ساینا EX؛ مزایا و معایب نسل جدید تیبا چیست؟
ساینا EX از نظر ظاهری تفاوت چندانی با تیبا ندارد و با مشخصات فنی مشابه نیز وارد بازار شده است
ساینا EX یکی از سدان های اقتصادی سایپا است که بر پایه پلتفرم X200 طراحی شده و جایگزینی برای تیبا به حساب می آید.
به گزارش آخرین خودرو، شرکت سایپا چند سال بعد از موفقیت تیبا در بازار، به سراغ فیسلیفت این خودرو رفت و محصولی جدید، زیباتر و نسبتاً مشتریپسندتر با نام ساینا را بر اساس آن به تولید رساند. این سدان کوچک دارای دو تیپ بود که مدل EX بهعنوان نسخه اصلی با تیراژ بسیار بالاتر در دسترس خریداران قرار گرفت.
معرفی ساینا EX
شرکت سایپا پلتفرم پراید را بهروز رسانی کرده و با تقویت شاسی و طراحی بدنه جدید، محصول تیبا را در سال ۱۳۸۸ عرضه کرد. اما تیبا بعد از چند سال نیاز به فیسلیفت داشت، بهویژه اینکه طراحی چهره آن چندان جذاب نبود و نمیتوانست بهراحتی با محصولاتی مثل پژو ۴۰۵ رقابت کند. به همین دلیل خودروی جدید با نام ساینا بر اساس اتاق تیبا طراحی شد که در اصل نسخه فیسلیفت تیبا محسوب میشد اما نام جدیدی روی آن گذاشته شد
ساینا طراحی چهره و نمای عقب جدید به همراه طراحی داخلی کمی متحولشده ارائه میداد، با این حال از لحاظ فنی و پلتفرم تفاوتی با تیبا نداشت. شرکت سایپا این خودرو را با دو تیپ SX یا مدل پایه و EX یا مدل فولآپشنتر به مشتریان عرضه کرد، ولی تیپ SX فاقد تجهیزات حداقلی مشتریپسند بود و به همین دلیل خیلی زود از خط تولید خارج شد. تولید ساینا EX تا اوایل دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد و بعد از آن جای خود را به نسخه فیسلیفت و ارتقا یافته خود با نام ساینا S داد.
طراحی ظاهری ساینا EX
فرم بدنه و نمای ظاهری ساینا EX بر اساس خودرو تیبا طراحی شده است. بنابراین از نمای بغل تفاوت چندانی با محصول قدیمیتر سایپا ندارد. طرح فریم پنجرهها، شیب ستونها، نوع طراحی گلگیرها و سایر جزئیات مشابه تیبا هستند، هرچند قطر رینگها و طراحی قالپاق چرخها کمی متفاوت است.
اما وقتی به بخش جلو نگاه کنید تغییرات اساسی دیده میشود؛ چراغهای اصلی کاملاً متفاوت شده و حالت کشیده و اسپرت به خود گرفتهاند. همچنین جلوپنجره از درِ کاپوت جدا شده و طراحی درپوش موتور نیز مطابق با استانداردهای ایمنی عابر پیاده تغییر یافته است. سپر جلو نیز کاملاً متفاوت از تیبا بوده و چهره زیباتری برای ساینا EX به وجود آورده است.
نمای عقب هم تغییر کرده و عناصری مثل درِ صندوق، فرم چراغها و سپر با نمونههای تیبا تفاوت دارند. بهطور کلی این تحولات باعث شده تا ساینا EX استایل زیباتر و جذابتری نسبت به تیبا پیدا کند و از لحاظ طراحی بدنه خودروی محبوبتری محسوب شود.
مشخصات فنی ساینا EX
ساینا EX تقریباً با همان مشخصات فنی تیبا وارد بازار شد. این خودرو به موتور M15 سایپا مجهز است که ۱.۵ لیتر حجم دارد و از نوع ۴ سیلندر تنفس طبیعی است. حداکثر قدرت موتور ساینا EX حدود ۸۷ اسب بخار و بیشترین گشتاور آن معادل ۱۲۸ نیوتنمتر است. این توان از طریق گیربکس ۵ دنده دستی به محور جلوی خودرو منتقل میشود و شتاب صفر تا صد را در حدود ۱۳ ثانیه فراهم میکند.
| برند | سایپا |
| مدل | ساینا |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ |
| حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۸ |
| فناوری موتور | تنفس طبیعی |
| قدرت | ۸۷ اسب بخار |
| گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۳ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۵ سرعته دستی / اتوماتیک CVT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | نیمه مستقل |
| طول | ۴۲۱۵ میلی متر |
| عرض | ۱۶۶۳ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۸۴ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۴۱۰ میلی متر |
| وزن | ۱۰۵۰ کیلوگرم / ۱۰۸۵ کیلوگرم |
| حجم باک | ۴۱ لیتر |
| مصرف سوخت | ۷.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۷.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۸۵/60R14 |
| شرکت عرضه کننده | سایپا |
| برند نشان مادر | سایپا |
| کشور سازنده |
ایران |
میانگین مصرف سوخت ساینا EX در شرایط استاندارد حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای خودرویی ۱۰۵۰ کیلوگرمی کمی زیاد به نظر میرسد. بهویژه در شهر مصرف سوخت بالاتر از انتظار است اما در سفرهای جادهای مصرف متعادلتری دارد. باک سوخت ۴۱ لیتری، حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت، سیستم تعلیق جلو مستقل مکفرسون و تعلیق عقب با محور پیچشی از دیگر ویژگیهای فنی ساینا EX هستند.
کیفیت سواری ساینا نسبت به تیبا تغییر چندانی نکرده اما به نظر میرسد صدای ورودی به کابین کمتر شده است. لذت سواری آن نسبت به پراید بالاتر است ولی به رقبایی مثل پژو ۴۰۵ نمیرسد. از نظر هندلینگ نیز ضعفهایی دارد و هنگام عبور پرسرعت از مسیرهای مارپیچ باید احتیاط بیشتری کرد.
![]()
طراحی داخل کابین و امکانات ساینا EX
فرم داخلی کابین ساینا نسبت به تیبا تا حدودی تغییر کرده ولی کلیت تریم داخلی همان فضای قدیمی را تداعی میکند. طراحی داشبورد بهویژه در بخش میانی متحول شده و دریچههای تهویه جدید به همراه پنل تهویه و تنظیمات متفاوت در آن تعبیه شده است. تزیینات نقرهایرنگ نیز در قابهای اطراف پنل وسط و بخشهایی از رودریها استفاده شده است. طراحی غربیلک فرمان و کیلومترشمار نیز حالتی کلاسیک دارند که برای خودرویی اقتصادی قابل قبول است.
نشستن پشت فرمان ساینا حس تسلط مناسبی به راننده میدهد و دید جلو و جانبی کافی است. صندلیها برای یک خودروی اقتصادی نسبتاً مناسب و ارگونومیک هستند، هرچند در مقایسه با خودروهای جدید قدیمی و خستهکننده به نظر میرسند. تنظیم صندلیها بهصورت دستی است و هیچ صندلی برقی در ساینا EX وجود ندارد. متریال بهکاررفته در داشبورد و رودریها از جنس پلاستیک خشک و ارزانقیمت است که در خودروهای اقتصادی مرسوم است.
ردیف دوم صندلیها نسبت به رانا یا پژو ۲۰۶ کمی جادارتر بوده و برای حضور بزرگسالان مناسبتر است. صندوق عقب ۳۷۰ لیتری هم نیاز مسافرتی ۳ تا ۴ نفر را بهخوبی پاسخ میدهد. در مقایسه با تیپ SX، ساینا EX تجهیزاتی مثل شیشه بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینههای جانبی، تهویه دیجیتال و سنسور پارک عقب دارد. همچنین دو کیسه هوای جلو، ترمز ضدقفل ABS و EBD و سیستم پخش صوت با ورودی USB از دیگر امکانات آن هستند.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - ترمز ABS و EBD |
| امکانات رفاهی | شیشه ها و آینه های جانبی برقی - تهویه الکتریکی دستی - سنسور پارک عقب - تریم داخلی پارچه ای - فرمان هیدرولیک - فرمان کمکی برقی (در نسخه اتوماتیک) - استارت دکمه ای (در نسخه اتوماتیک) - حالت رانندگی اسپرت و برقی و تیپ ترونیک ۶ سرعته مصنوعی (در نسخه اتوماتیک) - رینگ آلومینیومی (سفارشی ) - تریم داخلی چرم مصنوعی (آپشنال دنده ای) - نمایشگر لمسی (در نسخه آپشنال دنده ای و اتوماتیک) - دوربین عقب (در نسخه آپشنال دنده ای و اتوماتیک) - کروز کنترل و محدودکننده سرعت (در نسخه اتوماتیک) - شیشه های دودی عقب (در نسخه آپشنال دنده ای و اتوماتیک) |
مزایا و معایب
| مزایا | لوازم یدکی ارزان - مصرف سوخت پایین - هزینه نگداری کم - بازار خرید و فروش مناسب |
| معایب | کیفیت متریال و مونتاژ کم - سواری نه چندان پایدار - ایمنی ضعیف |
رقبای ساینا EX
محصولاتی مثل تیبا صندوقدار، پراید ۱۳۱ و پراید ۱۳۲ به همراه پژو ۴۰۵ GLX از مهمترین رقبای ساینا EX دندهای در بازار ایران محسوب میشوند.