درباره تکرار یک تئاتر ٢ میلیاردی

میسیسیپی جزو کارهایی بود که نه ابتذال به آن راه داشت، نه بیمحتوا بود و نه از سلبریتیها به خاطر جذب مخاطب استفاده شده بود: «بازیگران به فراخور نقشها انتخاب شده بودند و بازیهای خوبی داشتند.» این را هم باید درنظر داشت که در کشورهای دیگر تئاترهای پرفروش اغلب تعطیل نمیشوند و گاه تا یکی دوسال هم روی صحنه میروند.

این نمایش از ابتدای مهرماه سال گذشته روی صحنه رفت و در ١٠روز آخر تمام بلیتهای آن به فروش رفت. حالا عباس غفاری درباره اهمیت همزمانی یک کار پرفروش و با کیفیت توضیح میدهد: «اگر کاری این دو شاخصه را بهطور همزمان داشته باشد، نور علی نور است و تقریبا کار کاملی است؛ اگر چه کمفروشبودن یک کار دلیل بدبودن و پرفروشبودن آن هم دلیل بر خوببودن آن نیست.» او معتقد است که هر هنرمندی اثر خود را برای جذب مخاطب تولید میکند: «البته هنرمند میتواند مخاطب خود را در دستهبندیهای کودک، افراد تحصیلکرده یا هر دستهبندی دیگری قرار دهد.»
به گفته این منتقد تئاتر، کسانی که در بخش فروش و آماری تئاتر کارشناس هستند، فکرش را نمیکردند که این نمایش پرفروشترین نمایش تاریخ تئاتر شود، حتی با وجود اینکه همایون غنیزاده همیشه مخاطبهای خود را داشته است: «به هرحال این نمایش، کلا نمایشنامه سختی داشت و هم اجرای آن غیرمتعارف بود، اما بعد از یکی دوهفته، تمام پیشبینیها اشتباه از آب درآمد و میسیسیپی کار پرفروش سال شد.»
به هرحال دومین اجرای نمایش میسیسیپی نشسته میمیرد، در پاییز امسال تقریبا با همان بازیگران قبلی روی صحنه میرود و تنها بهرام افشاریان به جای بابک حمیدیان در آن نقش بازی خواهد کرد. ویشکا آسایش، سجاد افشاریان، بابک حمیدیان، سیامک صفری، همایون غنیزاده، داریوش موفق، امیر احمدزاده، ایمان فتاحی، هومان محمدحسینی مجموعه بازیگران این تئاتر در سال گذشته بودند.
سال قبل نمایش میسی سی پی نشسته میمیرد، بیش از ٤٠هزار مخاطب را در اجرای دوماهه به سالن تالار وحدت کشاند؛ درحالی که اجرای تئاتر سقراط از سال ١٣٩٢ تا ١٣٩٥، ٤بار تمدید شد و هربار حدود ٣٠هزار نفر را به تماشای تئاتر جذب کرده بود.