ترنج موبایل
کد خبر: ۸۹۰۱۴۲

دعوای ۵ ساله پایان یافت

باخت دوباره گوگل مقابل «اپیک گیمز»

باخت دوباره گوگل مقابل «اپیک گیمز»

قاضی «مارگارت مک‌کیون» با اشاره به اینکه دعوای حقوقی «اپیک گیمز» با غول‌های فناوری به منظور انحصارزدایی از سال ۲۰۲۰ تاکنون در جریان است، در این‌باره می‌گوید: «به موجب این حکم، گوگل باید توزیع پلتفرم‌ها یا فروشگاه‌های توزیع برنامه‌های اندروید شخص ثالث را از طریق فروشگاه گوگل‌پلی مجاز بداند و دسترسی به فهرست برنامه‌های گوگل‌پلی را به آن‌ها بدهد.

تبلیغات
تبلیغات

با رأی دادگاه، «اپیک گیمز» خالق بازی پرطرفدار «فورتنایت» در مبارزه حقوقی طولانی‌مدت علیه «دشمن» قدیمی‌خود گوگل، سرانجام به پیروزی تجاری دیگری دست یافت. گوگل در این پرونده حقوقی شکست خورد و در نتیجه قرار است فروشگاه بازی «اپیک گیمز» به گوگل بیاید. بر اساس این حکم، گوگل‌پلی باید به مدت ۳ سال فروشگاه‌های شخص ثالث از جمله فروشگاه «اپیک گیمز استور» را بپذیرد و اجازه دهد بازی‌های این شرکت در گوگل‌پلی به نمایش درآید و خرید درون‌برنامه‌ای و… انجام شود. 

قوانین علیه انحصار

به گزارش ایران، این حکم دادگاه به این معنی است که فروشگاه گوگل‌پلی باید انحصار را کنار بگذارد و محدودیت‌هایی را که مانع راه‌اندازی بازارها و سیستم‌های پرداخت رقیب توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن می‌شود، لغو کند. به بیان دیگر باید سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن را در گوگل‌پلی توزیع کند. همچنین گوگل از طیف وسیعی از اقدامات ضدرقابتی از جمله الزام برنامه‌ها به استفاده از Google Play Billing، منع خواهد شد. سیستم پرداخت گوگل‌پلی، سرویسی است که به کاربر امکان می‌دهد محصولات و محتوای دیجیتال را در برنامه اندرویدی خود به فروش برساند. به این ترتیب کاربران می‌توانند برنامه‌های خود را از طریق «اپیک گیمز» نیز بفروشند. 

قاضی «مارگارت مک‌کیون» با اشاره به اینکه دعوای حقوقی «اپیک گیمز» با غول‌های فناوری به منظور انحصارزدایی از سال ۲۰۲۰ تاکنون در جریان است، در این‌باره می‌گوید: «به موجب این حکم، گوگل باید توزیع پلتفرم‌ها یا فروشگاه‌های توزیع برنامه‌های اندروید شخص ثالث را از طریق فروشگاه گوگل‌پلی مجاز بداند و دسترسی به فهرست برنامه‌های گوگل‌پلی را به آن‌ها بدهد.

راهکارهای ضدانحصار می‌توانند و باید رفتارهای غیرقانونی را برای جلوگیری از فعالیت‌های ضدرقابتی متخلفان ممنوع کنند.» این قاضی در ادامه توضیح می‌دهد: «به دنبال این حکم، دیگر لازم نیست کاربران و طرفداران گیم برای دانلود بازی‌های شرکت اپیک گیمز سراغ وب‌سایت این کشور بروند و می‌توانند آن‌ها را به طور مستقیم از گوگل‌پلی دانلود کنند.» 

ضرر احتمالی یک میلیارد دلاری گوگل

این موضوع چندان به مذاق مدیرعامل گوگل خوش نیامد و در واکنش به حکم دادگاه اعلام کرد: «این تصمیم به طور قابل‌توجهی به امنیت کاربران آسیب می‌رساند و نوآوری برای سیستم‌عامل اندروید را تضعیف می‌کند. نوآوری همیشه در اکوسیستم اندروید نقش محوری داشته و اولویت اصلی ما همچنان محافظت از کاربران، توسعه‌دهندگان، شرکایمان و حفظ یک پلتفرم امن است.» البته برخی هم معتقدند این حکم می‌تواند درآمدزایی گوگل را کاهش دهد و همه مخالفت‌های گوگل تنها به همین دلیل است. به گفته متخصصان، تشخیص میزان تأثیر این اصلاحات در گوگل‌پلی بر سود خالص آن چندان آسان نیست؛ چراکه آلفابت، درآمد فروشگاه اپ را به طور جداگانه در درآمدها تفکیک نمی‌کند.

اما با این حال «مندیپ سینگ»، تحلیلگر Bloomberg Intelligence معتقد است در بدترین حالت، این تأثیر می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش فروش ناخالص فروشگاه اپ حدود ۵۰ میلیارد دلاری گوگل‌پلی باشد. از نگاه وی، زیان گوگل عمدتاً از محل اشتراک‌ها خواهد بود و تخمین زده می‌شود اجرای این حکم می‌تواند زمینه‌ساز کاهش سود ناخالص یک تا ۱.۵ میلیارد دلاری این غول دنیای فناوری شود. البته هنوز تاریخ انتشار «اپیک گیمز استور» در فروشگاه گوگل‌پلی مشخص نشده است، اما کاربران احتمالاً بزودی نتیجه این حکم را خواهند دید. 

این اولین‌بار نیست که «اپیک گیمز» با غول‌های فناوری درگیر شده و آن‌ها را راهی دادگاه کرده است. پیش از این در سال ۲۰۲۰، اپیک گیمز با راه‌اندازی سیستم پرداخت مستقل در بازی «فورتنایت»، زمینه‌ساز ایجاد جدالی بزرگ با اپل شد؛ چراکه از نگاه این کمپانی، «اپیک گیمز» از قوانین اپ‌استور تخطی کرده بود.

اپل در واکنش به این موضوع، بازی «فورتنایت» را از اپ‌استور حذف کرد و همین امر شکایت «اپیک گیمز» را به دنبال داشت. هزینه این نبرد حقوقی طولانی‌مدت برای این کمپانی بازی، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بود و البته ابعاد خسارات وارده به این شرکت، بیشتر و حدود یک میلیارد دلار تخمین زده شد. سرانجام در اوایل سال جاری میلادی، فورتنایت به اپ‌استور بازگشت اما دردسرها همچنان ادامه دارد.

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات