صفر تا ۱۰۰ طرح بنزینی جدید دولت؛ سهمیه چه کسانی حذف شد؟
مصوبه بنزین سه نرخی از روز شنبه ۲۲ آذر ماه اجرایی خواهد شد
هیأت وزیران در جلسه ۱۴ آبان امسال، به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، بهمنظور استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی و جلوگیری از افزایش واردات بنزین، مصوبهای را تصویب کرد که در پنجم آذر اعلام و رسانهای شد.
به گزارش ایرنا، این تصمیم با هدف یکسانسازی مبانی محاسباتی، بهبود رصد مصرف و ایجاد قابلیت اعمال سیاستهای تکمیلی در حوزههای نظارتی و حملونقل اتخاذ شده است.
در مرحله اول، حذف سهمیه خودروهای دارای پلاک دولتی، اعمال نرخ پنج هزار تومانی برای تمامی جایگاههای کشور، حذف سهمیه خودروهای وارداتی و حذف سهمیه خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد اجرا میشود.
در مرحله دوم نیز حذف سهمیه خودروی دوم به بعد، نصف شدن سهمیه دوم خودروهای دوگانهسوز و حذف سهمیه خودروهای سواری شخصی نوشماره داخلی اجرا میگردد.
حجم و نرخ سهمیه خودروهای عمومی بنزینی (تاکسی و وانتبار و …) بدون تغییر باقی میماند.
سهمیه دوم خودروهای شخصی دوگانهسوز نیز ۵۰ درصد کاهش مییابد و تبدیل خودروهای تکسوز بنزینی به دوگانهسوز برای همه خودروها با رعایت آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک، بهصورت رایگان انجام میشود.
باید پذیرفت که در حال حاضر تولید بنزین در کشور نزدیک به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و مصرف آن ۱۳۵ میلیون لیتر در روز است؛ تأمین سوخت مازاد بر تولید، امسال به بیش از ۶ میلیارد دلار واردات نیاز دارد.
این رقم بدان معناست که دولت پس از اجرای مصوبه، برای هر لیتر بنزین وارداتی که توسط کارت جایگاه مصرف شود، همچنان ۶۱ هزار تومان، و برای هر لیتر بنزین تولید داخل، پنج هزار تومان از منابع خود را صرف میکند.
برآوردهای کارشناسی نشان میدهد سهمیه ۱۶۰ لیتری برای اکثر خودروها کافی است، و پیشبینی کارشناسان نیز اثر تورمی این مصوبه را حدود ۰.۲ درصد برآورد میکند. اجرای این مصوبه با هدف جلوگیری از واردات و بازگشت کشور به دوره صادرات بنزین انجام میشود. همچنین این سیاست انگیزه استفاده از سوخت پاک CNG را تقویت کرده و عوائد حاصل از اجرای آن صرف ارائه کالابرگ به مردم خواهد شد.
یکی از اقدامات دولت در این زمینه، اجرای طرح تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانهسوز است. استفاده از گاز طبیعی در حملونقل نسبت به فرآوردههای نفتی از نظر اقتصادی حدود ۵۰ درصد بهصرفهتر است و آلایندگی کمتری نیز دارد.
در صورت بازگشت مصرف گاز طبیعی به سطح سالهای گذشته، معادل ۷ میلیون لیتر صرفهجویی روزانه و حدود ۱.۸ میلیارد دلار صرفهجویی سالانه برای کشور ایجاد میشود.
از دیگر اقدامات دولت برای کاهش مصرف بنزین، اجازه واردات خودرو است. بر اساس آییننامه جدید، واردات انواع خودرو با تعرفههای مناسب مجاز است.
شکلگیری شکاف میان مصرف و تولید بنزین، هزینههای سنگین واردات، کاهش سهم سوختهای پاک و فشار بودجهای دولت، همگی یک پیام واحد دارند: نظام انرژی ایران نیازمند اصلاح است.