در این قسم امور و با فرض تعارفی نبودن اصل رایگیری، معمولا حضور افراد در جلسات و هیاتها را با زیرمجموعه اعداد فرد رسمیت میدهند تا رای اقلیت و اکثریت معنا یابد.
5- نظام اداری، نظامی ترسخورده از انبوهی ناظر و بازرس است و همه تصمیمات ولو با رخوت و کندی با نیمنگاهی به اوامر و نواهی همین آقابالاسرهای قانونی به عنوان نهاد نظارتی صورت میگیرد. شاید اینکه شجاعت تصمیمگیری در نهادهای اجرایی وجود ندارد نیز یکی به دلیل ناشفاف بودن قوانین و مقررات و دیگری همین بحث نظارتهای طاق و جفت است. در این آییننامه نیز علاوه بر اینکه کمیته برای خود نقش نظارتی قائل شده، شمشیر آخته مجازات را با لحن نه چندان اداری از نیام برکشیده و همه بخشهای نظارتی را به ترتیب قد مسوول مصوبه خود کرده تا متخلفان و مستنکفان را شناسایی کنند.
6- اینکه برای مجازات شخص متخلف یا مستنکف در دستگاه مواد «د» تا «ک» ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری در نظر گرفته شده اگرچه حاکی از توجه نویسندگان متن به قوانین موجود و پرهیز از دوبارهکاری برای تدوین فهرستی از مجازاتهاست، اما نوع مجازاتهای انتخابی، دلالتی بر حداکثری دیدن مجازات است. آنهایی که با قانون رسیدگی به تخلفات اداری آشنایی دارند، میدانند ترتیب مجازات این قانون از خفیف به شدید و آنچه در آییننامه آمده به نوعی زیادهروی است.
در پایان به نظر میرسد، اگر آنچه منتشر شده متن نهایی آییننامه مصوب باشد، جا دارد به واسطه نگارش عجولانه و تصویب آن به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی معترض بود، چراکه این آستانه تحکم و نگاه بدبینانه به دستگاههای اجرایی را که از متن استنباط میشود، زیبنده نظام مقررهگذاری ما نیست. هر چند برخی آقابالاسرهای قانونی احساس نیاز به پاسخگویی و روشنگری نداشته باشند.
نویسنده: جواد رضایی