کریم امینی: کارگردانی که میفروشد اما موفق نیست!

به نظر میرسد که نام کریم امینی، لااقل در چند سال گذشته، با ساخت فیلمهای ضعیف اما پرفروش گره خورده است.
فرارو- در چند سال گذشته، نام کریم امینی به یکی از پرتکرارترین نامها در سینمای کمدی ایران تبدیل شده است. امینی با تولید چندین فیلم کمدی، بازار فروش سینمای ایران را به دست گرفته است.
به گزارش فرارو، با اکران فیلم قسطنطنیه، بد نیست اگر نگاهی به کارنامه کریم امینی، کارگردان فیلم، بیندازیم. امینی تا به امروز توانسته است با فروش بسیار خوبی در گیشه سینماهای ایران روبهرو بشود؛ بااینوجود، بهنظر میرسد که او در آثار اخیرش هنر را قربانی تجارت در سینما کرده است.
کارنامه کریم امینی
کریم امینی در ابتدا بهعنوان بازیگر وارد سینما شد. در سال 1392 و با بازی در فیلم خوابزدهها به کارگردانی فریدون جیرانی، برای اولین بار تصویر کریم امینی بر پرده سینما دیده شد. او بهمرور در فیلمهای دیگری نیز به ایفای نقش پرداخت و در نهایت نیز ترجیح داد تا مسیر فعالیتش را عوض کرده و به کارگردانی رو بیاورد.
در سال 1396، کریم امینی موفق شد که اولین فیلمش را بسازد. او در این سال فیلم دشمن زن را ساخت. این فیلم جدا از سطح بسیار نازلی که داشت، بهدلیل کپیبرداری از فیلم مهمان، ساخته کامران قدکچیان، مورد انتقاد قرار گرفت.
امینی در ادامه و در سال 1398، فیلمی به نام گربه سیاه را کارگردانی کرد. در این فیلم بازیگرانی مانند بهرام رادان، بهاره کیانافشار، ترلان پروانه و... به ایفای نقش پرداختهاند. این فیلم که یک فیلم اجتماعی بود، علارغم استفاده از بازیگران چهره سینما، از فروش خوبی برخوردار نشد و علاوهبر در کسب نظر مثبت منتقدان نیز موفق عمل نکرد.
بااینوجود، یک سال بعد و در سال 1399، امینی با ساخت فیلم فسیل برای بار سوم نیز بختش را امتحان کرد. فسیل به یکی از موفقترین تجربههای سینمایی امینی تبدیل شد و توانست به یکی از پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران بدل بشود. این فیلم نیز باوجوداینکه با نقدهای منفی منتقدین روبهرو شد، اما بههرحال فیلمی بود که با فروش بسیار بالایی روبهرو شد و همین جسارت امینی را برای تولید فیلم بعدیاش بیشتر کرد.
امینی در سال 1401 با فیلم شهر هرت و در سال 1402 نیز با فیلم مرد عینکی، بار دیگر فروش بسیار بالایی را تجربه کرد. چندان دور از ذهن نیست که این هر دو فیلم نیز در نهایت نقدهای مثبتی را برای امینی بههمراه نداشتند. بااینحال فروش بسیار بالای آنها به امینی این نوید را میداد که مسیر درستی را انتخاب کرده است. این شد که در نهایت و در آخرین تجربه سینمایی امینی با فیلم قسطنطنیه روبهرو شدیم. قسطنطنیه نیز مانند دیگر آثار امینی تا به این لحظه با فروش بسیار خوب و نقدهای بسیار بدی روبهرو بوده است.
به نظر میرسد که نام کریم امینی، لااقل در چند سال گذشته، با ساخت فیلمهای ضعیف اما پرفروش گره خورده است.