لیفان ۸۲۰؛ آشنایی با رقیب تویوتا کمری
از رقبای لیفان ۸۲۰ در بازار خودرو ایران میتوان به تویوتا کمری ۲۰۰۷، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما اشاره کرد
لیفان ۸۲۰ یک سدان سایز متوسط است که در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۴ رونمایی شد و با مدل ۲۰۱۵ به دست مشتریان چینی رسید. این خودرو در بازار روسیه نیز عرضه شده و به طور کلی طی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ تولید آن ادامه پیدا کرده است.
به گزارش آخرین خودرو، در سال ۱۳۹۵ شرکت کرمان موتور تصمیم گرفت تا این سدان نیمهلاکچری میانقیمت را به فهرست محصولات مونتاژی خود اضافه کند، اما قیمت آن آنقدر ارزان نبود که مشتریان معمولی به سراغش بروند و آنقدر هم لوکس و جذاب نبود که مشتریان با توان مالی بالاتر قید خرید شاسیبلندهای محبوب چینی نظیر جک S5 را بزنند و به جای آن لیفان ۸۲۰ بخرند.
بنابراین در نهایت این پروژه نسبتا ناموفق در سال ۱۳۹۷ از سوی کرمان موتور متوقف شد و به جای آن این شرکت تصمیم به مونتاژ کراساورهای محبوب گرفت.
طراحی بدنه لیفان ۸۲۰
طراحی ظاهری لیفان ۸۲۰ در زمان خود بسیار لوکس و جذاب دیده میشد، بهویژه که در آن دوران سدانهای نیمهاقتصادی در بازار ایران تقریباً حضور چندانی نداشتند و محصولات کرهای جذاب نیز با قیمت بسیار بالاتری عرضه میشدند. چراغهای جلو به صورت کشیده در موازات جلوپنجره و سپر پهن سبب شده بود تا چهره این خودرو عریض و پرابهت دیده شود.
حجمپردازی نمای جانبی به همراه خطوط شانهای و دیگر برآمدگیها نیز عضلات برآمده این سدان چینی را به خوبی در معرض دید میگذاشت. در نمای عقب نیز چراغهای کشیده دو تکه و المانهای متناسب در سپرها و درب صندوق دیده میشد که همگی استایلی باوقار و زیبا برای این ماشین چینی به وجود آورده بود.
![]()
حتی در حال حاضر نیز لیفان ۸۲۰ به دلیل طراحی متناسب، زیبا و باوقار خود همچنان امتیاز بالایی به دست میآورد اما به هر حال در بازار ایران نتوانست محبوب دل مشتریان شود که احتمالاً دلیل آن هم عرضه نامنظم و البته استقبال بالا از کراساورهای میانرده بود.
مشخصات فنی LIFAN 820
لیفان ۸۲۰ با یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی به حجم ۲.۴ لیتر و گیربکس ششدنده اتوماتیک به بازار راه پیدا کرد. جالب است بدانید که طراحی موتور و پلتفرم این خودرو با یکی از نسلهای قدیمی تویوتا کمری شباهت زیادی دارد که یکی از نقاط قوت فنی خودرو محسوب میشود.
به هر حال موتور لیفان ۸۲۰ در بهترین حالت ۱۵۸ اسببخار قدرت و ۲۲۱ نیوتنمتر گشتاور را به جعبهدنده و چرخهای جلو انتقال میدهد. در پی همکاری این موتور و گیربکس، لیفان ۸۲۰ میتواند شتاب صفر تا صد معادل ۱۰.۵ ثانیه را در شرایط استاندارد به ثبت برساند.
بنابراین چابکی و شتابگیری این سدان چینی در حد قابل قبولی و نسبتا مهیج قرار میگیرد. اما میانگین مصرف سوخت آن حدود ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که مقداری بالا به نظر میرسد. البته وزن این خودرو نیز حدود ۱۵۴۵ کیلوگرم است و بنابراین با چنین وزنی قطعا نباید انتظار مصرف سوخت پایینتر از یک موتور تنفس طبیعی پرحجم را داشت.
عملکرد موتور و گیربکس این خودرو در حالت کلی نسبتاً هماهنگ و مناسب است اما شاید در برخی موارد میتوان تاخیر در تعویض دندهها را احساس کرد. همچنین هندلینگ قابل قبولی از این خودرو مشاهده میکنید که در کنار سواری نرم و لذتبخش میتواند سفر نسبتاً خوشی را برای کاربران خود فراهم کند.
گفتنی است حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، باک سوخت به حجم ۶۳ لیتر و رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی نیز از دیگر مشخصات فنی لیفان ۸۲۰ محسوب میشوند.
طراحی داخل کابین و امکانات
با ورود به داخل کابین لیفان ۸۲۰ متوجه میشوید که فضای داخلی این خودرو نیز تا حدودی از تویوتا کمری ۲۰۰۸ الهام گرفته است. سبک طراحی داشبورد اصلاً هیچگونه اثری از المانهای پیچیده مدرن را ارائه نمیدهد و همان طراحی سنتی اما دلنشین و با ارگونومی مناسب را پیش روی شما میگذارد.
داشبورد و غربیلک فرمان حس دوران گذشته را القا میکنند که البته بوی اصالت تا حدودی در آن به مشام میرسد. به هر ترتیب سبک طراحی داشبورد ساده اما باوقار و متناسب است که سطح انتظارات را از یک خودرو تا حدودی برآورده میکند.
ترم داخلی مشکی بوده و در قسمت بالای داشبورد از متریال نرم استفاده شده است که سطح کیفی را بالا میبرد. در سایر بخشها نیز پلاستیک خشک اما نسبتاً خوشکیفیت به کار رفته و میتواند رضایت نسبی کاربران را به دست آورد. در بخش اطراف پنل تعویض دنده نیز پلاستیکهای براق مشکیرنگ دیده میشود که سطح کیفی کابین را بالاتر نشان میدهد.
همچنین در قسمت پشت اهرم تعویض دنده و بخش جلوی آن، برخی محفظههای کوچک روی کنسول طراحی شده که برای قرار دادن لوازمی مثل سوئیچ یا گوشی موبایل کاربرد مناسبی دارد. صفحه نمایشگر لمسی این خودرو کیفیت معمولی ارائه میدهد و در نور آفتاب شاید خوانایی آن به اندازه مدلهای جدید نباشد.
فرم صندلیها نسبتاً جادار و ارگونومیک بوده و از بدن سرنشین تا حد مناسبی حمایت میکند. ضمن آنکه در مسافرتهای طولانی نیز تا حدودی موجب جلوگیری از خستگی بدن کاربر خواهد شد.
![]()
نقطه قوت کابین لیفان ۸۲۰ فضای بزرگ و جادار آن است که هم به دلیل مساحت مناسب پنجرهها نور کافی را به داخل هدایت میکند و هم به علت فاصله محوری مناسب، فضای پای نسبتا زیادی در ردیف عقب به سرنشینان هدیه میدهد.
در مورد گنجایش صندوق عقب لیفان ۸۲۰ نیز باید بدانید که این خودرو حدود ۵۱۰ لیتر ظرفیت برای قرار دادن لوازم مسافرتی و سایر موارد در اختیار شما میگذارد که نسبتا بزرگ و کاربردی خواهد بود.
در مورد امکانات لیفان ۸۲۰ نیز باید به اطلاع برسانیم این خودرو در بازار ایران با تجهیزاتی مثل کروز کنترل، سیستمهای کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، سنسور پارک عقب، سنسور نور، فرمان هیدرولیکی، نمایشگر لمسی ۸ اینچی با دوربین عقب، شش کیسه هوا، ورود و استارت بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، سانروف و آینههای جانبی تاشونده برقی عرضه شده است. این سطح از تجهیزات برای یک خودرو میانرده مونتاژی در زمان خودش نسبتا مناسب و قابلقبول بوده اما در شرایط فعلی کمبودهایی در آن مشاهده میشود.
رقبای LIFAN 820
با اینکه بخت و اقبال با LIFAN 820 یار نبود و آمدن تحریم ها باعث شد تولید آن ادامه دار نباشد اما هنوز هم جای خالی سدانی نظیر آن در میان محصولات مونتاژی به چشم می خورد. با این حال در بازار ایران میتوان محصولاتی مثل نمونههای دست دوم تویوتا کمری ۲۰۰۷، هیوندای سوناتا NF، کیا اپتیما ۲۰۱۰ و… را در رده حریفان لیفان ۸۲۰ قرار داد.