پنج نکته درباره برنامه محبوب این روزها، «اکنون» تا اکنون
در ارزیابی برنامه گفتوگومحور "اکنون"، حسن سلیقه در انتخاب مهمانان، تمرکز بر ابعاد زیستی و انسانی، دوری از سطحینگری در موضوعات، کیفیت فنی تولید و تسلط مدیربرنامه به عنوان پنج نکته محوری در این اثر فرهنگی مورد توجه قرار گرفتند.
احسان طهماسبی در عصرخبر نوشت: اکنون با گذشت پنجاه قسمت از تاکشو اکنون، میتوان پارامترهای حائز اهمیت در تولید برنامههای مشابه به منزله بهرهگیری از تجربیات برنامههای گفتگومحور فرهنگی موفق (که اغلب بر گفتوگوهای عمیق در حوزههای هنر، ادبیات، جامعهشناسی و مسائل انسانی تمرکز دارند) را شمرد و به جنبههای محتوایی، تولیدی و تعاملی این اثر توجه بیشتری کرد.
بر این اساس، پنج نکته کلیدی میتوانند حائز اهمیت باشد:
-
یکی از نکات مهم در تولید تاکشوها، حسن سلیقه در انتخاب و دعوت از مهمانها است. رویکردی که در بیست قسمت آغازین این مجموعه، همچنان در دیدگاه مخاطبان نهادینه نشده بود و این انتخابها با رویکردهای متفاوت، متشکل از بازیگران مشهور سینما تا اساتید گمنام دانشگاه متغییر و در مواردی غافلگیرکننده بود. اکنون با گذشت پنجاه قسمت از این برنامه میتوان به درستی و با لحاظ نمودن بنیانها و ریشههای فکری تولیدکنندگان، ضمن رسیدن به خط فکری غالب بر این مجموعه، به تحلیل دقیقی از روند غیرخطی و در عین حال هم راستا در حضور مهمانها در این برنامه یافت.
-
مسئله قابل ملاحظه دیگر، تمرکز بر شناخت دقیق ابعاد زیستی مهمان و تعامل واقعی با او است. در واقع برنامههای گفتوگومحور این چنینی، بر پایه تعامل و شناخت استوار بوده و میبایست تا حد امکان از تبلیغ یا نمایش به دور باشد. در واقع هدف غایی میزبان میبایست مواجهه بیپرده با زندگی و افکار مهمان و تشویق او به گفتوگوی آزاد و بدون سانسور مانند رنجهای انسانی یا تأثیر هنر بر جامعه باشد. هدفی که در اکنون تا حد زیادی تامین شده است.
-
انتخاب موضوعات جذاب و مرتبط با مخاطب در زمان بسط و گسترش مکالمات از سوی مجری نیز یکی دیگر از موضوعات قابل اهمیت این قبیل برنامهها است. در واقع علاوه بر اینکه موضوعات میبایست دغدغههای روز جامعه را پوشش داده و به تجربیات انسانی، مسائل اجتماعی و فرهنگی نزدیک باشد، باید از سطحینگری به دور بوده و برای مثال، ضمن تمرکز بر روی کتابخوانی، فیلمها یا چالشهای فرهنگی، از ترندهای زودگذر اجتناب کرده و بدینشکل به عمق نزدیک شود. موضوعی که در اکنون به خوبی بدان پرداخته شده است.
-
هرچند که اغلب در برنامههای گفتوگومحور به گونهای متفاوت از سایر برنامهها به مسئله دکور و تجهیزات توجه میشود، اما بدون حفظ چارچوبهای اصولی، ساختار حرفهای و تولید با کیفیت یکی از نکات حائز اهمیت است که در اکنون با شناخت دقیق و بررسی جزئیات بدان توجه شده و بهبود فنی مانند نورپردازی و صدا نیز در این برنامه حائز اهمیت است. هرچند که این قبیل برنامهها نباید متکی به کیفیت میز و صندلی بوده و میبایست خروجی فرهنگی مفید داشته باشد!
-
حضور مدیربرنامه باتسلط و بادانش، یکی از نکات کلیدی این برنامهها است. مجری، باید مصرفکننده حرفهای فرهنگ و مسلط به گفتوگو بوده و به دیالوگ عمق بخشد و از سطحینگری جلوگیری کند. در عینحال باید نقش راهبری فرهنگی ایفا کند و با ذوق و شناخت شخصی، مخاطب را ترغیب کند. اما به راستی سوال اینجاست که سروش صحت به عنوان مجری و میزبان اکنون آیا از ویژگیهای لازم برای اداره و مدیریت این برنامه برخوردار است؟ آیا او کتابخوان خبره است و یا در تلاش برای حقنه کردن کتابباز بودن خود به مخاطب است؟ صحت، به عنوان مجری تاک شوهای فرهنگی کتابباز و اکنون، در میان عوام مردم، به عنوان فردی کتابخوان و علاقهمند به مطالعه شناخته میشود. هرچند که برمبنای برخی شواهد، در نوآموز بودن او در حوزه تخصصی و حرفهای این مقوله میتوان گمانهزنی کرد، اما در علاقه واقعی او به کتاب و مفاهیم مرتبط شکی وجود ندارد. او در خانوادهای اهل مطالعه به دنیا آمده و موضوع کتابخوانی در دوران نوجوانی برای او دغدغه بوده و در زمینه فیلمنامهنویسی، قصهپردازی، بازیگری و کارگردانی حضور شایستهای در هنر داشته و آثار متاخرش به جهان هنر نزدیکتر بوده است. هرچند که بنا بر اظهارات شخصی خود (که بیشتر در نیمه دوم مجموعه پنجاه قسمتی اکنون پیش آمده) کتابخوان و کتابباز حرفهای نبوده و در حال مشق و یادگیری از اساتید خبره و متخصص این حوزه است.