هزینه تعویض دیسک و صفحه کلاچ پراید چقدر است؟
مالکان پراید برای تعویض کامل دیسک و صفحه کلاچ در سال ۱۴۰۴ بسته به برند قطعه و محل تعمیرگاه با ارقام متفاوتی روبهرو هستند
فرارو- هزینه تعویض دیسک و صفحه کلاچ پراید در سال 1404 از 1.7 میلیون تومان شروع میشود.
به گزارش فرارو؛ دیسک و صفحه کلاچ پراید یکی از پرمصرفترین قطعات فنی این خودرو اقتصادی است که سهم قابلتوجهی از هزینههای تعمیر و نگهداری را به خود اختصاص میدهد. اگرچه پراید سالهاست از خط تولید خارج شده اما همچنان عضو مهمی از ناوگان شهری محسوب میشود. در ادامه به بررسی هزینه قطعه و اجرت تعمیرکار در سال 1404 پرداخته شده است.
هزینه تعویض صفحه کلاچ پراید به دو بخش اصلی بازمیگردد: قیمت قطعه و دستمزد مکانیک. هرکدام از این بخشها هم بسته به دیگر عوامل مانند محل تعمیرگاه، برند قطعه، اصل یا متفرقه بودن کیت کلاچ و میزان مهارت تعمیرکار متغیر خواهد بود.
هزینه قطعه و اجرت تعویض صفحه کلاچ پراید
قیمت دیسک و صفحه کلاچ پراید در سال ۱۴۰۴ بازه متغیری دارد. نرخ قطعات شرکتی و برندهای اقتصادی از حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان شروع میشوند و برای مدلهای باکیفیتتر و برند تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم میرسد. برای مدلهای جدیدتر پراید نیز نرخ ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان برای خرید دیسک و صفحه کلاچ پیشنهاد شده است.
علاوه بر هزینه قطعه، یکی دیگر از مولفههای تعیینکننده هزینه نهایی مربوط به اجرت تعویض صفحه کلاچ پراید است. بررسیهای فرارو نشان میدهد دستمزد تعمیرکار برای تعویض این قطعه در سال ۱۴۰۴ بین یک تا ۲ میلیون تومان متغیر است. هرچند این رقم در بسیاری از شهرها در بازه ۹۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون تومان هم برآورد میشود.
برای پرایدهای مدل بالاتر یا مواردی که نیاز به بررسیهای جانبی مانند تعویض بلبرینگ کلاچ، تنظیم ماهک یا شستوشوی گیربکس وجود دارد، این رقم گاهی تا ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تومان نیز افزایش مییابد.
پس اگر مالک یک پراید قصد تعویض کامل کیت کلاچ را داشته باشد، در خوشبینانهترین حالت هزینه ۲.۸ تا ۳.۲ میلیون تومانی انتظارش را میکشد. اگر صاحب خودرو به تعمیرگاههای درجه یک مراجعه و قطعات باکیفیت استفاده کند، میبایست بیش از ۵ میلیون تومان برای این کار کنار بگذارد.
دیسک و صفحه کلاچ را هرچند وقت یکبار عوض کنیم؟
![]()
سیستم کلاچ نقش واسطه میان موتور و گیربکس را دارد و کیفیت حرکت خودرو را تعیین میکند. در خودروهایی مانند پراید از کلاچ تکصفحهای خشک استفاده میشود. مجموعهای که با نام دیسک و صفحه کلاچ در بازار فروخته میشودو عموما شامل سه قطعه اصلی است: صفحه کلاچ لنتی، دیسک فلزی و بلبرینگ کلاچ؛ ترکیب این سه قطعه در کنار هم، امکان قطع و وصل جریان انتقال نیرو را فراهم میکنند. بدون این قطعات تعویض دنده عملا غیرممکن خواهد بود.
زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ طبق استانداردهای فنی بین 60 هزار تا حتی ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد عنوان میشود که البته عددی قطعی نیست. عواملی چون سبک رانندگی، ترافیک شهری، حرکت در سربالاییها و عادتهایی مثل نیمکلاچ گرفتن بطور محسوسی از عمر صفحه کلاچ میکاهد. به همین دلیل برخی رانندگان زودتر از این بازه زمانی با هزینه تعویض کلاچ مواجه میشوند.
اگر این قطعه بهموقع تعویض نشود با سفت شدن پدال کلاچ، کاهش شتاب خودرو، افت محسوس قدرت در سربالاییها، برگشت ناگهانی پدال یا صداهای غیرعادی از گیربکس پایان عمر خود را خبر میدهد. در موارد حادتر هم صفحه کلاچ بهطور کامل میسوزد و خودرو علیرغم روشن بودن موتور، دیگر توان حرکت نخواهد داشت. یعنی حتی ممکن است راننده را در ترافیک یا جاده متوقف کرده و حتی هزینههای جانبی بیشتری به همراه داشته باشد.
برخی مالکان خودرو برای کاهش هزینههای این بخش به سراغ کوبیدن یا تعمیر صفحه کلاچ میروند. این روش هم اگرچه در کوتاهمدت ارزانتر از تعویض کامل کیت است اما راهحلی موقت به شمار میرود و دوام و اطمینان تعویض کامل را ندارد.