مزایا و معایب ثبتنام پارس نوآ؛ قیمت نهایی پارس نوآ چقدر است؟

بررسی کامل پارس نوآ محصول جدید پارس خودرو که با موتور ME۱۶ و قیمت رقابتی عرضه میشود؛ آیا وارث L۹۰ لیاقت یک سال انتظار را دارد
فرارو- ثبتنام پارس نوآ، محصول جدید شرکت پارس خودرو که به نوعی وارث معنوی ال 90 محسوب میشود تا ساعت 24 روز جمعه 25 مهرماه ادامه دارد.
به گزارش فرارو؛ پارس نوآ برای سگمنت خودروهای خانوادگی اتفاق مهمی خواهد بود. این خودرو از نظر فنی قابل قبول به نظر میرسد و طراحی نسبتاً جدیدی دارد. همچنین در مقایسه با رقبای مستقیم از ارزش خرید مناسبی برخوردار است اما با توجه به شیوه عرضه «مشارکت در فروش» باید ثبتنام پارس نوآ را نوعی سرمایهگذاری میانمدت دانست و به خریداران هشدار داد آمادگی پذیرش ریسک تغییر قیمت نهایی و تأخیر احتمالی در تحویل را داشته باشند. اگر هدف خریدار، دریافت خودرویی نسبتا ایمن و با کیفیت مونتاژ قابل قبول در بازه زیر ۸۰۰ میلیون تومان باشد، ثبتنام در طرح پارس خودرو میتواند گزینهای منطقی باشد اما اگر دنبال سود مالی هستید، در کنار کلی مزایا باید به یک سری ملاحظات نیز توجه کنید.
۶ مزیت فنی و اقتصادی ثبتنام پارس نوآ
دستکم شش دلیل اقتصادی و فنی وجود دارد که در نهایت باعث میشوند حضور و مشارکت در طرح ثبتنام پارس نوآ پارس خودرو توجیهپذیر به نظر برسد.
۱. موتور ME16 پارس نوآ؛ ارتقای فنی نسبت به کوییک و ساینا
یکی از اصلیترین مزیتهای پارس نوآ پارس خودرو استفاده از موتور جدید ME16 است که در واقع همان نسخه ارتقایافته موتور TU5 پلاس محسوب میشود. این موتور ۱.۶ لیتری با توان ۱۱۱ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر، در مقایسه با پیشرانههای ضعیف ساینا و کوییک، قدرت و نرمی عملکرد بهتری دارد.
پارس نوآ از لحاظ کیفیت فنی در سطحی بالاتر از محصولات فعلی سایپا قرار میگیرد. تعلیق مکفرسون در جلو و محور پیچشی نیمهمستقل در عقب نوید سواری پایدار و ایمن را میدهد. از سوی دیگر، وجود سامانههایی مانند ESP، HSA و TCS نشان میدهد پارس خودرو (با فشار استانداردهای 85گانه) سطح ایمنی را به کار گرفته است.
۲. قیمت پارس نوآ در مقایسه با تارا و شاهین
با وجود آنکه پارس نوآ از همان موتور مورد استفاده در تارا و شاهین بهره میبرد، قیمت نهایی پارس نوآ بهمراتب پایینتر از این دو خودرو برآورد شده است. پارس خودرو اعلام کرده قیمت خالص نهایی ۷۳۳ میلیون تومان خواهد بود. هرچند در عمل، این عدد بسته به شرایط تولید تا زمان صدور دعوتنامه ممکن است تغییر کند.
پایین بودن قیمت به حذف برخی امکانات لوکس مانند صندلی چرمی، سانروف یا سیستم تهویه کاملاً اتوماتیک برمیگردد. با این حال، وجود امکانات استاندارد نظیر مانیتور ۷ اینچی، آینههای برقی، حسگر نور و باران و چراغ دیلایت باعث میشود پارس نوآ از نظر ارزش خرید، جایگاه مناسبی در بازه قیمتی خود داشته باشد.
۳. مقایسه پارس نوآ با رانا پلاس؛ برتری در مونتاژ و کابین
در بازار فعلی، نزدیکترین رقیب از نظر ابعاد، توان فنی و سطح امکانات، رانا پلاس ایرانخودرو است. هر دو خودرو با موتور ۱۶۰۰ سیسی و گیربکس دستی عرضه میشوند و وزن و ابعاد مشابهی دارند.
با این حال، پارس نوآ به خاطر طراحی داخلی مدرنتر، سیستم فرمان دیکات با کلیدهای مولتیمدیا و نمایشگر بزرگتر، دست بالا را دارد. همچنین در حضورهای نمایشگاهی تا الان کیفیت مونتاژ کابین و متریال مورد استفاده در پارس نوآ بالاتر از رانا پلاس گزارش شده است.
۴. کیفیت مونتاژ پارس نوآ؛ پشتوانه برند پارس خودرو
نام پارس خودرو در ذهن بسیاری از خریداران ایرانی یادآور دقت مونتاژ و کیفیت نسبی بالا است. در دورهای که تندر ۹۰ بهصورت مشترک میان ایرانخودرو و پارس خودرو تولید میشد، نسخه پارس خودرو به دلیل مونتاژ دقیق، با قیمت بیشتر در بازار معامله میشد.
این سابقه اعتماد باعث شده بسیاری از خریداران نسبت به ثبتنام پارس نوآ پارس خودرو احساس اطمینان بیشتری داشته باشند. انتظار میرود کنترل کیفی و مراحل تست نهایی این خودرو، مشابه استانداردهای سختگیرانه انجام شود.
نمای جانبی یادآور تندر ۹۰ است اما ترکیب اغراقآمیز گلگیر و جلوپنجره و چراغهای بزرگ باعث شده خودرو ناهماهنگ باشد
۵. طراحی کاربردی و رسمی پارس نوآ؛ ظاهر متفاوت برای خانوادهها
از نظر طراحی ظاهری، پارس نوآ تلفیقی از زبان طراحی تندر ۹۰ و سبک عضلانی نسل جدید خودروهای داخلی است. هرچند این طراحی در گذشته با برچسبهایی مثل «اداری و کارمندی» قضاوت میشد اما دقیقاً برای همان گروه از مشتریان هدفگذاری شده که به دنبال خودرویی با ظاهر رسمی و کاربرد خانوادگی هستند.
در بازه قیمت زیر یک میلیارد تومان، بازار ایران به محصولی نیاز داشت که نه مانند ۲۰۷ جوانپسند و اسپرت باشد و نه ساده و اقتصادی مانند کوییک. پارس نوآ میتواند این خلأ را پر کند.
۶. مزایای طرح مشارکت در تولید پارس نوآ
پارس خودرو عرضه این محصول را بهصورت مشارکت در تولید آغاز کرده است. موعد تحویل در این روش فروش اگرچه کمی طولانی است اما برای افرادی که نقدینگی کامل ندارند، فرصت مناسبی به شمار میرود.
در این طرح، متقاضیان هنگام ثبتنام وجهی پرداخت نمیکنند و تنها پس از برنده شدن در قرعهکشی باید ۴۳۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان پیشپرداخت علیالحساب بپردازند. موعد تحویل از آذر تا اسفند ۱۴۰۵ اعلام شده است.
پارس خودرو برای جبران خواب سرمایه مشتریان، سود مشارکت ۱۹.۵ درصد سالانه، سود انصراف ۱۶.۵ درصد و سود تأخیر ۱۲ درصد سالانه در نظر گرفته است. به عنوان مثال، اگر موعد تحویل آذر ۱۴۰۵ باشد، متقاضی بابت سود مشارکت حدود ۸۵ میلیون تومان دریافت میکند که این رقمی نزدیک سود سپرده بانکی یکساله است.
معایب ثبتنام پارس نوآ و ریسکهای مهم
سوای تمام مزایا که در بالا برشمردیم شرکت در ثبتنام پارس نوآ بدون ریسک نیست. مهمترین مواردی که باید پیش از تصمیمگیری در نظر گرفته شود را برایتان فهرست میکنیم.
۱. طراحی بحثبرانگیز پارس نوآ و فاصله از ال ۹۰ اصلی
در طراحی ال نود ایرانی سعی کردهاند از اصالت فنی محصول اصلی بهره ببرند اما در جزئیات بدنه، بهویژه در نمای جلو و عقب، تغییرات سر و شکلی اغراقآمیز دارد. ظاهر عضلانی جدید تا حدی از سادگی و تناسب مدل اصلی فاصله گرفته است.
درها در نمای جانبی هنوز یادآور تندر ۹۰ هستند اما ترکیب گلگیر برجسته و چراغهای بزرگ عقب باعث شده خودرو از برخی زوایا ناهماهنگ به نظر برسد.
۲. ریسک زمان تحویل طولانی و نامشخص بودن قیمت نهایی پارس نوآ
بر اساس اطلاعیه رسمی، تحویل خودرو به متقاضیان برای آذر و اسفند ۱۴۰۵ برنامهریزی شده است. این یعنی فاصلهای حدود یک سال تا دریافت خودرو! ضمن اینکه قیمت نهایی پارس نوآ هنگام صدور دعوتنامه اعلام میشود و ممکن است از رقم اولیه ۷۳۳ میلیون تومان بیشتر شود.
با توجه به روند تورم و افزایش هزینههای تولید، احتمال میرود قیمت نهایی در محدوده ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قرار گیرد که تازه باید به آن هزینه عوارض و شمارهگذاری و بیمه را هم اضافه کرد.
۳. نرخ پایین سود مشارکت و تأخیر
هرچند در ظاهر اعداد سود مشارکت ۱۹.۵ درصد و سود تأخیر ۱۲ درصد اعلام شده اما در عمل این نرخها در مقایسه با تورم سالانه کشور چندان جذاب نیست. بهویژه سود تأخیر ۱۲ درصد، در صورتی که تحویل خودرو بیش از موعد به تعویق بیفتد، جبران واقعی ارزش پول خریدار را نخواهد کرد.
۴. ناشناخته بودن کیفیت سری اول پارس نوآ
پارس نوآ نخستین تجربه تولید انبوه از پلتفرم داخلیسازیشده تندر ۹۰ است. تا زمان عرضه و تست واقعی توسط مصرفکنندگان، نمیتوان از کیفیت نهایی و سازگاری موتور ME16 با گیربکس یا عملکرد سیستم برقی خودرو مطمئن بود. بنابراین خریداران سری اول عملاً نقش آزمایشکننده را دارند.
۵. محدودیت رنگ پارس نوآ و احتمال تشکیل بازار واسطهای
در مرحله فعلی ثبتنام پارس نوآ پارس خودرو، فقط رنگ سفید عرضه شده است. امکان دارد این محدودیت در بازار آزاد تنوع و جذابیت خودرو را کاهش دهد. از سوی دیگر، به دلیل محدود بودن عرضه، احتمال شکلگیری بازار دلالی تقویت میشود.
تجربه عرضه اولیه شاهین سایپا و ریرا ایرانخودرو نشان داده در صورت فشار فروش، قیمت بازار آزاد ممکن است خیلی زود بشکند.