نسخه جدید تارا در آستانه ورود به بازار
ایرانخودرو در پلتفرم تارا هیبریدی از نسل جدید موتور TU۵، پیشرانه الکتریکی و گیربکس DHT استفاده خواهد کرد
شرکت ایرانخودرو در نمایشگاه خودروی اصفهان از پلتفرم هیبرید خود IKCO eRUN پرده برداشت.
به گزارش آخرین خودرو، مجموعه فنی که ایران خودرو در نمایشگاه اصفهان با آن حضور یافت پلتفرم هیبرید بود که این شرکت قصد دارد آن را در سدان تارا برای اولین بار بکار ببرد که آن را تبدیل به سریع ترن سدان تولید داخل و تنها سدان داخلی با استاندارد آلایندگی یورو ۶ می کند.
مشخصات پلتفرم هیبرید ایران خودرو چیست؟
پلتفرم هیبرید کامل ایران خودرو ترکیبی از نسل جدید موتور TU5، پیشرانه الکتریکی و گیربکس DHT است. ایران خودرو برای هماهنگ کردن موتور الکتریکی خود و کالیبره مناسب دست به توسعه موتور تیو ۵ اتکینسون گرفته است که می تواند نسبت به موتورهایی که از سیکل اتو استفاده می کنند همانند TU5 معمولی و پلاس راندمان بهتریی را اراء دهد.
پیشرانه TU5 AT از حجم ۱۵۸۷ سی سی بهره می برد که می تواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. بازده پیشرانه الکتریکی مورد استفاده در قوای فنی هیبرید ایران خودرو ۱۵۵ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است، نقش ژنراتور تعریف شده IKCO eRUN توانایی تبدیل انرژی مکانیکی موتور بنزینی به برق و بازیافت انرژی از طریق ترمز ها را تا ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور مقاومتی ۱۵۰ نیوتن متری را دارد.
![]()
ایران خودرو اعلام کرده است که قصد دارد در کراس اوور ری را پیشرانه TU5 AT را مجهز به توربو کند و توانایی بیشتری از این پیشرانه استخراج نماید. توان پیشرانه ها در تارا هیبرید و ری را هیبرید از طریق گیربکس DHT به چرخ های جلو انتقال می یابد. تارا هیبرید توانسته است در تست های فنی ایران خودرو صفر تا صد کیلومتر ۷.۸ ثانیه را ثبت نماید و مصرف سوخت را به طور میانگین در ۴.۸ لیتر محدود نماید و استاندارد الایندگی یورو ۶ را به دست آورد.
باتری های استفاده شده در تارا هیبرید ۱.۸ کیلووات ساعتی هستند که ولتاژ نامی 350V دارد که احتمال استفاده از ۹۰ تا ۱۰۰ سلول ۳.۷ یا ۳.۶ ولتی را نشان می دهد که آب خنک هستند. این مجموعه فنی هیبرید خفیف نیست و تونایی پیمایش ۱۲ کیلومتری مستقل الکتریکی را به خودرو می دهد.