تویوتا FT-Bh ؛ فناوری ژاپنی ۱۳ سال پیش با مصرف سوخت ۲.۱ لیتر

تویوتا در سال ۲۰۱۲ با رونمایی از کانسپت FT-Bh (Future Toyota B-segment Hybrid) در نمایشگاه ژنو، هدف دستیابی به حداکثر بازدهی سوخت را دنبال کرد. این خودروی هیبریدی فوقسبک توانست با وزن ۷۸۶ کیلوگرم و استفاده از یک موتور ۱.۰ لیتری دو سیلندر، مصرف سوخت خود را به عدد خیرهکننده ۲.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برساند.
تویوتا در جستجوی حداکثر کارایی، خودروی مفهومی FT-Bh (مخفف Future Toyota B-segment Hybrid به معنای تویوتا هیبریدی آینده در سگمنت B) را در هشتاد و دومین نمایشگاه خودروی ژنو در اوایل مارس ۲۰۱۲ معرفی کرد.
پیشرانه هیبریدی فوق سبک این کانسپت شامل یک موتور بنزینی دو سیلندر ۱.۰ لیتری (با سیکل اتکینسون) به همراه یک موتور الکتریکی متصل به باتری لیتیوم-یون بود.
ابعاد این خودرو شامل طول ۳.۹۸ متر، عرض ۱.۶۹ متر، ارتفاع ۱.۴۰ متر و فاصله محوری ۲.۵۷ متر بود. تویوتا تلاش چشمگیری برای کاهش وزن این کانسپت انجام داد. مواد سبکی مانند فولاد با کشش بالا، آلومینیوم و منیزیم در ساخت بدنه استفاده شد که در نتیجه، وزن کلی خودرو به تنها ۷۸۶ کیلوگرم رسید.
آیرودینامیک نیز نقشی اساسی در این پروژه ایفا کرد و ضریب درگ FT-Bh به ۰.۲۳۵ کاهش یافت. دستگیرههای کوچک درها، دهانههای ویژه در قسمت جلو، بالههای خاص روی پرههای چرخ، حذف آینههای جانبی بیرونی و استفاده از تایرهای باریک با مقاومت غلتشی کم، در دستیابی به این هدف مؤثر بودند.
در نهایت، FT-Bh هرگز وارد مرحله تولید انبوه نشد، اما فناوری بهکاررفته در آن برای مدلهای آینده تویوتا بسیار کاربردی بود.
منبع: عصر ایران