ولوو EX۳۰؛ ستاره جدید سوئدی در خیابانهای ایران

قیمت علیالحساب ولوو EX۳۰ در سامانه فروش خودروهای وارداتی سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان تعیین شده است
سابقه حضور برند ولوو در ایران به سالهای قبل از انقلاب باز میگردد. در طول دهه چهل و پنجاه خورشیدی بود که شرکت «ایران ولوو» محصولات این برند سوئدی را در ایران عرضه کرد. هرچند با وقوع انقلاب اسلامی، برند ولوو نیز مانند بسیاری از برندهای نامآشنا ایران را ترک کرد. پس از اتمام جنگ تحمیلی برند ولوو با محصولات سنگین و تجاری خود به ایران بازگشت و تاکنون سهم مهمی از ناوگان حملونقل جادهای کشور را از آن خود ساخته است.
به گزارش ایران، اوایل دهه نود، پای محصولات سواری ولوو نیز به کشورمان باز شد. مدلهای XC60، XC90 و V40 اولین محصولاتی بودند که در بازار ایران عرضه شدند. البته به دلیل قیمتگذاری غیرمنطقی و ضعف در خدمات پس از فروش، ولوو شکست سنگینی را در بازار ایران متحمل شد. حالا بیش از یک دهه از آن روزها گذشته و ولوو بار دیگر به ایران بازگشته است؛ این بار با یک خودروی تمام برقی.
نقد طراحی
ولوو EX30 چهره جذاب و اغواگری دارد. طراحی این خودرو همان زبان انقلابی ولوو در طراحی را دنبال میکند که پیشتر در مدل XC90 دیده بودیم. این خودرو در نمای جلو با بهرهگیری از چراغهای «دیلایت» که به شکل حرف C انگلیسی طراحی شده، کاملاً فراتر از زمان به نظر میرسد.
با آنکه در نمای جانبی و عقب نیز از تناسب فوقالعادهای بهرهمند است که در کمتر کراساووری مشابه آن را میبینیم. اما این برای موفقیت کافی نیست. شرکت ولوو در کنار طراحی زیبا، به مؤلفههای دیگری همچون مشخصات فنی و تجهیزات رفاهی نیز توجه ویژه داشته است. این محصول روی پلتفرم انعطافپذیر ولوو (که به اختصار به SPA معروف است) طراحی شده است.
این پلتفرم با داشتن حسگرهای مختلف، پارامترهای رانندگی و ایمنی را در لحظه آنالیز کرده و بهترین راندمان را در اختیار راننده قرار میدهد.
بررسی فنی
ولوو EX30 قرار است در دو نسخه یکموتوره و دوموتوره به بازار عرضه شود که همه نسخهها از پیشرانههای تمام برقی بهرهمند هستند. نسخه تکموتوره دارای یک موتور برقی از نوع AC است که میتواند 268 اسببخار قدرت و 344 نیوتونمتر گشتاور تولید کند. اما نسخه دوموتوره دارای یک موتور برقی در محور جلو با قدرت 154 اسببخار و یک موتور برقی در محور عقب با قدرت 268 اسببخار است.
مجموع این دو موتور برقی 422 اسببخار قدرت خواهد بود که این اعداد و ارقام برای یک کراساورر 1880 کیلوگرمی کافی به نظر میرسد. نسخه تکموتوره EX30 حدود 5/5 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. اما نسخه دو موتوره فقط 5/3 ثانیه زمان نیاز دارد تا خود را به چنین سرعتی برساند. شرکت ولوو ادعا کرده که EX30 با یک بار شارژ کامل، میتواند بیش از 400 کیلومتر به حرکت ادامه دهد.
ولوو EX30 تکموتوره با قیمت پایه 36 هزار دلار عرضه خواهد شد که این رقم در مدل فول آپشن دوموتوره به 48 هزار دلار میرسد. قیمت علیالحساب این خودرو در سامانه فروش خودروهای وارداتی 3 میلیارد و 850 میلیون تومان اعلام شده که ناگفته پیداست رقم نهایی در بازار آزاد بسیار بیشتر از این خواهد بود.