ترنج موبایل
کد خبر: ۸۸۳۴۷۰

۸ نکته جنگی از آخرین مصاحبه قالیباف درباره جنگ ۱۲ روزه

8 نکته جنگی از آخرین مصاحبه قالیباف درباره جنگ 12 روزه

کور کردن چشم‌های ما، اصطلاحی بود که قالیباف ابتدای صحبت خود در تشریح مراحل آغاز جنگ از سوی رژیم اسرائیل به کار برد. اما در همان زمان سخن خود را تکمیل نکرد و در بخش‌های بعدی صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که رادارهای ایران هدف قرار گرفتند.

تبلیغات
تبلیغات

فرارو- شامگاه ۱۹ تیر، گفتگویی ۷۰ دقیقه‌ای از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از شبکه یک سیما پخش شد که حاوی نکات مهمی از جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل بود.

به گزارش فرارو، در این گفتگوی تلویزیونی که در صحن علنی مجلس ضبط شده بود، قالیباف در کنار ارائه تحلیل از نتایج سیاسی و اجتماعی جنگ برای ایران و همچنین تاثیرات آن بر ظرف اسرائیلی، چند مسئله را نیز مطرح کرد که برخی ابعاد این جنگ را مشخص‌تر از قبل می‌کند.

قالیباف

اول؛ غافلگیری در روش نه اصل جنگ

رئیس مجلس در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که ایران در خصوص روش اسرائیل در جریان حمله غافلگیر شد نه در جریان اصل حمله آن‌ها. برآوردها حاکی از آن بوده که اسرائیل عمل خواهد کرد اما روشی که آن‌ها استفاده کردند یعنی آغاز جنگ با موج ترور فرماندهان ارشد و دانشمندان در محاسبات نبوده است.

دوم؛ انهدام رادارهای ایران

کور کردن چشم‌های ما، اصطلاحی بود که قالیباف ابتدای صحبت خود در تشریح مراحل آغاز جنگ از سوی رژیم اسرائیل به کار برد. اما در همان زمان سخن خود را تکمیل نکرد و در بخش‌های بعدی صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که رادارهای ایران هدف قرار گرفتند.

سوم؛ تنوع هواپیماهای اسرائیلی

هواپیماهای اف – ۱۵، اف – ۱۶ و اف – ۳۵ در کنار پهپادهای رزمی و اطلاعاتی اسرائیل در این جنگ مورد استفاده قرار گرفتند. هر کدام از سه هواپیمای سرنشین‌دار نیروی هوایی اسرائیل که در این جنگ مورد استفاده قرار گرفتند، کارکردهای عملیاتی خود را دارند.

چهارم؛ سه هدف راهبردی رژیم صهیونیستی

به گفته رئیس مجلس، رژیم صهیونیستی سه هدف راهبردی در این جنگ داشت. تغییر حکومت از طریق هدف قرار دادن سران و ایجاد شورش‌های خیابانی، از بین بردن توان هسته‌ای و توان موشکی. هدف اول با هوشیاری مردم و ایجاد انسجام در برابر تهاجم دشمن خارجی با شکست روبرو شد. دو هدف دیگر نیز بر اساس گزاره‌هایی که قالیباف مورد توجه قرار داد، محقق نشده است.

پنجم؛ فرماندهی عملیات از سوی فرمانده کل قوا

پس از شهادت فرماندهان ارشد نظامی کشور در موج اول حمله‌های اسرائیل، نفرات جایگزین آنان با فاصله کمی از سوی مقام معظم رهبری منصوب شدند. به گفته رئیس مجلس، انجام این انتصاب‌ها به فاصله چند ساعت و پیش از آن که خبر از سوی رسانه‌ها اعلام شود، صورت گرفت. فرماندهان جایگزین به صورت حضوری از سوی آیت‌الله خامنه‌ای توجیه شدند و مقابله ایران آغاز شد. ۱۷ تا ۱۸ ساعت بعد از آغاز حمله اسرائیل، ترورها، هدف قرار دادن رادارها و احتمالاً سامانه‌های پدافندی، ایران توانست از شوک خارج شود و عملیات علیه اسرائیل و شلیک موشک‌ها و پهپادها را آغاز کند. بر اساس گفته‌های قالیباف، خروج از این شوک به دلیل مدیریت شرایط از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رخ داد. به گفته رئیس مجلس، مقام معظم رهبری در اتاق جنگ حضور داشتند.

ششم؛ بزرگ‌ترین تست موشکی ایران

ایران در جریان عملیات وعده صادق ۳، مانورهای موشکی مختلفی انجام داد. از شلیک انبوه موشک و پهپاد تا شلیک تعداد کمتر اما پیشرفته‌تر پرتابه‌هایی که در اختیار دارد. قالیباف به این موضوع اشاره کرد که روز هفتم یا هشتم جنگ، منطقه بعرالسبع با یک موشک شلیک شده از سوی ایران هدف قرار گرفت. رئیس مجلس با اشاره به سوابق نظامی خود در سال‌های پیش از ورود به عرصه سیاست، عملیات وعده صادق ۳ را بزرگترین تست موشکی ایران دانست. به گفته قالیباف، هر چه جنگ به روزهای پایانی و آتش‌بس نزدیک می‌شد، تعداد موشک‌ها پایین می‌آمد و دقت آن‌ها بالاتر می‌رفت. بر همین اساس، رئیس دستگاه قانونگذاری اعلام کرد در روزهای پایانی جنگ ۹۰ درصد موشک‌های ایران به هدف می‌خوردند و پدافند اسرائیل توان رهگیری آن‌ها را نداشت.

هفتم؛ بزرگ‌ترین حجم آتش در تاریخ اسرائیل

یکی از نکاتی که مورد توجه قالیباف قرار گرفت این بود که اسرائیل از زمان تشکیل تا امروز، در هیچ یک از جنگ‌های بزرگ و کوچکش با این حجم از آتش در محدوده مرزهایش مواجه نشده بود.

هشتم؛ درخواست برای آتش‌بس

قالیباف با ذکر این نکته که اگر اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها – که در این جنگ کاملاً با هم هماهنگ بودند – می‌توانستند جنگ را ادامه دهند، در این کار درنگ نمی‌کردند. با توجه به بالا رفتن حجم خسارت در اسرائیل و ناتوانی پدافند آن‌ها در برابر موشک‌های ایران، درخواست آتش‌بس را مطرح کردند.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات