بهترین فیلمهای بهرام بیضایی

بهرام بیضایی یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران است. کارنامه سینمایی او، کارنامه بسیار پرباری است. در میان فیلمهای بیضایی، هستند فیلمهایی که به عنوان مهمترین فیلمهای تاریخ سینما شناخته میشوند.
فرارو- بهرام بیضایی متولد 5 دی 1317 است. او علاوه بر فیلمسازی، به نویسندگی و کارگردانی تئاتر و تدوین و پژوهش نیز اشتغال داشته است. از بیضایی به عنوان یکی از مهمترین هنرمندان تاریخ ایران یاد میشود.
به گزارش فرارو، بیضایی نقش بسیار مهمی در رشد سینما و تئاتر ایران داشته است. او بارها در رایگیریهای مختلف از سینماگران به عنوان بهترین فیلمساز تاریخ ایران شناخته شد. همچنین نمایشنامهها و پژوهشهای او نیز از مهمترین آثار ادبی و تحقیقی در تاریخ ایران هستند.
فیلم رگبار
رگبار در واقع نخستین فیلم بلند بهرام بیضایی است. بیضایی با ساختن این فیلم در سال 1350 به عنوان یکفیلمساز مهم و با استعداد شناخته شد.
داستان فیلم رگبار در مورد آقای حکمتی، آموزگار تازهواردی است که در مدرسهای در جنوب شهر، بهتدریج با فضای محله و شاگردانش ارتباط میگیرد. او با خواهر یکی از شاگردانش، عاطفه، رابطهای عاطفی پیدا میکند. این در حالی است که قصاب محل، آقا رحیم، نیز به عاطفه علاقهمند است و نسبت به حکمتی حسادت میورزد و...
فیلم چریکه تارا
چریکه تارا یکی از شاعرانهترین و بهترین آثار کارنامه بهرام بیضایی است. این فیلم اولین فیلمی بود که بعد از انقلاب توقیف شد و اجازه پخش نداشت.
تارا، بیوهای روستایی، با مردی اسرارآمیز از دل تاریخ روبهرو میشود که به دنبال شمشیری بهجامانده از گذشته است. درگیر کشمکشهای خانوادگی و عشق مرد تاریخی، تارا درمییابد که گذشته و افسانهها گاهی با واقعیت درآمیختهاند. در پایان، در مواجهه با تقدیر و امواج سهمگین دریا، او برای بازپسگیری مرد مورد علاقهاش میجنگد اما شکست میخورد.
فیلم مرگ یزدگرد
بیضایی فیلم مرگ یزدگرد را بر اساس نمایشنامهای با همین نام ساخت. این فیلم که در سال 1360 ساخته شد یکی از نقطهعطفهای پرونده فیلمسازی بیضایی است.
نمایشنامه روایت بازجویی از آسیابانی، همسرش، دخترش و خدمتکارشان است که در آسیاب محل اختفای یزدگرد سوم، آخرین شاه ساسانی، اقامت داشتهاند. یزدگرد در آنجا به قتل رسیده و گروهی از سپاهیان و موبدان برای بررسی ماجرا گرد آمدهاند. هر یک از اعضای خانواده، ماجرای قتل شاه را بهگونهای متفاوت روایت میکند. روایتهایی که گاه با یکدیگر تناقض دارند و حقیقت را در هالهای از ابهام فرو میبرند.
فیلم باشو غریبه کوچک
این فیلم بارها و توسط بسیاری از منتقدان، به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شناخته شده است. بیضایی باشو غریبه کوچک را در سال 1368 ساخت.
باشو، پسرکی جنگزده از جنوب، پس از بمباران، بهطور تصادفی به روستایی در شمال ایران میرسد و با زنی به نام نایی و دو فرزندش روبهرو میشود. با وجود تفاوتهای زبانی و فرهنگی، میان باشو و خانوادهی نایی رابطهای عاطفی شکل میگیرد. نایی او را چون فرزند خود میپذیرد و در غیاب شوهرش از او حمایت میکند. در پایان، شوهر بازمیگردد و باشو را به عنوان عضوی از خانواده میپذیرد.
فیلم مسافران
مسافران آخرین فیلمی است که بیضایی پیش از یک وقفه ده ساله ساخت. بعد از ساخت این فیلم بیضایی برای مدتها از سینما فاصله گرفت. مسافران نیز یکی از آثار درخشان تاریخ سینمای ایران به شمار میرود.
مهتاب به همراه خانوادهاش برای رساندن آینهی موروثی عروس به جشن عروسی خواهرش، ماهرخ، راهی تهران میشود، اما در یک تصادف همگی جان میبازند و عروسی به عزاداری بدل میشود. با اینکه گزارشهای رسمی مرگ را تأیید میکنند، خانم بزرگ باور ندارد و چشمانتظار میماند. در میان سوگواری، ناگهان مهتاب و همراهانش با آینه ظاهر میشوند و فضایی روشن و رازآلود پدید میآید. مهتاب آینه را به ماهرخ میسپارد تا عروسی دوباره جان بگیرد.
فیلم سگکشی
به عنوان یکی از معدود فیلمهای نوآر موفق سینمای ایران باید به فیلم سگکشی بیضایی اشاره کرد. سگکشی به سبب فرم نویی که داشت خیلی زود در سینمای ایران درخشید و پرفروشترین فیلم سال 1380 سینما شد.
گلرخ، نویسندهای که سال گذشته شوهرش ناصر را بهدلیل سوءظن رها کرده، پس از پایان جنگ به تهران بازمیگردد و درمییابد که ناصر در آستانهی زندان رفتن است. او که حالا خود را مقصر میداند، تصمیم میگیرد رضایت شاکیان را بگیرد و شوهرش را نجات دهد.