عروسک کرومی چیست و چرا محبوب شد؛ راهنمای شناخت شخصیت Kuromi

بررسی تاریخچه شخصیت رمزآلود کمپانی Sanrio که در بازار لوازم تحریر، عروسک بین کودکان و نوجوانان ایرانی شهرت و محبوبیت زیادی دارد
فرارو - کرومی یکی از شخصیتهای محبوب و پرطرفدار دنیای انیمه و فرهنگ پاپ ژاپنی است که از یکی دو سال پیش تا الان نامش در شبکههای اجتماعی زیاد شنیده میشود.
به گزارش فرارو؛ این شخصیت بامزه با ظاهری خاص و جذاب، خیلی زود توانست طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کند و کمی بعد در بازار ایران هم سروکلهاش آفتابی شد اما Kuromi دقیقا چیست و چرا با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس دوباره محبوب شده است؟ در نوشته زیر به همه سوالات درباره این عروسک و شخصیتش جواب میدهیم و به معرفی محصولات متنوعی میپردازیم که با الهام از این شخصیت تولید شدهاند.
کرومی چیست؛ معرفی شخصیت محبوب دنیای Sanrio
Kuromi یکی از شخصیتهای رسمی کمپانی ژاپنی Sanrio است که نخستینبار در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این شخصیت در قالب یک خرگوش سفید با کلاه مشکی نوکتیز، جمجمه صورتی روی پیشانی و دم شیطنتآمیز طراحی شده است. در دنیای داستانی، شخصیتی شوخطبع، کمی شرور اما مهربان و پرانرژی دارد و همین تضاد ظاهری باعث شده محبوب شود.
- شخصیت کرومی برای اولین بار در انیمه Onegai My Melody ظاهر شد؛ جایی که نقش رقیب و ضدقهرمان My Melody را بازی کرد و خیلی زود به محبوبیت رسید. حتی برایش شعار تبلیغاتی ساختند.
- از سال ۲۰۲۲، در نظرسنجی رسمی Sanrio بهطور مستمر در بین سه شخصیت محبوب قرار گرفت. دو بار متوالی در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ صاحب رتبه سوم شد.
- بازاریابی رسمی میزان شهرت عروسک کرومی را افزایش داده است. به شکلی که در پارکها و جشنهای ویژه تولد ظاهر میشد.
- در تابستان ۲۰۲۵، سریال انیمیشنی My Melody & Kuromi با تاکتیک استاپموشن توسط نتفلیکس پخش شد که صداپیشگی دو شخصیت اصلی را اعضای گروه K-pop Le Sserafim برعهده داشتند. سپس به خاطر اجرای ترانه Kawaii، محبوبیت عروسک به شدت بالا رفت. این سریال باعث شد حضور کاراکتر در فضای اجتماعی بیشتر شود و کاربران بخشهایی از آن را در تیکتاک و سایر پلتفرمها دست به دست کنند.
- تیکتاک محبوبیت عروسک کرومی را به شکل ویروسی در سراسر دنیا پخش کرد. کاربران با انتشار هشتگهایی خاص دنبالکنندگان خود را به اجرای حرکات موزون یا طراحی دیزاین با حال و هوای این شخصیت دعوت کردند. به نظر میرسد این برنامه نوعی کمپین تبلیغاتی بوده.
- ویدئو رسمی پخش شده در شبکه Netflix کشور فیلیپین رکوردشکنی کرد و با میلیونها بازدید و لایک، باعث شد میزان سرچ کاربران کنجکاو در سراسر دنیا برانگیخته شود. همه آنها میخواستند بدانند ماجرای شخصیت عروسک کرومی چیست؟
- از اواخر ۲۰۲۳، ویدئوهای بیشتری در تیکتاک و اینستاگرام منتشر شد. همزمان فروشگاههای اینستاگرامی و فروشگاههای لوازم تحریر شروع به عرضه نمونههای رسمی یا غیررسمی محصولات Kuromi کردند.
نکته: اگرچه محصولات رسمی Sanrio در ایران نمایندگی مستقیم ندارند اما شبکههای اجتماعی، باعث آشنایی سریع کاربران ایرانی با این شخصیت شد.
کولهپشتی کرومی و لوازم تحریر کرومی، در بازار جهانی با قیمت 30 دلار به فروش میرسند
انواع محصولات کرومی؛ از لوازم تحریر تا اکسسوری و پوشاک
محصولات متنوعی از جمله لباس، لوازمالتحریر، عروسک پولیشی و اکسسوریها روانه فروشگاهها شده و اکثرا خیلی زود پرفروش شدهاند. قیمت این محصولات بسته به نوع یا کشور متفاوت است. از طرف دیگر بازگشت سبک Y2K و علاقه به اکسسوریهای براق، متالیک و کرومی، همزمان با محبوبیت جهانی Kuromi رخ داد و باعث شد تم سیاه-صورتی و ترکیب آن با المانهای کرومی (بهویژه بین نوجوانان و دانشجویان) رواج پیدا کند.
- محصولات پوشاک و فشن: انواع تیشرتها، هودیها، صندل و اکسسوری با قیمتی در حدود 7 هزار و 590 ین تا 27 هزار و 280 ین ژاپن عرضه شده است. در کالکشن تابستانه بعضی برندها امکان خرید تیشرتهای ارزانقیمت مثل هزار و 800 ین وجود دارد. هودی، تیشرت و سویشرت، اغلب با رنگ مشکی، بنفش و صورتی به فروش میرسد.
- لوازم تحریر کرومی: برندهای مختلف لوازم تحریر، مصحولاتی با تصویر این شخصیت را میفروشند که شامل ستهای چند تکه یا جامدادی، پاککن و تراش مجزا میشود. کولهپشتی کرومی و لوازم تحریر، در بازار جهانی با قیمت 30 دلار به فروش میرسند. ستهای چندتکه برای دانشآموزان و دانشجویان با رنگبندی خاص سیاه-صورتی یا ترکیب با المانهای گوتیک عرضه میشوند.
- عروسک و محصولات کلکسیونی: پلاجهای رسمی Sanrio و نسخههای گوتیک یا لباسدار به شهرت و محبوبی تقریبا مشابه باعروسک لبوبو دست پیدا کردهاند. انواع پلاج (عروسک پولیشی، کوسن، بالش و عروسکهای کلکسیونی) بین 22 تا 60 یورو قیمت دارند. عروسک Kuromi با پارچه نرم و مخملی قابلیت بغلکردن و فشردن دارند، ضمن اینکه به شکل آویز موبایل، قاب و کاور گوشی و جاکلیدی هم عرضه میشوند.
- محصولات دکوری: وسایلی مثل آینه، لامپ رومیزی و قاب عکس با سبک فانتزی-گوتیک نیز محبوبیت دارند و حتی شاهد فروش فرش کرومی هستیم.
بیشتر بدانید | My Melody شخصیتی قدیمیتر است که سال ۱۹۷۵ خلق شد؛ یک خرگوش سفید با کلاه قرمز یا صورتی که نماد معصومیت و دوستی به شمار میآید. My Melody و Kuromi اغلب در قالب رقیب یا همراه در داستانها و انیمیشنها حضور دارند و این دوگانگی «سفید و سیاه» یا «معصوم و شیطنت» به جذابیت هر دو شخصیت افزوده است
مخاطبین و طرفداران کرومی چه کسانی هستند؟
کلکسیونرهای محصولات Sanrio یا علاقهمندان به فرهنگ ژاپنی، از مشتریان ثابت محصولات کرومی هستند. برای این گروه، نسخههای محدود یا همکاریهای برندها اهمیت ویژهای دارد. از طرف دیگر در بازار هدیه برای مناسبتهایی مانند تولد، فارغالتحصیلی یا روز ولنتاین نیز این عروسک محبوب است.
بخش اصلی خریداران و طرفداران عروسک کرومی در ایران، نوجوانان و جوانان ۱۳ تا ۲۵ سال هستند که با فرهنگ اینترنتی، انیمه و ترندهای K-pop ارتباط دارند. این گروه، مشتاق حضور شخصیت و عروسکش روی پوشاک یا لوازم شخصی خود هستند و یکی دو سالی میشود خانوادههایشان را درگیر کردهاند اما به نظر میرسد با نزدیک شدن به ماه مهر و موعد بازگشایی مدرسه دوباره شاهد موج جدید خرید لوازم تحریر کرومی باشیم.