ایگل شکست خورد؛ چرا فقط دو محصول کرمانموتور نمره قبولی گرفتند؟
تنها دو خودروی کرمانموتور در ارزیابیهای کیفی سال ۱۴۰۳ حضور دارند و محصول ملی این شرکت با وجود داخلیسازی بالا، نتوانست معیارهای کیفی را پشت سر بگذارد
تنها دو محصول کرمان موتور یعنی J۷ و T۹ در فهرست با کیفیتترین خودروها در نتایج ارزشیابی گروه سبک در سال ۱۴۰۳ قرار گرفتند.
به گزارش تحلیل بازار، نتایج گزارش ارزیابی های کیفی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان می دهد که از میان سبد متنوع محصولات کرمان موتور، تنها ۲ محصول این شرکت توانستند در جمع با کیفیت ترین خودروها قرار گیرند. بر اساس اطلاعات اختصاصی خبرنگار «بازار» در بخش خودروهای سواری، مدل کی ام سی J۷ و در بخش وانتها کی ام سی T۹ موفق شدند امتیازهای بالاتری نسبت به سایر محصولات این شرکت کسب کنند.
کرمان موتور در حال حاضر با انواع خودرو فعال در بازار، یکی از متنوع ترین خودروسازان کشور به شمار می رود. این شرکت طی سال های اخیر تلاش کرده است با تولید محصولات متنوع و همکاری با برندهای مختلف آسیایی، سبدی متناسب با سلایق و توان خرید مصرف کنندگان داخلی ارائه دهد. با این حال، بررسی های کیفی نشان می دهد که بخش قابل توجهی از این خودروها نیازمند توجه بیشتر به کیفیت قطعات و تولید دارند.
یکی از نکات قابل توجه در ارزیابی های کیفی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۳، غیبت خودروی ملی ایگل در فهرست با کیفیت ترین خودروها است.
ایگل بدون جایگاه ماند
یکی از نکات قابل توجه در ارزیابی های کیفی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۳، غیبت خودروی ملی ایگل در فهرست با کیفیت ترین خودروها است. این محصول که با داخلی سازی بیش از ۷۰ درصد به عنوان نخستین خودروی ملی کرمان موتور معرفی شد، در ارزیابی نهایی موفق به کسب امتیاز بالا نشده است.
فعالان صنعت خودرو معقتد هستند که روند توسعه و داخلی سازی این خودرو با چالش هایی از جمله عدم حمایت کافی از سوی نهادهای مرتبط و همچنین افزایش مطالبات در زنجیره تامین قطعات مواجه بوده است؛ عواملی که مستقیما به کیفیت تولید و خدمات پس از فروش می تواند تاثیر داشته باشد.
عملکرد کرمان موتور در خدمات پس از فروش
طبق داده های رسمی منتشر شده از ارزیابی های کیفی صنعت خودرو، کرمان موتور حدود ۳.۴ درصد از سهم بازار خودرو کشور را در اختیار دارد. در بخش خدمات پس از فروش خودروهای سبک، این شرکت طی سال ۱۴۰۳ با ۱۰۳ مورد شکایت ثبت شده مواجه بوده که همه آن ها مختومه شدند. از میان این شکایات، ۷۱.۸ درصد مربوط به خدمات پس از فروش، ۱۰.۷ درصد مربوط به رنگ بدنه، ۴.۹ درصد مربوط به مجموعه نیرو محرکه و سوخت رسانی و ۱۲.۶ درصد به سایر بخش ها اختصاص داشته است.
با وجود این آمار، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقد هستند که شبکه خدمات پس از فروش کرمان موتور همچنان در میان خودروسازان مونتاژی کشور جایگاه قابل قبولی دارد و از نظر پوشش جغرافیایی و نحوه پاسخگویی به مشتریان، یکی از برترین شبکه های خدماتی کشور محسوب می شود.
اگر این خودروساز بتواند پروژه داخلی سازی و ارتقای فناوری خود را در چارچوب برنامه ای منسجم و با همکاری موثر با تامین کنندگان همچنان ادامه دهد، می تواند در آینده نزدیک سهم خود را از بازار خودروهای با کیفیت افزایش دهد.
در پایان باید ذکر کرد که برخی از خودروسازان مدعی در لیست خودروهای باکیفیت گزارش ارزیابی های کیفی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۳ قرار ندارند.