معمای جدید بازار خودرو
 
                کاهش ارزش دلاری خودروها، تثبیت نسبی قیمتها و تداوم نگاه سرمایهای مردم به این بازار نشانههایی از تناقض میان رشد قیمتها و کاهش ارزش واقعی آنها است
بازار خودرو در ایران همچنان یکی از مهمترین پناهگاههای حفظ ارزش سرمایه برای مردم محسوب میشود. با وجود تغییرات اقتصادی، نوسانات ارزی و سیاستهای متغیر، نگاه سرمایهای جامعه به خودرو تداوم یافته و حضور پررنگ خریداران در طرحهای فروش و پیشفروش نشان میدهد این بازار جایگاه خود را از دست نداده است.
به گزارش تجارت نیوز، با این حال، کارشناسان میگویند افزایش اسمی قیمت خودروها به معنای رشد واقعی ارزش آنها نیست . به گفتهی مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، در ماههای اخیر خودروها از منظر ارزش دلاری با کاهش مواجه شدهاند ؛ یعنی هرچند قیمت ریالی افزایش یافته، اما وقتی همان خودرو را با نرخ روز دلار محاسبه میکنیم، ارزش واقعیاش کمتر از قبل است.
فرزانه این پدیده را نشانهای از تورم نهفته در بازار خودرو میداند. او توضیح میدهد که افزایش نرخ ارز و تورم داخلی باعث شده رشد ظاهری قیمتها نتواند ارزش دلاری را حفظ کند. در واقع، دارندگان خودرو عملاً با کاهش ارزش سرمایهی خود در مقیاس جهانی روبهرو هستند، حتی اگر قیمتها در ظاهر بالا رفته باشد.
به گفته این کارشناس، پس از نوسانات نرخ ارز در هفتههای گذشته، بازار خودرو نیز دستخوش تغییر شد و قیمتها در بیشتر مدلها افزایش یافت . اکنون اما بازار به نوعی تعادل نسبی رسیده و قیمتهای جدید تا حدودی تثبیت شدهاند . با این وجود، رشد قیمتها در برخی خودروهای وارداتی چشمگیر بوده و در بعضی مدلها افزایشی تا حدود یک تا یکونیم میلیارد تومان نیز ثبت شده است؛ خصوصاً در خودروهایی که در فرآیند ترخیص از گمرک یا عرضه توسط شرکتهای واردکننده قرار دارند.
فرزانه مهمترین عامل تعیینکننده در آیندهی بازار را تعادل میان عرضه و تقاضا میداند. به گفته او، هرگونه نوسان در عرضه – چه در خودروهای داخلی و چه در وارداتی – بهسرعت از سوی بازار پاسخ داده میشود. این واکنش سریع را میتوان نوعی تنظیمگری درونی بازار دانست که مانند یک «ترموستات»، خود را با شرایط جدید وفق میدهد.
از دید او، رفتار خریداران نشان میدهد که جامعه بهخوبی دریافته خودرو همچنان ماهیتی سرمایهای در بلندمدت دارد. این باور عمومی باعث شده استقبال از طرحهای فروش و پیشفروش خودرو، چه داخلی و چه وارداتی، همچنان بالا باشد. حذف الزام بلوکه شدن وجه در طرحهای فروش داخلی نیز به رونق معاملات کمک کرده و انگیزهی بیشتری برای خرید ایجاد کرده است.
در پایان، فرزانه تاکید میکند که اگر عرضه در بازار کنترل شود و دخالتهای سیاستگذار کاهش یابد ، میتوان انتظار داشت بازار خودرو مسیر طبیعی خود را پیدا کند و بر پایهی منطق عرضه و تقاضا به تعادل پایدارتری برسد. در این شرایط، قیمتها بهجای واکنشهای هیجانی، از مسیر واقعی بازار و توان مالی خریداران تبعیت خواهند کرد.
 
     
     
             
                           
                           
                           
                               
                               
                               
                               
     
                               
                               
                              