فروش اقساطی خودرو با اقساط ۶۰ ماهه عادلانه است؟

در بازار فروش اقساطی خودرو با اقساط ۶۰ ماهه در ایران، سود سالانه واقعی برای اکثر خودروهای پایین و میان رده بین ۶۰ الی ۷۰ درصد است که از نرخ تورم سالانه در ایران جلو می زند
فرارو- در سالهای اخیر، فروش اقساطی خودرو با دورههای بلندمدت به ویژه 60 ماهه در ایران رونق پیدا کرده است.
به گزارش فرارو؛ یکی از علتهای این رونق را میتوان در افزایش قیمت خودرو نسبت به حقوق ماهانه قشر متوسط جامعه و نبود وام بانکی کاربردی پیدا کرد. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که شرایط خرید انواع خودروها اعم از نو یا کارکرده، صفر کیلومتر و حتی لوکس، با اقساط 60 ماهه در بازار ایران چگونه است و خریداران چه مقدار باید پیشپرداخت و سود نهایی بپردازند.
فروش اقساطی خودرو نو و کارکرده با اقساط 60 ماهه
طی بررسیهای صورت گرفته در بازار خودرو، در طرحهای اقساطی خودروهای پایین رده و میان رده، معمولاً خریدار باید بین 50 تا 70 درصد قیمت خودرو را به صورت پیشپرداخت در ابتدای خرید بپردازد و مابقی را طی 60 قسط ماهیانه تسویه کند. این امر باعث میشود خودروهایی که قیمت نقدی آنها بین 300 تا 830 میلیون تومان است، در نهایت 45 تا 50 درصد گرانتر از قیمت نقدی تمام شوند.
به طور مثال:
پراید کارکرده 1398 با قیمت نقدی 300 میلیون تومان، پیشپرداخت حدود 70 درصد و اقساط 60 ماهه، در نهایت 52 درصد گرانتر از خرید نقدی تمام میشود.
کوییک صفر کیلومتر 1401 با قیمت نقدی 500 میلیون تومان، پیشپرداخت 69 درصد و اقساط 60 ماهه، در نهایت 49 درصد گرانتر تمام میشود.
207 صفر کیلومتر با طرح 60 ماهه پیشپرداختی معادل 68.6 درصد از قیمت اصلی و سود کل حدود 49 درصد نسبت به قیمت نقدی دارد.
این روند نشان میدهد که هر چه مدت اقساط طولانیتر باشد، خریدار سود کل بیشتری پرداخت میکند و خودرو نهایتاً برایش گرانقیمتتر تمام میشود. حتی گاهی مبلغ اقساط بالغ بر حدود 90 درصد قیمت کل یک خودرو است.
فروش اقساطی خودروهای لوکس با اقساط 60 ماهه
برای خودروهای لوکس صفر و لوکس کارکرده نیز شرایط مشابهی برقرار است، اما معمولاً مخاطب این خودروها، طبقه متوسط نیست و پیشپرداختهای بالا (50 تا 68 درصد) و جمع کل پرداختی بالا، شرایط اقتصادی سنگینتری ایجاد میکند.
برای مثال:
در سایت اصلی مدیران خودرو، تیگو 8 پرو مکس صفر با قیمت 3.4 میلیارد تومان، پیشپرداخت 50 درصد، اقساط 60 ماهه و سود کل 35 درصد به فروش میرسد.
هایما 2.2 میلیارد تومانی صفر کیلومتر در بازار آزاد با پیشپرداخت 68 درصدی و سود کل تقریبی 49 درصد به دست مصرفکننده میرسد.
همانطور که مشاهده میشود، اقساط بلندمدت خودروهای لوکس نیز باعث افزایش حدود 35 تا 50 درصدی قیمت نهایی نسبت به خرید نقدی میشوند.
مثالهای واقعی از بازار فروش اقساطی خودرو با اقساط 60 ماهه
در جدول زیر، دادههای واقعی از چند نمونه فروش اقساطی در تمام ردههای خودروهای کارکرده پایین رده تا صفر لوکس دستهبندی شده است. در ستون "درصد "APR همان سود سالانه واقعی درج شده که پس از اتمام پرداخت اقساط هر سال، در سال جدید، روی تتمه حساب محاسبه میشود.
گروه خودرو |
مدل / سال |
قیمت نقدی (تومان) |
پیشپرداخت (تومان) |
مبلغ اقساط |
جمع کل پرداختی |
درصد سود کل |
درصد APR |
---|---|---|---|---|---|---|---|
پایین رده کارکرده |
پراید 1398 |
300 میلیون |
209 میلیون (69.7٪) |
3میلیون و986 |
457 میلیون |
52.4٪ |
69% |
میان رده صفر |
کوییک 1401 |
500 میلیون |
345 میلیون (69٪) |
6 میلیون و 682 |
746 میلیون |
49.2٪ |
63.5% |
میان رده کارکرده 60 ماهه |
207 830M |
830 میلیون |
569 میلیون (68.6٪) |
11 میلیون و 113 |
1 میلیارد و 236 میلیون |
48.9٪ |
62% |
لوکس کارکرده |
هایما 8S مدل 1402 |
2میلیارد و 200 |
1میلیارد و 499 (68.1٪) |
29میلیون و 618 |
3 میلیارد و 276 |
48.9٪ |
61.3% |
لوکس صفر |
تیگو 8 پرومکس |
3 میلیارد و 406 میلیون |
1 میلیارد و 702 میلیون (50٪) |
48 میلیون |
4 میلیارد و 583 میلیون |
34.6٪ |
27.6% |
سود سالانه 70 درصدی برای فروش اقساطی خودرو با اقساط 60 ماهه
با بررسی دادههای موجود میتوان گفت به این علت که فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا در طرحهای محدود و کوتاهمدت وجود دارد و همیشه در دسترس نیست، بازار فروش اقساطی خودرو با اقساط 60 ماهه یک بازار متورم است که در آن بهره دریافتی بیش از نرخ تورم است.
سود سالانه واقعی (APR) برای اکثر خودروهای پایین و میان رده که با اقساط 60 ماهه به فروش میرسند، بین 60–70٪ است.
در نتیجه، این میزان بهره سالانه، از نرخ تورم در ایران (حدود 40–50٪ در سالهای اخیر) جلو میزند.
تنها در بازار خودروهای لوکس که در طرح سایت اصلی گروه خودروسازی مدیران خودرو به فروش میرسد، سود سالانه حدود 28٪ است. با این حال، اگرچه این گروه خودروسازی، طرح اقساطی منصفانهتری نسبت به بازار آزاد ارائه میدهد، اما محصولاتش ، بیشتر خودروهای لوکس و گرانقیمت هستند که مشتریانش طبقه متوسط نیست.
آیا وام بانکی جایگزین مناسبی برای طرح فروش اقساطی خودرو با اقساط 60 ماهه است؟
بررسی تسهیلات بانکی نشان میدهد که در ایران، تسهیلات بانکی مناسب برای خرید خودرو وجود ندارد. سقف وامها معمولاً پایین بوده و برای تأمین هزینه خرید خودرو کافی نیست. از سوی دیگر، به جز وامهای قرضالحسنه ضروری، دریافت اکثر وامها مستلزم امتیاز سپردهگذاری است؛ به این معنا که متقاضی باید پیش از دریافت وام، مبلغ مشخصی را برای دورهای بین 1 تا 12 ماه در بانک سپردهگذاری کند. این محدودیتها باعث میشود وام بانکی در بسیاری از موارد جایگزین عملی برای خرید اقساطی خودرو با دوره بلندمدت نباشد.