غفلت آموزش و پرورش از اکران فیلمهای کودک و نوجوان

تهیهکننده فیلم سینمایی «لیپار» از بیتوجهی آموزش و پرورش به اکران فیلمهای کودک و نوجوان ابراز تاسف کرد و گفت: در سالهای اخیر، آموزش و پرورش بیش از هر زمان دیگری درگیر رویکرد صرفاً درسی و کنکوری شده که در همین حوزه هم نقدهای بسیاری به آن وارد است و از این رو فرهنگ و هنر، بهویژه سینما کامل به حاشیه رانده شده است. این بیتوجهی نهتنها موجب فقر فرهنگی در مدارس شده، بلکه فاصله میان نسل جدید و تولیدات بومی و ارزشمدار را نیز بیشتر کرده است.
سعید خانی همزمان با اکران «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی در متنی که در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت: «آموزش و پرورش، نهادی است که باید نقش محوری در شکلدهی به ذائقه فرهنگی و هنری نسل آینده داشته باشد، اما در عمل، نهتنها نقشی مؤثر در حمایت از سینمای کودک و نوجوان ایفا نکرده، بلکه عملاً از مسئولیت شانه خالی کرده و با ترفندهای مختلف و استفاده نابجا و بیتوجهی به اهمیت زمان، از صحنه این حوزه کنار کشیده است.
به گزارش ایسنا، اگر این وزارتخانه واقعاً به مسئولیت فرهنگی خود پایبند بود، میتوانست از ظرفیت عظیم مدارس برای اکران آموزشی و فرهنگی فیلمها بهره گیرد. تخصیص بودجه مشخص برای نمایش فیلمهای مناسب، همکاری با سازمان سینمایی برای برنامهریزی اکرانهای دانشآموزی، و تربیت مربیان فرهنگی که بتوانند پس از نمایش فیلمها، گفتوگوهای هدفمند و تربیتی را هدایت کنند. اما در عمل، هیچکدام از این اقدامات بهصورت ساختاری و پایدار دنبال نشده است.
در سالهای اخیر، آموزش و پرورش بیش از هر زمان دیگری درگیر رویکرد صرفاً درسی و کنکوری شده که در همین حوزه هم نقدهای بسیاری به آن وارد است و از این رو فرهنگ و هنر، بهویژه سینما کامل به حاشیه رانده شده است. این بیتوجهی نهتنها موجب فقر فرهنگی در مدارس شده، بلکه فاصله میان نسل جدید و تولیدات بومی و ارزشمدار را نیز بیشتر کرده است.
نمونه روشن این غفلت، فیلم «لیپار» است که با هزینه شخصی بنده و به دلیل ارادت به این استان و به دلیل تصویرغلطی که سینما از این استان به تصویر کشیده بود، ساخته شده و با محوریت نوجوانان و ارزشهایی چون تلاش، همدلی و هویت بومی روی پرده آمده است، با این حال کوچکترین توجهی از سوی نهاد آموزش و پرورش به آن نشده است. چنین فیلمهایی میتوانند ابزار مؤثری برای آموزش غیرمستقیم و تقویت حس تعلق فرهنگی در نسل جوان باشند، اما وقتی تصمیمگیریهای فرهنگی بخصوص در سطح مدیران میانی آموزش و پرورش با بیتوجهی و بیانگیزگی مزمن همراه است، نتیجه چیزی جز رکود و بیعملی نخواهد بود و نشان میدهد نظارت درستی نیز بر عملکرد آنان وجود ندارد.
در واقع، آموزش و پرورش در حرف از پرورش همهجانبه سخن میگوید، اما در عمل نه برنامهای دارد، نه بودجهای اختصاص میدهد و نه ارادهای برای تغییر در نگرش فرهنگی مدیرانش دیده میشود و تا زمانی که این نهاد از نگاه صرفاً آموزشی فاصله نگیرد و به نقش واقعی خود در تربیت فرهنگی دانشآموزان ایمان نیاورد، سینمای کودک و نوجوان همچنان در حاشیه خواهد ماند و آثار ارزشمندی چون «لیپار» قربانی تفکر کهنه وزارت آموزش و پرورش خواهد شد و حتی متاسفانه با تغییر دولت هم نتیجه مناسبی حاصل نشد و زیر مجموعه ناآگاه و ضد وفاق این مجموعه هم با تصمیمهای غلط و جانبدارانه، ظاهرا تمام تلاش خود را برای حذف بخش خصوصی میکند که این عملکرد برای دولت تحت هدایت آقای پزشکیان تاسفآور است. »
«لیپار» اولین فیلم بلند سینمایی «حسین ریگی» داستان زندگی کودکی عاشق سینما را در سرزمین سیستان و بلوچستان به تصویر میکشد.
در این فیلم مهران احمدی، هومن برقنورد، بهناز جعفری، امین میری، آرزو تاجنیا، یگانه سروری، فرشته انصاری، نصیر برهانزهی، سکینه آزادی و بازیگران نوجوان محمد دستواره نارویی، مهدی دینمحمدپور، مهران داروزایی، عرشیا سروری مقدم، فاطمه سالاری به ایفای نقش میپردازند.