چانگان UNI-T؛ رقیب شاسیبلند ایرانخودرو چقدر ارزش خرید دارد؟
چانگان UNI-T در بازار خودرو، رقبایی همچون لوکانو L۷، سفیر R۷ و فونیکس FX را پیشرو دارد
در کنار چانگان یونی کی، محصول دیگری نیز از این خانواده در بازار ایران حضور یابد و آن هم چانگان یونی تی (UNI-T) است. چانگان یونی تی در حقیقت کراس اووری در سگمنت و کلاس طراحی C بوده و جزو محصولات اسپرت خانواده سری UNI خودروسازی چانگان است که به دلیل کیفیت بالا و طراحی جذاب خود توانسته توجه ها را به سمت خود جلب کند و فروش خوبی در بازار های جهانی داشته باشد.
به گزارش آخرین خودرو، با اینکه محصولات چانگان تا پیش از این توسط شرکت سایپا در ایران عرضه می شد اما در مورد UNI-T قضیه کمی متفاوت است چرا که این خودرو قرار است توسط شرکت دیگری در بازار ایران عرضه شود.
طراحی بدنه چانگان UNI-T
زبان طراحی سری های UNI چانگان ، سبک طراحی خاصی است که در کمتر خودرویی شاهد آن هستیم. یکی از علت های آن استفاده استفاده از خطوط طراحی V شکل است که به لوگو و نشان کمپانی چانگان اشاره دارد.
در نما جلو چانگان یونی T ، چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می کند جلو پنجره بزرگ و یکپارچه با سر، این خودرو است. جالب است بدانید که چانگان مبدع این سبک از طراحی جلو پنجره بوده و اولین بار در محصولات سری یونی خود از این سبک استفاده کرده است.
چراغ های روشنایی روز به صورت نواری شکل طراحی شده اند و در بالا سپر این خودرو قرار گرفته است. چراغ های اصلی Changan UNI-T مانند بسیاری از خودرو های بروز چینی درون سپر قرار گرفته و با چراغ های روشنایی روز درون قابی مشکی رنگ قرار گرفته است.
در نما های جانبی استفاده از فرورفتگی و برآمدگی های تیز که به نوعی به حرف V اشاره دارند موجب طراحی اسپرت و تاحدی متفاوت شده است. از دیگر نکات طراحی چانگان یونیتی که می توانیم به آن اشاره کنیم استفاده از شیشه مثلثی شکل در بین درب های جلو و ستون A است که به منظور کاهش نقاط کور طراحی شده اند.
در این نما رینگ های ۱۹ اینچی آلومینیومی قابل مشاهده هستند که طراحی خوب آن ها بر زیبایی این خودرو افزوده است. طراحان چانگان یونی تی حتی بر روی سقف این خودرو نیز طراحی خوبی را پیاده کرده اند و استفاده از المان طراحی V شکل به وضوح بر روی سقف قابل مشاهده است.
طراحی نما عقب چانگان یونی تی بسیار هماهنگ با طراحی این خودرو در بخش جلو است. چراغ های عقب به صورت کشیده طراحی شده اند و به وسیله یک خط طراحی به بکدیگر متصل می شوند. دیفیوزر عقب نیز طراحی زیبایی دارد و استفاده از دو خروجی اگزوز واقعی روح اسپرت این خودرو را به تصویر می کشد. در کل طراحی ظاهری چانگان UNI-T بسیار زیبا و بروز بوده و چیزی از خودرو های کره ای و یا حتی برخی خودرو های اروپایی، کم ندارد.
مشخصات فنی Changan UNI-T
قلب تپنده چانگان یونی تی یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI) است که روی هم رفته ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می کند.
این پیشرانه از سری پیشرانه بلو کور (Blue core) چانگان بوده که مصرف سوخت مناسب و سر و صدا و آلایندگی کمتر از ویژگی های آن است. همچنین این پیشرانه مجهز به سیستم خنک کننده اینتر کولر هوا به آب یا همان Air to water است که امتیاز خوبی برای این خودرو به حساب می آید.
![]()
| برند | چانگان |
| مدل | UNI-T |
| کلاس بدنه | کراس اوور |
| سال تولید | ۲۰۲۵ |
| حجم موتور | ۱۴۹۴ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربو شارژر TGDi |
| قدرت | ۱۷۸ اسب بخار |
| گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۵۳۵ میلی متر |
| عرض | ۱۸۷۰ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۵۶۵ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۷۱۰ میلی متر |
| وزن | ۱۴۸۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۵۵ لیتر |
| مصرف سوخت | ۶.۴۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۴۵/45R20 |
| شرکت عرضه کننده | آرینا درایو (آرین موتور پویا) |
| برند نشان مادر | چانگان - یونی |
| کشور سازنده | چین |
Changan UNI-T در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون بهره می برد و در محور عقب آن نیز از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده شده است که سواری نرمی را به ارمغان می آورد و در حفظ پایداری آن نقش به سزایی را ایفا می کند.
بد نیست بدانید که چانگان UNI-T دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۶.۱ لیتر است.
طراحی داخل کابین و امکانات
چانگان یونی تی یکی از آن کراس اوور هایی است که وقتی وارد کابینش میشوید، حس میکنید در خودرویی از آینده نشسته اید. طراحان چانگان در بخش داخلی، مسیری را رفته اند که کمتر خودروساز چینی پیش از آن تجربه کرده بود؛ ترکیب طراحی مینیمال با جزئیاتی مدرن و تا حدی الهام گرفته از برندهای اروپایی.
در نگاه نخست، داشبورد چانگان یونی T با فرم خاص و زاویه دارش توجه را جلب می کند. نمایشگر دوگانه با زاویه ای رو به راننده نصب شده و همان ابتدا حس تسلط و تمرکز بر رانندگی را منتقل می کند. طراحی این بخش تا حدی یادآور خودروهای آلمانی است، با این تفاوت که چانگان تلاش کرده زبان طراحی خودش را حفظ کند و از شلوغی بی مورد دوری کند. استفاده از نورپردازی (Ambient Light) در امتداد داشبورد و رودریها، حال و هوایی مدرن و جوان پسند را به کابین داده است.
در بخش رودریها چانگان یونی T، فرم ها تیز و هماهنگ با طراحی کلی کابین اند. دستگیره ها با چرم مصنوعی پوشانده شده اند که با دوخت دقیق و کیفیت قابل قبول احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کنند. با این حال، در بخش های پایینی درها و کنسول، هنوز پلاستیک سخت به چشم می خورد که در این سطح قیمتی چندان غیر منتظره نیست، اما می شد از ترکیبات نرم تری استفاده کرد تا حس لوکس بودن کامل تر احساس شود.
کنسول وسط چانگان یونی تی (UNI-T) شاید یکی از مدرن ترین بخش های کابین باشد. طراحی شناور آن با اهرم دنده الکترونیکی کوچک و صفحه شارژر بیسیم، تصویری از خودروهای کلاس بالاتر را به ذهن می آورد. محل قرارگیری کلیدها منطقی و دسترسی به آن ها آسان است. فضای کنسول زیرین برای نگهداری وسایل روزمره کافی است و طراحی دو طبقه آن کاربردی به نظر می رسد.
کیفیت متریال در مجموع یکی از نکات مثبت چانگان یونی تی است. در قسمت های بالایی داشبورد از پلاستیک نرم با بافت خوش ساخت استفاده شده و دوخت های ظریف مصنوعی حس خوبی منتقل می کند. تنها نقطه ضعف شاید مربوط به قسمت های پایینی کابین باشد که جنس آنها ساده تر است. با این حال، مونتاژ کلی دقیق بوده و صدای اضافی از داشبورد یا رودری ها به گوش نمی رسد، چیزی که در برخی خودروهای چینی هنوز ضعف محسوب می شود.
از نظر فضا، چانگان یونی T با فاصله محوری ۲۷۱۰ میلی متر، کابینی جادار و راحت برای چهار سرنشین بزرگسال فراهم می کند. صندلی ها از نوع ارگونومیک با نگهدارندگی مناسب در ناحیه کمر و شانه هستند، و در نسخه های فول آپشن تنظیم برقی و گرم کن نیز دارند. فضای پا در ردیف عقب رضایت بخش است، اما سقف به دلیل طراحی شیب دار عقب کمی از ارتفاع مفید کاسته است. با این حال، دید بیرونی و نورگیری خوب کابین، باعث نمیشود احساس کمبود فضا به سرنشین القا شود.
در مورد امکانات ایمنی و رفاهی چانگان UNI-T نیز باید بگوییم که این کراس اوور جذاب چینی در بخش امکانات نیز در جایگاه بسیار خوبی قرار می گیرد و پکیج نسبتا کاملی از آپشن های ایمنی و رفاهی را در اختیار سرنشینان می گذارد. به عنوان مثال آپشن هایی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سقف پانوراما، سنسور نور و باران، دستهدنده الکترونیکی، تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی با اتوهلد، کروز کنترل تطبیقی، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم حالت رانندگی، فرمان کمکی برقی، سیستم پیشگیری از تصادف، رادار خطی، رادار نقطه کور، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، ماساژور صندلی های جلو و… تنها بخش کوچکی از آپشن های این خودرو به شمار می رود.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - اخطار برخورد از جلو - ترمز اضطراری اتوماتیک - رادار خط خوان - رادار نقطه کور |
| امکانات رفاهی | سقف شیشه ای - درِ صندوق عقب برقی - سنسور نور - سنسور باران - استارت دکمه ای - روشن کردن خودرو با ریموت - حرکت دادن خودرو با ریموت - دسته دنده الکتریکی - کلاستر دیجیتال - رینگ آلومینیومی - ترمز پارک برقی - اتوهلد - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل تطبیقی - دستیار رانندگی بین خطوط - فناوری LED چراغ ها - نور بالای اتوماتیک - اتوپارک - تنظیم حالت رانندگی - دوربین ۳۶۰ درجه - دوربین ثبت وقایع - نور پردازی داشبورد - نمایشگر لمسی - شارژر وایرلس - صندلی های برقی جلو با گرمکن و سردکن و ماساژور - گرمکن صندلی های عقب (آپشن) - سامانه کنترل حرکت در سراشیبی |
مزایا و معایب
| مزایا | کیفیت مونتاژ و ساخت خوب - کابین به نسبت جادار - سواری پایدار - مصرف سوخت مناسب - امکانات ایمنی و رفاهی مناسب |
| معایب | نداشتن قابلیت تیپ ترونیک - نبود برخی ویژگی های جدید مانند دسترسی های مستقیم تلفن همراه در مالتی مدیا و سبک جدید نور پردازی |
رقبای چانگان یونی تی (UNI-T)
اگر بخواهیم رقیبی برای چاانگان یونی تی در نظر بگیریم باید چندین نکته را مد نظر قرار دهیم. یکی از ویژگی ها این است که چانگان UNI-T طراحی بسیار مدرن و اسپرتی دارد. دومین نکته این است که کیفیت مونتاژ و متریال مورد استفاده در این خودرو بسیار بالا بوده و نکته دیگر این است که این خودرو به احتمال زیاد در ابتدا به صورت وارداتی و در مراحل بعدی به صورت مونتاژی در بازار ایران عرضه می شود.
با توجه به تمامی این نکات می توان خودروهایی نظیر؛ فونیکس FX، لوکانو L7، سفیر R7، چانگان CS55 پلاس، جی ای سی امکو و… را به عنوان رقبای این خودرو در بازار ایران دانست.