ترنج موبایل
کد خبر: ۸۹۳۱۱۴

علی لاریجانی می‌تواند زمینه برون‌رفت از آتش‌بس شکننده را فراهم کند؟

علی لاریجانی می‌تواند زمینه برون‌رفت از آتش‌بس شکننده را فراهم کند؟

«انتصاب مجدد دکتر علی لاریجانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، فرصت مناسبی را برای بازبینی دوگانگی موجود، از طریق مواجهه با چالش‎های سرنوشت‌ساز کنونی و چگونگی برون‌رفت از وضعیت «آتش‌بس شکننده» فراهم کرده است.»

تبلیغات
تبلیغات

محمد درودیان  طی یادداشتی با عنوان «مساله جنگ امتناع یا استقبال؟» در روزنامه اعتماد نوشت:  تجربه جنگ هشت‌ساله با عراق و سپس تلاش برای «بازسازی اقتصادی» که به مفهوم «توسعه اقتصادی» تغییر کرد و با مفهوم «توسعه سیاسی» تکمیل شد و ادامه پیدا کرد، نزدیک به سه دهه همچنان ذهنیت کنونی جامعه ایران و نظام نخبگی و مدیریتی کشور را درگیر چگونگی انتخاب میان «دوگانگی راهبردی»، «مساله جنگ» در برابر «رشد و توسعه سیاسی-اقتصادی» کرده است. به این شکل که «امتناع از جنگ»، بر اساس مدیریت پیامدهای خسارت‌بار جنگ با عراق و ضرورت گذار از آن، همچنین نگرانی از واکنش اعتراضی جامعه، با تاکید بر اولویت توسعه مناسبات اقتصادی و حل و فصل مناقشات از طریق مذاکره و توافق سیاسی با غرب مطرح می‌شود. 

در مقابل، «آمادگی برای جنگ» و ارتقای موقعیت استراتژیک ایران پس از حادثه ۱۱ سپتامبر و تغییر در استراتژی منطقه‎ای امریکا، برای ایجاد نظم جدید در منطقه با استفاده از قدرت نظامی که موجب حمله امریکا به افغانستان و عراق شد، موجب تاکید بر ضرورت مقابله با سلطه‎طلبی و اشغالگری امریکا و اسراییل در منطقه، از طریق افزایش و توسعه حمایت از جبهه مقاومت و بازدارندگی در برابر تهدیدات نظامی، با نگاه به شرق را به دنبال داشته است.

از نظر تاریخی، دستاوردهای جامعه ایران در زمینه توسعه اقتصادی در کشور، در دوره صلح و از طریق توسعه مناسبات سیاسی- اقتصادی با جهان حاصل شده، اما بر اثر شکل‎گیری تهدیدات امنیتی و شکسته شدن قدرت بازدارندگی، تمامی دستاوردهای دوران صلح، از طریق تحمیل جنگ به ایران، از میان رفته است.

همچنین تجربه تاریخی جامعه ایران از تحولات در محیط امنیتی ایران که با ثبات و توسعه اقتصادی این کشور، همچنین تهدیدات نظامی- امنیتی نسبت دارد، نشان می‌دهد، منطقه بیش از آنکه تحت تاثیر مناسبات سیاسی پایدار و توسعه اقتصادی باشد، به دلیل مداخلات خارجی و تنش‎های داخلی- مرزی، تحت تاثیر مساله بحران‎های امنیتی و جنگ قرار دارد. 

به همین دلیل بدون برخورداری از قدرت دفاعی-تهاجمی نمی‎توان امنیت ملی ایران را تضمین کرد. چنانکه بدون رشد و توسعه اقتصادی و گسترش مناسبات سیاسی، نمی‎توان منابع مورد نیاز برای تضمین آینده ایران را فراهم کرد. 

ملاحظه یاد شده نشان می‎دهد تصمیم‎گیری در برابر دوگانه مناقشه‌آمیزِ امتناع یا آمادگی برای جنگ، بیش از آنکه یک تصمیم درون ساختاری و در پیوند با مناقشات سیاسی باشد که تا اندازه‌ای از آن تاثیر پذیرفته است، بیشتر تحت تاثیر تلاقی موقعیت تاریخی جامعه ایران با تحولات محیطی و استراتژیک در منطقه قرار دارد و برون‎رفت از آن، بدون «اجماع ملی و استفاده از زمان» قابل دستیابی نخواهد بود، زیرا گذار از دوگانگی ذهنی-رفتاری جامعه ایران، با انتخاب تاریخی و استراتژیک در برابر «جنگ و صلح»، به عنوان یک مساله بنیادین، در پیوستگی با تعریف مورد اجماع از موجودیت و هویت سیاسی، همچنین موقعیت استراتژیک ایران قرار دارد و باید در چارچوب «استراتژی امنیت ملی» مورد بازبینی قرار بگیرد که در هسته مرکزی آن، تعریف از مفهوم و مولفه‌های قدرت و روش بازتولید و به‌کارگیری آن، برای تامین اهداف و منافع ملی قرار دارد که با تشکیل شورای عالی امنیت ملی در سال ۱۳۶۸، مبانی و الزامات آن برای تعیین جهت‎گیری کلی نظام مورد بحث قرار گرفت و به نظر می‎رسد انتصاب مجدد دکتر علی لاریجانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، فرصت مناسبی را برای بازبینی دوگانگی موجود، از طریق مواجهه با چالش‎های سرنوشت‌ساز کنونی و چگونگی برون‌رفت از وضعیت «آتش‌بس شکننده» فراهم کرده است.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات