فونیکس FX برقی؛ شاسیبلند وارداتی مدیرانخودرو ارزش خرید دارد؟
فونیکس FX برقی جایگاهی نهچندان روشن در بازار خودروهای وارداتی دارد. این شاسیبلند نه آنقدر پیشرفته است که نقش یک پرچمدار را ایفا کند و نه آنقدر اقتصادی که خریدی بدون تردید داشته باشید
فرارو- فونیکس FX با پیشرانه تمامبرقی و همان ظاهر قدیمی وارد ایران شد.
به گزارش فرارو؛ فونیکس FX برقی تنها محصول وارداتی مدیرانخودرو که در بازارهای جهانی با نام اومودا E5 شناخته میشود، یک موتور الکتریکی ۲۰۴ اسب بخاری، باتری ۶۱ کیلوواتساعتی و برد ۴۳۰ کیلومتری دارد. اما این خودرو احتمالا شرایط دشواری برای فروش در ایران خواهد داشت. چرا که هم در حال حاضر برقیهای پرتجهیزاتی در کشور حضور دارند و هم تنوع محصولات برقی برندهای مختلف بیشتر شده. از آنجا هم که فونیکس FX هیچ تلاش برای تغییر ظاهر نسخه بنزینی نکرده، بعید است عملکرد موفقی در کشور ما داشته باشد.
مشخصات ظاهری فونیکس FX برقی
فونیکس FX برقی دقیقا شبیه همان نسخه بنزینی و تفاوت خاصی از لحاظ ظاهری ندارد. با این حال، شرکت چری تلاش کرده تا با برخی جزئیات ظریف هویت برخی این کراساوور را بازتعریف کند. پس فقط جلوپنجره بزرگ و مشبک نسخه بنزینی حذف شده و جای آن را یک پنل ساده و بسته گرفته که پورتهای شارژ پشت آن قرار دارند.
حتی خطوط تند و زاویهدار بدنه همچنان حضور پررنگی دارند و رینگهای آیرودینامیکی برای کاهش مقاومت هوا تعبیه شده. همچنین خروجیهای اگزوز حذف و سپرها به هویت الکتریکی FX نزدیک شدهاند. یعنی FX بنزینی بدون هیچ تلاشی تبدیل به خودروی برقی شده و تغییرات ظاهری هم صرف تغییر پیشرانه رخ داده است.
مشخصات فنی فونیکس برقی
![]()
فونیکس FX برقی یک موتور الکتریکی دارد که ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق گیربکس تکسرعته به چرخهای جلو منتقل میشود تا شتاب خودرو را به حدود ۷.۵ ثانیه برساند.
همچنین باتری ۶۱ کیلوواتساعتی از نوع LFP در کف خودرو قرار گرفته و امکان پیمایش ۴۳۰ کیلومتر را با یک مرتبه شارژ کامل فراهم میکند. هرچند عدد ۴۳۰ کیلومتر بر اساس استاندارد CLTC چین اعلام شده و در شرایط واقعی ایران با اضافه شدن کولر، بار سرنشین و رانندگی شهری پرترافیک، در بازه ۳۳۰ تا ۳۶۰ کیلومتر قرار میگیرد. علاوه بر این، باتریهای LFP بادوامتر هستند ولی چگالی انرژی پایینتری دارند که موجب افزایش وزن خودرو و در نتیحه افت شتاب و برد نسبت به باتریهای NMC میشود.
امکانات ایمنی و رفاهی FX برقی
فونیکس FX برقی دقیقا با همان کابین نسخه بنزینی عرضه شده، یعنی نه آپشن اضافهتری دارد و نه کمتر. مجموعه کاملی از سیستمهای ایمنی و کمکراننده شامل رادار نقطه کور، هشدار تغییر لاین، ترمز اضطراری، کنترل پایداری و شش کیسه هوا برای امنیت خودرو تعبیه شدهاند.
در بخش رفاهی هم فونیکس برقی به امکاناتی مانند کروز کنترل هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر دیجیتال یکپارچه، صندلیهای برقی جلو، گرمکن صندلیها، گرمکن فرمان و سانروف برقی مجهز شده است.
البته لیست امکانات FX برقی، برتری خاصی در مقایسه با دیگر وارداتیها ندارد و حتی فقدان سقف پانورامای بزرگ و محدودیت فضای صندوق عقب هم از نکات منفی این شاسیبلند به حساب میآیند.
قیمت تنها وارداتی مدیران خودرو
![]()
فونیکس FX برقی در نمایندگی با قیمت ۲ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان عرضه میشود و بهای آن در بازار آزاد به حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.
FX برقی در بازار خودرو ایران از دو طرف تحت فشار است. از یک سو محصولات برقی در کشور با مشکل زیرساختی مواجهند، از سوی دیگر، خودروهای برقی وارداتی با لیست امکانات و پیشرانه قویتری در کشور حضور دارند که خریدار با افزودن مبلغی به بودجه خود، سراغ آنها خواهد رفت.