ترنج موبایل
کد خبر: ۹۱۵۰۳۵

شاسی‌بلند جدید چینی در ایران

شاسی‌بلند جدید چینی در ایران

ونوسیا وی آنلاین DDi یکی از جدیدترین شاسی‌بلندهای هیبریدی در بازار ایران است که با قیمت حداقل سه میلیارد تومان خریدفروش می‌شود

تبلیغات
تبلیغات

ورود برندهای جدید چینی به بازار خودروی ایران همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، شاهد عرضه محصولات برند «ونوسیا» (Venucia) هستیم. ونوسیا که حاصل همکاری مشترک دانگ‌فنگ و نیسان در چین محسوب می‌شود، با چندین محصول از جمله کراس‌اوور «وی آنلاین» (V-Online) و «استار» (Star) قدم به بازار گذاشته است.

به گزارش خودرو بانک، با این حال، نسخه پلاگین-هیبرید (PHEV) مدل وی آنلاین، موسوم به DDi، به عنوان پرچمدار فنی این برند، توجهات را به خود جلب کرده است. بررسی آگهی‌های اولیه در بازار آزاد در مهرماه ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که این کراس‌اوور فناورانه با برچسب قیمتی در محدوده ۳ تا ۳.۳ میلیارد تومان وارد رقابت شده است.

برخلاف بسیاری از خودروهای چینی که با پیشرانه‌های صرفاً بنزینی یا هیبریدی ملایم (MHEV) عرضه می‌شوند، ونوسیا وی آنلاین DDi یک سیستم پلاگین-هیبرید کامل (PHEV) را ارائه می‌دهد. این ویژگی، نقطه تمایز اصلی و توجیه قیمت بالاتر آن نسبت به سایر مدل‌های این برند است.

داده‌های بازار نشان می‌دهد که ونوسیا مدل «استار» (Star) را نیز عرضه کرده است. آگهی‌های مربوط به مدل استار (۲۰۲۳)، قیمت‌هایی از ۲.۲۹ میلیارد تومان (کارکرده ۳ هزار کیلومتر) تا ۲.۸۹ میلیارد تومان (صفر کیلومتر) را نشان می‌دهند. همچنین یک آگهی از مدل «وی آنلاین» بنزینی (مدل ۲۰۲۳) در مردادماه با قیمت ۲.۳۹ میلیارد تومان دیده می‌شود.

این شکاف قیمتی قابل توجه (حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان) میان نسخه بنزینی وی آنلاین و نسخه پلاگین-هیبرید DDi، به وضوح نشان‌دهنده هزینه بالای تکنولوژی PHEV و تلاش ونوسیا برای قرار دادن مدل DDi در رده‌ای بالاتر و لوکس‌تر است.

بررسی داده‌های قیمتی از پلتفرم‌های فروش در هفته‌های ابتدایی مهرماه ۱۴۰۴، تصویری اولیه از استراتژی قیمت‌گذاری و واکنش بازار به این تازه‌وارد ارائه می‌دهد.

تمرکز اصلی آگهی‌ها روی مدل ۲۰۲۴ و نسخه DDi است. در تهران، قیمت‌ها برای این مدل صفر کیلومتر، خوشه‌ای در اطراف ۳ تا ۳.۳ میلیارد تومان تشکیل داده‌اند. آگهی‌هایی با قیمت‌های ۲.۹۹۵ میلیارد تومان (جنت‌آباد جنوبی)، ۳ میلیارد تومان (تهرانپارس)، ۳.۱۵ میلیارد تومان (آبشار تهران) و ۳.۳ میلیارد تومان (شهرک غرب) این محدوده را تایید می‌کنند.

وجود یک آگهی با قیمت ۳.۵ میلیارد تومان در اصفهان نیز قابل توجه است که می‌تواند ناشی از هزینه‌های حمل یا عرضه محدودتر در شهرستان‌ها در روزهای ابتدایی باشد. همچنین یک آگهی برای مدل ۲۰۲۳ «وی آنلاین» (احتمالاً بنزینی) با قیمت ۳.۱ میلیارد تومان در مطهری دیده می‌شود که با توجه به قیمت ۲.۳۹ میلیاردی همین مدل در دو ماه قبل، نشان از نوسان شدید بازار یا تفاوت در سطح آپشن‌ها دارد. با این حال، قیمت هسته‌ای مدل پرچمدار DDi در پایتخت، فعلاً روی ۳.۱ میلیارد تومان متمرکز شده است.

رقبای مستقیم در بازار ۳ میلیاردی‌ها

رقیب شماره یک و مستقیم این خودرو، فونیکس تیگو ۸ پرو e+ است. این خودرو نیز یک PHEV هفت نفره (برخلاف وی آنلاین ۵ نفره) است که قیمتی در همین محدوده داشته و از مزیت برند شناخته‌شده‌تر «فونیکس» (چری) و شبکه خدمات گسترده‌تر مدیران خودرو بهره می‌برد.

علاوه بر این رقیب مستقیم، وی آنلاین DDi باید با انبوهی از کراس‌اوورهای بنزینی لوکس چینی مانند لاماری ایما هیبریدی، تیگو 7 پرو e پلاس و نسخه‌های فول آپشن تیگو ۸ پرو مکس رقابت کند. خریداران در این بازه قیمتی، میان «فناوری هیبریدی پیشرفته» از یک برند ناشناخته و «آپشن‌های رفاهی بیشتر و برند جاافتاده‌تر» از یک خودروی بنزینی، دچار تردید خواهند شد.

چالش‌های پیش رو: برندینگ و پذیرش فناوری

بزرگترین چالش ونوسیا، «برندینگ» است. این نام برای مصرف‌کننده ایرانی کاملاً ناشناخته است و تکیه بر اصالت «دانگ‌فنگ-نیسان» به تنهایی برای جلب اعتماد کافی نیست.

نقطه ضعف بالقوه دوم، خود فناوری PHEV است. اگرچه این سیستم مزایای زیست‌محیطی و مصرف سوخت فوق‌العاده پایینی (در صورت شارژ منظم) دارد، اما بازار ایران هنوز زیرساخت شارژ عمومی گسترده‌ای ندارد. خریدار باید امکان شارژ در منزل یا محل کار را داشته باشد تا از مزیت اصلی خودرو بهره‌مند شود.

در غیر این صورت، خودرو تبدیل به یک هیبریدی معمولی با وزن اضافه باتری‌ها می‌شود. همچنین، پیچیدگی فنی سیستم PHEV نیازمند خدمات پس از فروش تخصصی است که فراهم کردن آن برای یک برند تازه‌وارد، چالش‌برانگیز خواهد بود.

در مجموع، ونوسیا وی آنلاین DDi یک محصول جسورانه و از نظر فنی قابل توجه است که با هدف قرار دادن بازار خودروهای پلاگین-هیبرید، سعی در ایجاد جایگاهی متمایز برای خود دارد. با این حال، قیمت‌گذاری اولیه بالای ۳ میلیارد تومان و رقابت با بازیگران قدرتمند و شناخته‌شده، مسیر دشواری را پیش روی این کراس‌اوور جدید قرار داده است. موفقیت آن در گرو اثبات برتری فنی، ایجاد اعتماد به برند و ارائه خدمات پس از فروش قابل اتکا خواهد بود.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات