ترنج موبایل
کد خبر: ۹۳۵۷۳۲

بابانوئل هم گرفتار تورم شد

بابانوئل هم گرفتار تورم شد

شاخص قیمت هدایای کریسمس هم‌راستا با تورم آمریکا افزایش یافته است

سبد هدایای بابانوئل و بازارچه‌های محلی کریسمس امسال تصویری روشن از اقتصاد K-شکل و تورم را نشان می‌دهد. اگرچه مصرف‌کنندگان ثروتمند همچنان قدرت خرید خود را حفظ کرده‌اند، اما خانوارهای متوسط و کم‌درآمد با احتیاط هزینه می‌کنند و شاخص هدایای کریسمس، جهش قابل‌توجهی داشته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، قدرت ویژه گردشگری کریسمس در زمان‌بندی و جذابیت همگانی آن است. برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها که مخاطبان خاص دارند، کریسمس خانواده‌ها، زوج‌ها و مسافرانی از همه سنین را جذب می‌کند. برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، 50 درصد از فروش سالانه در شش هفته پایانی سال رقم می‌خورد. یک بازار ساده در میدان شهر، یک کنسرت محلی در انبار قدیمی، یا چند غرفه صنایع‌دستی در خیابان اصلی می‌تواند بازدیدکنندگانی را از ده‌ها و حتی صدها کیلومتر دورتر جذب کند.

بسیاری از شهرها با تکیه بر این دسته از رویدادها توانسته‌اند ده‌ها و صدها‌میلیون دلار به طور مستقیم وارد اقتصاد محلی کنند. مزیت دیگر، اشتغال فصلی است که از خرده‌فروشی و حمل‌ونقل گرفته تا هتل‌داری و رستوران‌ها را شامل می‌شود.

اصطلاح اقتصاد K-شکل در دوران پاندمی کرونا رواج پیدا کرد و از آن زمان، این مفهوم برای توصیف فاصله طبقاتی و ناهمگونی اقتصاد به کار می‌رود. در سال جاری مصرف‌کنندگان ثروتمند موتور تامین درآمد بازارچه‌های کریسمسی بودند و بیش از نیمی از مشتریان ثروتمند آمریکایی اعلام کرده‌اند که در سال جاری بیشتر از سال قبل خرج کرده‌اند.

در سوی دیگر، دهک‌های پایین در تنگنا بودند و به گزارش مک‌دونالد، تردد مشتریان کم‌درآمد به‌طور محسوسی کاهش یافته است. حتی رستوران‌های زنجیره‌ای سالم‌تر و نسبتا گران‌تر نیز با افت تقاضا روبه‌رو شدند. این وضعیت نشان‌دهنده کوچک‌شدن طبقه متوسط است.

Untitled-1+copy

گزارش بانک فدرال بوستون تصویری روشن از بازار اعتباریِ K-شکل نشان می‌دهد. مصرف‌کنندگان بالادست محرک رشد کارت‌های اعتباری‌ بوده‌اند، در حالی‌ که پایین‌دست‌ها با فشار دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ناچارند سهم بیشتری از درآمدشان را صرف بدهیِ کارت اعتباری کنند تا از پس هزینه‌های زندگی برآیند. داده‌های فیکو نشان می‌دهد میانگین امتیاز اعتباری کارت در آمریکا در ۲۰۲۵ به ۷۱۵ کاهش یافته است. فروش درختان طبیعی کریسمس نسبت به سال گذشته حدود ۳ درصد رشد داشته که پایین‌تر از رشد ۷ درصدی سال ۲۰۲۴ است؛ خریداران ثروتمند هنوز درختان بزرگ و گران‌قیمت می‌خرند، اما مشتریان کم‌درآمد به گزینه‌های کوچک‌تر روی می‌آورند و از خرید اضافاتی مثل حلقه و گلدسته صرف‌نظر می‌کنند. اگرچه فروش آنلاین تعطیلات رشد خوبی را نشان می‌دهد، اما داده‌های دیگر حکایت از کند شدن شتاب خریدها در اواخر نوامبر دارد. همه این شواهد کنار هم، تصویر اقتصادی دوپاره و K-شکل را ترسیم می‌کند.

شاخص قیمت کریسمس PNC که توسط بانک Provident National Bank محاسبه می‌شود، سالانه هزینه خرید یک مجموعه از هدیه‌های مندرج در ترانه معروف «دوازده روز کریسمس» را محاسبه می‌کند و روند تغییرات آن در طول چهار دهه همواره با شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا همگام بوده است.

در سال 2025، هزینه خرید یک مجموعه کامل از هدایا معادل 51 هزار و 476 دلار برآورد شده است که رشدی معادل 4.5 درصد را نشان می‌دهد. در صدر این لیست، حلقه طلا با جهش 32.5 درصدی نسبت به سال گذشته قرار دارد و افزایش تورم، انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و کاهش ارزش دلار آمریکا سرمایه‌گذاران را به سمت طلا سوق داده است. با حذف پرنوسان‌ترین و گران‌ترین آیتم از لیست هدایا، تورم هسته سبد کریسمسی 6.1 درصد برآورد می‌شود.

ارسال نظرات
خط داغ