مقایسه اکستریم QX و تویوتا راو۴؛ مونتاژی بخریم یا وارداتی؟
اکستریم QX با لیست بلندبالای امکانات در برابر تویوتا راو۴ تکدیفرانسیل قرار گرفته و خریداران را میان انتخاب یک شاسیبلند مونتاژی یا وارداتی مردد میکند
فرارو- اکستریم QX در نمایندگی 5.1 میلیارد قیمت دارد و تویوتا راو۴ تکدیفرانسیل با 4.8 میلیار تومان قابل خریداری است.
به گزارش فرارو؛ اکستریم QX گرانترین خودرو مونتاژی بازار است. از سوی دیگر، تویوتا هم از برندهای لوکس و معتبر جهانی به حساب میآید. با این همه، دو خودرو سطح متفاوتی از امکانات و پیشرانه را ارائه میدهند. حال باید دید خرید کدام خودرو منطقیتر است؟ شاسیبلند لوکس مدیرانخودرو یا تیپ پایه تویوتا راو4 وارداتی؟
مقایسه طراحی ظاهری و کابین
اکستریم QX بدون شک یک کراساوور لوکس است. از جلوپنجره عریض با کرومکاری پرحجم گرفته تا رینگهای بزرگ و خطوط بدنه برجسته همگی این گزاره را فریاد میزنند.
در کابین اکستریم هم اولویت با «جلب توجه» است. سه نمایشگر یکپارچه سرتاسری، تریم چرمی، نورپردازی داخلی و حذف حداکثری دکمههای فیزیکی.
![]()
تویوتا راو۴ تکدیفرانسیل اما رویکردی محتاطانهتر دارد. بطوریکه با وجود طراحی زاویهدار از هر نوع اغراق دور شده و بیش از هر چیز بر کاربردیبودن تاکید میکند.
راو۴ در بخش کابین هم سادهتر وارد عمل شده. در این خودرو خبری از نمایشگرهای عظیم نیست و فقط بر کیفیت متریال، ارگونومی مناسب و چیدمان منطقی ادوات تمرکز شده -همان چیزی که از یک تویوتا انتظار میرود.
بدین ترتیب، انتخاب بین این دو شاسیبلند به سلیقه خریدار برمیگردد. اکستریم برای لوکسپسندان و راو۴ برای طرفداران سادگی.
تفاوت مشخصات فنی و پیشرانه
تفاوت دو خودرو در این بخش جدیتر میشود. اکستریم QX یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ دارد که ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این نیرو هم از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک آیسین به هر چهار چرخ منتقل میشود.
از نقاط قوت اکستریم میتوان به شتابگیری بهتر، توان حرکتی بالاتر و سیستم AWDاشاره کرد؛ هرچند وزن نزدیک به دو تن و مصرف سوخت بالاتر راه هم نمیتوان نادیده گرفت.
در سمت دیگر، تویوتا راو۴ تکدیفرانسیل قرار دارد که با استفاده از یک موتور ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی، حداکثر ۱۷۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور به گیربکس CVT متصل است و نیرو را تنها به محور جلو میفرستد.
بدین ترتیب، راو۴ بهوضوح قدرت و شتاب پایینتری دارد اما مصرف سوخت کمتر، استهلاک پایینتر و هماهنگی بالای مجموعه فنی این کاستی را توجیح میکند.
مقایسه امکانات ایمنی و آپشنها
اکستریم QX در این بخش بیمحابا میتازد؛ 10 کیسه هوا، سامانههای کمکراننده سطح ۲.۵، کروز کنترل تطبیقی، رادارهای متعدد، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم صوتی ۲۳ بلندگو، صندلیهای برقی با گرمکن، سردکن و ماساژور، سقف پانوراما، شارژر وایرلس.
![]()
همچنین فهرست بلندبالای تجهیزات رفاهی، اکستریم QX را به آپشنالترین خودرو مونتاژی بازار بدل کرده و هرچه بتوان روی یک کراساوور نصب کرد را در اختیار خریدار میگذارد.
تویوتا راو۴ تکدیفرانسیل هم اگرچه لیست رفاهی کوتاهتری دارد اما در بحث ایمنی چیزی کم نمیگذارد؛ هفت کیسه هوا، رادار خطخوان، ترمز اضطراری، هشدار برخورد، کروز کنترل تطبیقی و دوربین ۳۶۰ درجه.
قیمت و ارزش خرید؛ مونتاژی یا وارداتی؟
اکستریم QX در نمایندگی ۵ میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان قیمت دارد و با نرخ ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد فروخته میشود
در سوی دیگر، تویوتا راو۴ تکدیفرانسیل با قیمت ۴ میلیارد و ۸۰۶ میلیون در نمایندگی و حدود ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد عرضه میشود.
پس اگر معیار اصلی شما برای انتخاب یک شاسیبلند مصرفی، سطح امکانات، قدرت و طراحی لوکس باشد، اکستریم QX ارزش خرید بالاتری دارد اما اگر در پی دوام بلندمدت، اصالت برند و مصرف سوخت منطقی هستید، میتوانید تویوتا راو۴ تکدیفرانسیل را حتی با وجود امکانات کمتر انتخاب کنید.
در نهایت هم در نظر داشته باشید که هزینههای جانبی و قطعات یک خودرو وارداتی فراتر از نگهداری محصولی مونتاژی است که قطعات آن داخل کشور به یکدیگر متصل میشود.