کرولا کراس ۲۰۲۶ با تغییرات جدید وارد میدان شد

کرولا کراس یکی از جذابترین شاسیبلندها از برند تویوتا است که در نسخه ۲۰۲۶ با چهرهای به روزتر و امکانات مدرنتر به بازار عرضه خواهد شد
وقتی صحبت از خرید خودرو در بازار ایران به میان میآید اغلب خریداران به دنبال ترکیبی از کارایی، مصرف سوخت مناسب، دوام و ارزش خرید هستند. در این میان، برند تویوتا همواره بهعنوان نامی معتبر شناخته میشود؛ برندی که حتی مدلهای اقتصادی آن توانستهاند در ذهن مشتریان ایرانی جایگاه ویژهای پیدا کنند. حالا که نسخهی ۲۰۲۶ کرولا کراس با چهرهای بهروزتر و امکانات داخلی مدرنتر معرفی شده، طبیعی است که نگاهها دوباره به سمت این کراساوور جمعوجور جلب شود.
به گزارش آخرین خودرو، اما پرسش اصلی اینجاست: آیا تغییرات جدید تویوتا فقط در ظاهر و راحتی کابین خلاصه میشود یا تجربهی رانندگی هم ارتقا یافته است؟ در بازاری که بسیاری از خریداران به دنبال جایگزینی مطمئن برای خودروهای داخلی یا چینی هستند پاسخ به این سؤال میتواند تعیینکننده باشد. کرولا کراس بهعنوان شاسیبلندی که لقب «کرولا دنیای SUVها» را به دوش میکشد بار دیگر آمده تا نشان دهد چرا هنوز میتواند گزینهای منطقی و مطمئن برای خانوادهها باشد.
چرا کرولا کراس ؟
بهعنوان یک شاسیبلند سابکامپکت سطح پایه، دلایل زیادی برای دوست داشتن تویوتا کرولای کراس چندمنظوره وجود دارد. این خودرو کاربردی مقرونبهصرفه است و وقتی بهصورت هیبرید سفارش داده شود، میتواند صرفهجویی واقعی در مصرف سوخت به همراه داشته باشد.
از زمان معرفیاش تاکنون، تویوتا بهطور پیوسته جزئیات کوچک اما مفیدی به آن اضافه کرده است و سعی کرده تجربه مالکیت آن را دلچسب تر و توجیه پذیر تر کند. برای مدل سال ۲۰۲۶، کرولای کراس نخستین بهروزرسانی مهم خود را دریافت میکند؛ جایی که تویوتا طراحی را چه از نظر سبک و چه از نظر کارکرد در مرکز توجه قرار داده است تا به برخی انتقادهای گذشته درباره کیفیت داخلی این شاسیبلند پاسخ دهد. پرسش اینجاست: آیا این تغییرات بهاندازه کافی پیش رفتهاند تا تجربه رانندگی و استفاده را ارتقا دهند؟
اصلاح ظاهر
اگر از زاویهی روبهرو به دو نسخهی کرولا کراس ۲۰۲۶ نگاه کنیم، تقریباً شبیه دو مدل متفاوت به نظر میرسند. نسخهی هیبرید اکنون یک پنل عمودی یکپارچه و همرنگ بدنه دارد که گلگیرهای جلو را به بخشی از جلوپنجرهی عریض و تخت با طرح لانهزنبوری متصل میکند. دریچههای هوای پایینی مشکیرنگ آن پرخاشگرانهتر باز شدهاند و چراغهای مهشکن هم به نظر میرسد فاصلهی بیشتری از یکدیگر دارند.
در مقابل، نسخهی بنزینی از یک جلوپنجرهی ذوزنقهای باریکتر و متضاد استفاده میکند (تویوتا آن را خشنمینامد) که مهشکنها در آن به یکدیگر نزدیکتر هستند و کانالهای گوشهای ظریفتری دارند. هر دو مدل به چراغهای جلو و عقب بازطراحیشده مجهز شدهاند (اینک تماماً LED و بدون کاسههای کرومی) و همچنین رینگهای ۱۸ اینچی جدید و رنگ تازه و چشمگیر «آبی سوارهنظام» برای آنها قابل سفارش است.
کرولای کراس هیبرید یک قدم فراتر رفته و امکان سفارش ظاهر دو رنگ را فراهم کرده است؛ جایی که رنگ بدنه با سقف مشکی ترکیب میشود. این تغییر، تکاملی طبیعی از تفاوتهای طراحی است که تویوتا در سالهای گذشته روی آنها تأکید کرده بود. برخی منتقدان نسخههای هیبرید پیشین را کمتر جذابتر از مدلهای بنزینی میدانستند و بنابراین بازنگری اجتنابناپذیر بود. با این حال جای خالی قطعهی فلزی تزئینی مدل بنزینی قدیمی که دور جلوپنجره را قاب میگرفت، احساس خواهد شد جزئیات خاص و عجیبی که به این شاسیبلند حالتی شبیه سبیل «فو مانچو» میبخشید.
لوکستر اما بیسر و صدا
در فضای داخلی، کرولا کراس ۲۰۲۶ به یک نمایشگر لمسی ۱۰.۵ اینچی قابل سفارش مجهز شده است که کمی با نمونهی موجود در راوفور و کرولا سدان تفاوت دارد. بهجای پیچ آشنای روشن/خاموش صدا در گوشهی پایین سمت چپ، اکنون دکمههای باریکی دقیقاً در لبهی پایینی و در مرکز قرار گرفتهاند. این تغییر کوچک ممکن است باعث شود رانندگان کوتاهقدتر کمی بیشتر برای دسترسی دستشان را دراز کنند اما در عمل متوجه هیچ فشار اضافهای نخواهید شد.
عملکرد این نمایشگر در مجموع مشابه مدل پیشین باقی مانده است. بخش مهمتر ماجرا کنسول میانی بازطراحیشده است که حالتی تقریباً شبیه محصولات آئودی به خود گرفته است. دستهدندهی ساده و گرد بالای قدیمی و قطعات تزئینی زمخت آن کنار گذاشته شدهاند، همانطور که محفظهی دستوپاگیر اطراف شارژر بیسیم که بین دستگیرههای نقرهای قرار داشت حذف شده است. بهجای آن اکنون یک سلکتور باریکتر با دستگیرهای جعبهایشکل و ارگونومیکتر قرار گرفته که با یک نوار کرومی تمیز قاب گرفته شده و دکمهها را دربر میگیرد.
شارژر تلفن همچنان زیر داشبورد باقی مانده است اما حالا کمی بازتر و در دسترستر قرار دارد. اگر هدف تویوتا رسیدن به ظاهری مینیمال و مدرن بود باید گفت مأموریت با موفقیت انجام شده است.
یک رنگ جدید داخلی به نام «قهوهای پورتوبلو» گرمایی دلپذیر به کابین افزوده است و کرولای کراس همچنان با صندلیهای جلوی جادار، دید بیرونی عالی و فهرستی کامل از فناوریهای استاندارد از جمله اپل کارپلی و اندروید اتوی بیسیم و مجموعهی کمکرانندهی Toyota Safety Sense 3.0 تحت تأثیر قرار میدهد. با این حال نیمهی عقبی کابین همچنان نیازمند بهبود است: فضای پا و زانو محدود باقی مانده، مواد بهکاررفته در عقب حس ارزانتر بودن دارند و انتخاب سامانهی چهارچرخ محرک از فضای بار میکاهد.
راحتی عملی در استفادهی روزمره
پشت فرمان، مدل دیفرانسیل جلو حس فرمان سبک و اطمینانبخشی دارد و هدایت آن ساده است اما تجربهی کلی چندان ماندگار نیست. نسخههای چهارچرخ محرک حتی کندتر به نظر میرسند (و واقعاً هم کندتر هستند، بر اساس آزمایشهای انجام شده) هرچند به لطف سیستم تعلیق عقب پیشرفتهتر، سواری نرمتر و بهتری ارائه میدهند.
در نسخه های بنزینی با اینکه موتور دو لیتری همچنان صدایی خشن و پرتنش دارد اما کمی آرامتر از گذشته شده است. با این حال تحویل قدرت در نسخهی هیبرید بسیار روانتر است. موتورهای برقی واکنش بهتری در دورهای پایین ارائه میدهند و عملکردی بیصداتر دارند که رانندگی روزمره را بهبود میبخشد. علاوه بر این بهرهوری واقعی سوخت را هم به همراه دارد. عدد ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شاید به خوبی پریوس نباشد اما برای یک کراس اوور عددی قابل توجه است.
در نهایت، کرولا کراس ۲۰۲۶ همچنان راحتی و کارایی را به هیجان رانندگی ترجیح میدهد. این خودرو در جادههای معمولی سواری مناسبی دارد، در زندگی روزمره بهراحتی قابل استفاده است و نسخهی هیبرید بهخوبی خود را ثابت میکند. فقط نباید انتظار هیجان زیادی داشت چرا که این یک شاسیبلند است که برای سهولت در رفتوآمد طراحی شده نه برای لذت سرعت در جادههای پرپیچوخم.
طبیعت گردی با کراس اوور شهری
این به آن معنا نیست که کرولا کراس توانایی انجام برخی کارهای سبک آفرودی به سبک شاسیبلند را ندارد. در برنامهی تست رسانهای مدل ۲۰۲۶، تویوتا خبرنگاران را وارد مسیری پرپیچوخم و پر از شیار کرد که از کنار تپهای پر از بوته بالا و پایین میرفت. تمرینی که برای نمایش سیستم چهارچرخ محرک این SUV و فاصلهی ۲۰۶ میلیمتری آن از سطح زمین طراحی شده بود.
رانندگی در سراشیبی تپه بیش از بالا رفتن از آن تأثیرگذار بود. با وجود نداشتن کنترل حرکت در سراشیبی و استفاده از لاستیکهای جادهای کارخانهای این کراساوور کوچک هنگام پایین آمدن از سطوح سست، لغزش بسیار کمی داشت. و در حالی که مناظر بالای کوههای سونوما نگاهها را به خود جلب میکرد کرولا کراس نشان داد که میتواند بیش از خیابانهای شهری را مدیریت کند.
سواری هیجان انگیز؟ نیازی هم به آن نیست
کرولا کراس ۲۰۲۶ با بهروزرسانی میاندورهای که هم در طراحی بیرونی و هم در طراحی داخلی آن بهبود ایجاد کرده است همچنان یک شاسیبلند سابکامپکت کاربردی و همهجانبه باقی مانده است. سرنشینان جلو همچنان از فضای جادار صندلیها، دید عالی و یک کنسول میانی مدرن و کاربرپسند جدید لذت میبرند در حالی که مدل هیبریدی انتقال قدرتی روانتر و مصرف سوخت قویتری ارائه میدهد که آن را به جذابترین انتخاب در این خانواده تبدیل میکند.
با این حال، کرولا کراس چیزی نیست که بتوان تجربه آن را یک رانندگی هیجانانگیز نامید. مدلهای بنزینی در فشار حس کمتوانی و زمختی دارند و نسخههای چهارچرخ محرک کندتر از نمونههای دیفرانسیل جلو هستند. فضای صندلی عقب همچنان محدود باقی مانده بهطوری که تغییرات امسال فقط بخشی از این کابین کوچک و ساده را بهبود بخشیدهاند و انتخاب نسخهی چهارچرخ محرک نیز با کاهش محسوس فضای بار همراه است.
با این وجود تویوتا امکانات زیادی را با این قیمت ارائه میدهد. از جمله فناوریهای ایمنی استاندارد و جزئیات کاربردی دیگر. در مجموع کرولا کراس ۲۰۲۶ قطعاً چرخ را از نو اختراع نمیکند اما برای خریدارانی که اولویتشان کارایی، بهرهوری و ارزش کلی است، همچنان گزینهای توانمند و منطقی محسوب میشود. لقب «کرولا شاسیبلندها» بیدلیل به آن داده نشده است.