کاهش گردشگران ورودی ایران در ۲۰۱۶
از حدود ۶ دهه پیش، گردشگری توسعه مداومی را تجربه کرد و به تدریج به یکی از بزرگترین و پرشتابترین بخشهای اقتصاد در جهان تبدیل شده است. بسیاری از مقاصد جدید نیز به مقاصد مورد نظر سنتی اروپا و آمریکای شمالی افزوده شدهاند.
به گزارش دنیای اقتصاد، از حدود 6 دهه پیش، گردشگری توسعه مداومی را تجربه کرد و به تدریج به یکی از بزرگترین و پرشتابترین بخشهای اقتصاد در جهان تبدیل شده است. بسیاری از مقاصد جدید نیز به مقاصد مورد نظر سنتی اروپا و آمریکای شمالی افزوده شدهاند.
توسعه سالانه
گردشگری بهرغم شوکهای واردشده به آن، رشدی بیوقفه را در طول زمان تجربه کرده است که این امر نشان از قدرت آن دارد. به عنوان نمونه، شمار گردشگران بینالمللی در سراسر جهان از 25میلیون نفر در سال 1950 به 278 میلیون نفر در سال 1980 رسید و با افزایش چشمگیر در سال 2000 به مرز 674 میلیون نفر دست یافت.
برای مثال در سال 2016 در مجموع 216 میلیارد دلار در نتیجه استفاده افراد غیرمقیم از خدمات حمل و نقل مسافری بینالمللی به دست آمد که مجموع ارزش صادراتی توریسم را به 4/ 1 تریلیون دلار آمریکا یا به عبارت دیگر بهطور متوسط 4 میلیارد دلار در روز میرساند.
چشماندازها و روندهای کلیدی
طبق این گزارش، میزان ورود گردشگران بینالمللی (با اقامتهای شبانه) در سال 2016 حدود 9/ 3 درصد رشد کرده و به یک میلیارد و 235 میلیون نفر در سراسر جهان رسیده است که نسبت به سال پیش افزایشی 46 میلیون نفری نشان میدهد.
پس از آن، قاره آفریقا رشدی 8 درصدی در این زمینه داشت و قاره آمریکا نیز رشد 3 درصدی را شاهد بود. پربازدیدترین منطقه جهان که قاره اروپا است نیز رشدی 2 درصدی را پشت سر گذاشت و این در حالی بود که شواهد نشان میدهند خاورمیانه با کاهش 4 درصدی در میزان ورود گردشگران به این منطقه روبهرو شده است.
محبوبترین راه سفر
در سال 2016 کمی بیش از نیمی از گردشگران از راه هوایی به مقصد مورد نظر خود سفر کردهاند (55 درصد) این در حالی است که حملونقل جادهای (39 درصد) و ریلی (2 درصد) و آبی (4درصد) مابقی گونههای سفر را تشکیل دادهاند.
رشد عواید حاصل از گردشگری
محاسبه عواید حاصل از گردشگری گویای آن است که قاره آفریقا با رشدی 8 درصدی بیش از سایر مناطق جهان در این خصوص پیش رفته است. پس از این قاره، آسیا و اقیانوسیه رشدی 5 درصدی را تجربه کردهاند و پس از آن نیز قاره آمریکا با رشد 3درصدی، اروپا با رشد یک درصدی و در نهایت خاورمیانه با رشد منفی 2 درصدی قرار دارند. سهم بازارهای مختلف از این عواید نیز قابلتوجه است.
برترین مقاصد
براساس گزارش UNWTO، فرانسه، ایالات متحدهآمریکا، اسپانیا، چین و ایتالیا در سال 2016 نیز به صدرنشینی در رتبهبندی میزان ورود گردشگران خارجی ادامه میدهند. این کشورها به ترتیب 6/ 82، 6/ 75، 6/ 75، 3/ 59 و 4/ 52 میلیون نفر گردشگر را در سال 2016 جذب کردهاند. پس از این کشورها نیز بریتانیا، آلمان، مکزیک، تایلند و ترکیه قرار گرفتهاند و به این ترتیب فهرست دهگانه مقاصد برتر جهان در سال 2016 را نشان میدهند.
از نظر عواید حاصل از گردشگری نیز ایالاتمتحده و اسپانیا در صدر قرار دارند و پس از آنها نیز تایلند قرار گرفته که سال گذشته به رده سوم ارتقا یافت، چین نیز در رده چهارم بیشترین عواید حاصل از گردشگری جای گرفته است. فرانسه و ایتالیا نیز به ترتیب جایگاه پنجم و ششم را در این رتبهبندی در اختیار دارند و این در حالی است که بریتانیا، آلمان، هنگکنگ و استرالیا در ردههای بعدی جای گرفتهاند.
پیشبینی 2030
پیشبینیهای انجام گرفته تا سال 2030 حاکی از آن است که خاورمیانه تا سال 2020 پذیرای 101میلیون نفر خواهد بود و این میزان تا سال 2030 نیز به 149 میلیون نفر خواهد رسید. آسیا و اقیانوسیه نیز که در سال 2010 پذیرای 204 میلیون نفر بودند تا سال 2020 رقمی در حدود 355 میلیون نفر و تا سال 2030 بالغ بر 535 میلیون نفر را جذب خواهند کرد که در این میان سهم آسیایجنوبی که طبق تقسیمبندی این سازمان ایران نیز در آن قسمت واقع شده، از 1/ 11 میلیون نفر در سال 2010 به 21میلیون نفر در سال 2020 و 36 میلیون نفر در سال 2030 خواهد رسید.
در خلال این 20 سال، میزان ورود به مقاصد نوظهور رشدی 4/ 4 درصدی در هر سال خواهد داشت و نرخ آن دوبرابر کشورهای پیشرفته است که در هر سال 2/ 2 درصد از نظر میزان ورود گردشگر رشد میکنند. همچنین سهم بازار اقتصادهای نوظهور از 30 درصد در سال 1980 به 45 درصد در سال 2016 افزایش یافته است و انتظار میرود تا سال 2030 به میزان 57 درصد نیز افزایش پیدا کند که معادل با ورود یک میلیارد گردشگر بینالمللی است.