شش ماه پر ضرر برای ایرانخودرو و سایپا
زیان انباشته خودروسازان تا پایان شهریور به ۲۵۵ هزار میلیارد تومان رسید
زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور بر اساس صورتهای مالی غیرتلفیقی تا پایان شهریور ۱۴۰۴ با رشد ۱۱.۸ درصدی به بیش از ۲۵۵ همت رسید، در حالی که این رقم در پایان سال ۱۴۰۳ برابر ۲۲۸.۷۲ همت بود. این افزایش نشاندهنده فشار مالی ادامهدار بر صنعت خودرو است.
به گزارش مهر، ایرانخودرو طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۴، ۱۰.۶ همت زیان عملیاتی ثبت کرده که نسبت به ۷.۹۵ همت مدت مشابه سال قبل ۳۳.۳ درصد رشد داشته است. زیان انباشته این شرکت نیز با افزایش ۱۱.۲ درصدی به ۱۳۴.۱۲۰ میلیارد تومان رسید، افزایشی معادل ۱۳.۵۸۰ میلیارد تومان.
با وجود این زیانها، سرمایه ثبتشده ایرانخودرو در بورس بیش از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان است و این شرکت فعلاً مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نمیشود.
سایپا در نیمه نخست سال جاری ۹۱۰.۸ میلیارد تومان زیان عملیاتی ثبت کرده که در مقایسه با ۲.۸۳ همت سال قبل کاهش ۶۷.۸ درصدی داشته است. این کاهش عمدتاً به دلیل افت تولید این شرکت بوده است؛ سایپا ۸۴ هزار و ۵۹۵ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ۱۲۵ هزار و ۶۲۴ دستگاه سال قبل افت ۳۲.۶ درصدی را نشان میدهد.
با این حال، زیان انباشته سایپا در همین بازه ۶.۸۵ همت افزایش یافته و به ۷۰.۸۴ همت رسیده است. سرمایه ثبتشده سایپا بیش از ۱۶۲ همت است و به دلیل تجدید ارزیابی داراییها مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نمیباشد.
پارسخودرو ، زیرمجموعه گروه سایپا، در شش ماه نخست امسال با افزایش قابل توجه زیان مواجه شده است. زیان عملیاتی این شرکت ۵.۷۸ همت بوده که نسبت به ۳.۴۶ همت سال قبل ۶۷ درصد افزایش نشان میدهد. زیان انباشته پارسخودرو تا پایان شهریور ۴۳.۹۱ همت رسید که ۱۷.۶ درصد رشد دارد. سرمایه ثبتشده این شرکت ۱۱.۳ هزار میلیارد تومان است و با توجه به عدم تجدید ارزیابی داراییها، همچنان مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است.
با توجه به تداوم روند افزایش زیان، احتمال دارد خودروسازان در سال آینده نیاز به تجدید ارزیابی داراییها برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت داشته باشند. این وضعیت، فشار مالی و ساختاری بر صنعت خودرو را برجسته میکند و نشاندهنده نیاز مداوم به اصلاحات و مدیریت دقیقتر منابع و هزینهها است.