پیکاپ KGM موسو Q۳۰۰؛ جانشین موسو گرندخان از راه رسید
شرکت کیجی موبیلیتی تصاویر جدیدی از پیکاپ جدید موسو با پیشرانههای بنزینی و دیزلی منتشر کرده است که از سال آینده وارد بازار خواهد شد
شرکت خودروسازی «کیجی موبیلیتی» (KGM) بهطور رسمی از تصاویر پیکاپ جدید موسو پردهبرداری کرد. این محصول که نسخه تولید انبوه پروژه Q300 است، قرار است بهتدریج جایگزین مدلهای فعلی موسو اسپرت و موسو خان در سبد محصولات این برند شود. این خودرو با پیشرانههای احتراق داخلی (بنزینی و دیزلی) عرضه خواهد شد و انتظار میرود اوایل سال آینده میلادی وارد بازار شود.
بازگشت یک نام آشنا در قالبی تازه
به گزارش خودرو بانک، تا پیش از این، سازنده تنها مراحل نهایی آمادهسازی نسخه تولیدی این مدل را با کد داخلی Q300 و صرفاً در پوششهای استتاری سنگین به نمایش گذاشته بود. اما اکنون وضعیت کاملاً شفاف شده است: نسخه نهایی با همان نام اصیل «موسو» (Musso) روانه بازار خواهد شد.
این نامگذاری همچنین برای زیرمجموعه اختصاصی وانتهای این برند که اوایل امسال معرفی شد، استفاده میشود. با این حال، در کاربرد روزمره، این مدل بدون هیچ پسوندی و صرفاً با نام «موسو» شناخته خواهد شد.
شایان ذکر است که KG Mobility همان میراثدار شرکت کرهای سانگیانگ (SsangYong) است و نام موسو برای علاقهمندان قدیمی این برند و بازار خودروی ایران، نامی کاملاً شناختهشده و باسابقه محسوب میشود.
پلتفرم و ابعاد احتمالی
موسو جدید قرار است نقش یک پیکاپ کار و تجاری را در سبد محصولات ایفا کند و جایگزین دو مدل شاسیمستقل (Body-on-frame) فعلی شود. این امر نشان میدهد که محصول تازه نیز بر پایه ساختار سنتی و مستحکم شاسی نردبانی توسعه یافته است.
اگرچه ابعاد دقیق هنوز اعلام نشده است، اما جهت مقایسه، مدل فعلی موسو اسپرت طولی بیش از ۵ متر و فاصله محوری ۳۱۰۰ میلیمتری دارد، در حالی که طول مدل بزرگتر یعنی موسو خان از ۵.۴ متر فراتر میرود. بنابراین، احتمال عرضه نسل جدید در بیش از یک نسخه از نظر طول اتاق بار و فاصله محوری، دور از انتظار نیست.
![]()
طراحی جسورانه و تغییرات کابین
نمای بیرونی موسو جدید از زبان طراحی تنومند و قدرتمندی پیروی میکند. المانهای کلیدی در طراحی ظاهری شامل چراغهای عمودی مجهز به دیلایت LED، جلوپنجره بزرگ و سپرهای حجیم و عضلانی است. همچنین یک پکیج ظاهری سفارشی با نام «گرند استایل» (Grand Style) برای این خودرو در دسترس خواهد بود که جلوپنجرهای برجستهتر را به خودرو اضافه میکند؛ تصاویر رسمی منتشر شده نیز مربوط به همین نسخه است.
در بخش داخلی، هرچند هنوز رونمایی کامل انجام نشده است، اما تصاویر استخراجشده از ویدیوهای تبلیغاتی نشان میدهد که موسو همچنان از نمایشگرهای جداگانه برای کلاستر (صفحه کیلومتر شمار) و سیستم اطلاعات سرگرمی (Infotainment) استفاده میکند. تغییر مهم دیگر در پنل تهویه مطبوع رخ داده است؛ جایی که پنل لمسی جای خود را به سه کلید چرخشی (روتاری) با نمایشگرهای کوچک داخلی داده است که از نظر ارگونومی و کاربری در حین رانندگی، عملکرد بهتری دارند.
مشخصات فنی و پیشرانه
جزئیات دقیق فنی و اعداد مربوط به پیشرانهها هنوز منتشر نشده است. با این حال، عرضه نسخههای بنزینی و دیزلی قطعی شده است. پیکاپهای فعلی این برند معمولاً از یک پیشرانه ۲.۲ لیتری توربودیزل با قدرتی بیش از ۲۰۰ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره میبرند. سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل (AWD) نیز بهصورت استاندارد یا سفارشی ارائه میشود و انتظار میرود آرایش فنی مشابهی برای نسل جدید نیز در نظر گرفته شود.
زمان عرضه و برنامه آینده
طبق برنامه اعلام شده، فروش KGM موسو جدید در بازار داخلی کره جنوبی در سه ماهه اول سال آینده میلادی آغاز خواهد شد. رونمایی کامل به همراه انتشار کاتالوگ فنی دقیق احتمالاً پیش از پایان زمستان سال جاری انجام میشود. این مدل جدید با طراحی مدرنتر و کابین بازنگریشده، فصلی تازه را در تاریخچه پیکاپهای این برند رقم میزند و جایگاه KGM را در بازار رقابتی خودروهای دوکابین تثبیت خواهد کرد.