رونمایی از گرانترین خودرو سایپا؛ رقیب ریرا بالاخره آماده شد

آریا در نمای جانبی و روبرو بیشباهت به شاهین نیست و بههمین خاطر لقب شاهین هاچبک را یدک میکشد
فرارو- آریا قرار بود در دوران ریاستجمهوری حسن روحانی روانه بازار شود اما بعد از تغییر دو دولت، سایپا آماده عرضه اولین کراساور ملی خود میشود.
بهگزارش فرارو؛ نسخه نهایی آریا که به نمایشگاه خودرو مشهد رفته، مشخص میکند شباهتهای زیادی با شاهین دارد اما بهجای استفاده از موتور 1.6 لیتری به پیشرانه دو لیتری مجهز شده است. آریا جوابی برای ریرا ایرانخودرو خواهد بود و در دسته ارزانترین شاسیبلندهای بازار باید با امثال امویام X22 پرو رقابت کند.
آریا بعد از سه رئیسجمهور آماده ورود به بازار شد
آریا، بهمن 98 درحاشیه جلسه هیئت دولت برای اولینبار رونمایی شد. آن زمان تصاویری از رونمایی خودرویی در حیاط ساختمان هیئت دولت در رسانهها منتشر شد و مدیران سایپا محصولی به اسم آریا را به عنوان کراساور ملی معرفی کردند.
در سالهای اخیر اما آریا بهجای عرضه رسمی و ورود به بازار، از نمایشگاهی به نمایشگاهی دیگر منتقل شد و حالا قرار است بهجای رونمایی در دولت دوازدهم، در عمر سیاسی دولت چهاردهم پا به بازار بگذارد.
عرضه آریا با پیشرانه دو لیتر
مشخصات جدید آریا نشان میدهد، کراساور سایپا با پیشرانه دو لیتر به بازار میآید. در همان سالهای ابتدایی که بحث عرضه آریا به بازار مطرح شد، قرار بود این خودرو با موتور M15T ساخته شود. همان موتوری که در طراحی شاهین دندهای هم حضور داشت. بعدها موتور ME16 که قلب تپنده شاهین پلاس است، نقش پیشرانه آریا را برعهده گرفت و حالا هم گفته میشود نسخه نهایی آریا با موتوری دو لیتر ساخته میشود.
تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از نسخه نهایی آریا مشخص میکند داخل اتاق با خیلی از خودروهای داخلی متفاوت است
موتور دو لیتر آریا میتواند 144 اسببخار قدرت و 188 نیوتنمتر گشتاور خروجی آزاد کند که از این حیث اوضاع کاملا بهتری نسبت به شاهین خواهد داشت و میتواند واقعا رقیبی برای ریرا ایرانخودرو باشد. مصرف سوخت آریا بهازای هر 100 کیلومتر چیزی نزدیک 7.8 لیتر است.
طراحی آریا با الگوبرداری از شاهین
آریا در نمای جانبی و روبرو بیشباهت به شاهین نیست و بههمین خاطر لقب شاهین هاچبک را یدک میکشد. با این حال سپر و اِلمانهای متفاوت زیادی با شاهین دارد و سروشکلی اسپرت پیدا کرده است.
تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از نسخه نهایی آریا مشخص میکند داخل اتاق با خیلی از خودروهای داخلی متفاوت است و متریال استفاده شده در اتاق نیز کیفیت بهتری از خودروهای اقتصادی سایپا دارد. در بخش امکانات رفاهی میتوانیم بیشتر روی استارت دکمهای، نورپردازی کابین و دوربین 360 درجه مانور بدهیم اما در فهرست آپشنهای آریا، چیزهایی مثل اتوهلد و صفحه نمایش لمسی نیز دیده میشود.
قیمت آریا چقدر است؟
قیمت آریا فعلا مشخص نیست اما از همین الان میتوانیم این محصول را گرانترین خودرو داخلی سایپا بدانیم. در فهرست محصولات سایپا فعلا شاهین پلاسی که با قیمت 975 میلیون تومان از نمایندگی خارج میشود و در بازار آزاد بهطور متوسط یک میلیارد و 230 میلیون قیمت دارد، بالاتر از همه ایستاده است.
همزمان ریرا ایرانخودرو که رقیبی برای آریا است، در بازار آزاد حولوحوش یک میلیارد و 600 میلیون تومان خریدوفروش میشود. همین عدد و رقمها میتوانند تصویر بهتری از قیمت احتمالی آریا در ذهنها تداعی کنند.