ترنج موبایل
کد خبر: ۹۱۸۰۹۳

هزینه هزار میلیاردی برای تولید فیس‌لیفت ال‌۹۰!

هزینه هزار میلیاردی برای تولید فیس‌لیفت ال‌۹۰!

سایپا برای تولید پارس‌نوآ دست به هزینه هزار میلیاردی زده است؛ تاکنون ۳۱۰ هزار نفر برای این خودرو ثبت‌نام کرده‌اند که تا پایان سال فقط دو هزار دستگاه آن عرضه خواهد شد

تبلیغات
تبلیغات

اولین خودروی پارس نوآ از خط تولید پارس‌خودرو خارج شد. خودرویی که نامش را ال‌90 ایرانی گذاشته‌اند اما درباره تفاوت زمین تا آسمان ال90، خودروی محبوب دهه‌های دور در مقایسه با فنی خودروی جدید سکوت کنیم بهتر است.

به گزارش ایران، مراسم خروج پارس نوآ از خط تولید پارس‌خودرو روز گذشته در حضور نماینده کمیسیون صنایع مجلس و برخی رسانه‌ها و مدیران سایپا برگزار شد.

طبق اعلام منابع رسمی در این مراسم، تا پایان سال 1404 قرار است 2 هزار دستگاه از این خودرو وارد بازار ایران شود. تولید این خودرو روی خط تولید پارس‌خودرو آغاز شده است و300 هزار نفر برای حدود 13 هزار دستگاه از این خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. طبق اعلام‌ها تا پایان سال 1405 فقط 20 هزار دستگاه از این خودرو عرضه خواهد شد!

خودرویی که تغییر شکل یافته همان رنو ال90 سال‌‌های قبل است. موتور این خودروی جدید 1.6 لیتری و 111 اسب بخار قدرت دارد و با گیربکس دستی عرضه می‌شود. اگرچه گفته می‌شود نسخه وانت و اتومات این خودرو به بازار عرضه خواهد شد، ولی تولید این دو مدل مشخص نیست.

وقتی برای مدل گیربکس دستی این خودرو تحویل تا پایان 1405 وعده داده می‌شود درباره تولید و عرضه مدل اتومات و وانت این خودرو نمی‌توان چندان خوشبین بود و حالا‌حالاها نباید منتظرش ماند.

سایپا با هزینه‌ای حدود هزار میلیارد تومان تصمیم به تولید خودرویی گرفته که تغییریافته یک مدل قدیمی است، دنده دستی دارد و دو سال هم زمان عرضه آن طول می‌کشد.

حدود دو هفته قبل شرایط فروش این خودرو تحت عنوان مشارکت در تولید و تحویل در زمستان سال آینده باز شد. 310 هزار نفر هم برای خرید این خودرو ثبت‌نام کردند که ثبت‌نام 13 هزار نفر به طور قطعی اعلام شد. البته این موضوع هم از شگفتی‌های شرایط خرید خودرو در ایران است؛ 310 هزار نفر برای خرید خودرویی صف‌ کشیدند که حتی وارد خط تولید هم نشده و امتحانش را پس نداده است!

مهر 1403، عبدالله سلطانی، مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره پارس‌خودرو، درباره خودروی کادیلا توضیح داد: «عرضه خودروی P90 برای خردادماه سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است، اما با توجه به جلو بودن برنامه از زمان‌بندی، انتظار داریم در سال‌جاری اولین نمونه‌ها از خط تولید خارج شود و یک دوره پیش‌فروش نیز تا پایان سال برای این محصول انجام دهیم.»

او در آن زمان درباره هزینه این پروژه گفت؛ هزینه این پروژه حدود یک‌هزار میلیارد تومان است. البته در خطوط بالا اسم خودرو کادیلا عنوان شد، این هم مراحلی است که این خودرو از سر گذرانده است؛ خودرویی که اول با کد P90 معرفی شد بعد اسمش را کادیلا گذاشتند و حالا پارس نوآ صدایش می‌زنند.

موتور ME16 که به ‌عنوان پیشرانه پارس ‌نوآ به‌ کار خواهد رفت، یک پیشرانه تنفس طبیعی است که ویژگی‌هایی کلی شامل 16 سوپاپ، چهار سیلندر، 1587 سی‌سی حجم موتور، 111 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور دارد.

طبق برنامه‌ریزی امسال 2 هزار دستگاه خودرو وارد بازار می‌شود و برای سال آینده 20 هزار و سال پس از آن تولید
33 هزار دستگاه پیش‌بینی شد؛ این خودرو 80 درصد داخلی‌سازی شده است. سایپا قیمت نهایی مدل دنده‌ای این خودرو را 878 میلیون و 460 هزار تومان اعلام کرده است.

سال 1386 اولین خودروی ال90 که بعدها به «رنو تندر90» تغییر نام یافت، در ایران عرضه شد؛ خودرویی که ظاهر زیبا نداشت اما بسیار محبوب شد و در جریان تحریم‌ها که رنو از ایران رفت پروژه ال‌90 هم تعطیل شد. پارس‌خودرو هم که زمانی محبوب‌ترین خودروها را تولید می‌کرد حالا با هزینه‌ای میلیاردی اقدام به تولید خودرویی کرده است که به قول کارشناسان هیچ حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات