تفاوت سهند و ساینا؛ علت اختلاف ۵۰ میلیونی چیست؟

شایعه شده که فقط به خاطر شکل متفاوت چراغهای جلو و عقب، خطهای کاپوت و یک سری جزئیات ظاهری ریز، سهند سواران حاضرند ۵۰ میلیون پول بیشتری نسبت به ساینا سواران پرداخت کنند
فرارو - سهند نسخه فیسلیفت شده و ارتقا یافته از ساینا S است که توسط شرکت پارسخودرو، زیرمجموعه گروه سایپا طراحی و تولید میشود.
به گزارش فرارو؛ ساینا S ابتدا در سال 1399معرفی شد و سهند در سال 1402برای تولید انبوه روانه بازار شد. هر دو خودرو دندهای هستند و با اختلاف اندکی میتوان گفت موتورهای یکسانی دارند. سهند تلاش دارد با حفظ نقاط قوت ساینا و افزودن تغییرات ظاهری و یک سری امکانات، گزینهای بهروزتر در سبد خودروهای اقتصادی ایران باشد.
جدول مقایسه قیمت سهند و ساینا خشک مدل 1404
مدل خودرو |
قیمت بازار آزاد (صفر کیلومتر، ۱۴۰۴) |
---|---|
ساینا S دندهای |
از ۵۵۰ میلیون تومان |
سهند S دندهای |
از ۶۰۰ میلیون تومان |
جدول مقایسه سریع ساینا و سهند مدل 1404
ویژگی |
سهند Sمدل 1404 |
ساینا Sمدل 1404 |
---|---|---|
شرکت سازنده |
پارسخودرو (زیرمجموعه سایپا) |
سایپا |
سال های موجود |
1403 تا 1404 |
1399 تا 1404 |
پیشرانه / موتور |
۴ سیلندر M15i، ۱٫۵ لیتر |
۴ سیلندر M15، ۱٫۵ لیتر |
قدرت |
۹۰ اسببخار |
۸۷ اسببخار |
گشتاور |
۱۳۷ نیوتنمتر |
۱۳۰ نیوتنمتر |
حداکثر سرعت |
۱۷۰ کیلومتر در ساعت |
۱۷۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی |
۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۶٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
وزن خالص |
۱۱۰۰ کیلوگرم |
۱۰۵۰ کیلوگرم |
حجم باک سوخت |
۴۱ لیتر |
یکسان |
چرخ جلو / عقب |
لاستیک ۱۸۵/۶۰R14 در جلو و عقب |
یکسان |
رینگ |
فولادی |
یکسان |
سنسورها |
فقط عقب و فشار باد تایر TPMS |
یکسان |
فرمان |
هیدرولیک، دیکات |
یکسان |
ایمنی |
2 ایربگ جلو |
یکسان |
رفاهی کابین |
تهویه دیجیتال، صندلی راننده 6 حالته، صندلی جلو 4 حالته دستی |
یکسان |
سیستم صوتی |
رادیوپخش |
اسپیکرهای جلو و عقب |
خروجی 12 ولت |
دارد |
ندارد |
تریم داخلی |
دورنگ |
تک رنگ |
فرق موتور سهند و ساینا مدل 1404
موتور سهند و ساینا پایهی مشابهی دارد. هر دو خودرو از پیشرانهی 1.5 لیتری خطی 4 سیلندر با 8 سوپاپ و تنفس طبیعی استفاده میکنند. طراحی ساده این موتور باعث میشود مصرف ترکیبی در محدودهی 6.9 تا 7 لیتر در هر 100 کیلومتر باشد که برای استفادهی شهری و روزمره اقتصادی است.
به دلیل نبود توربو و پیچیدگیهای فنی، موتور فشار کمتری را تحمل میکند و دوام مناسبی در کاربریهای سبک تا متوسط دارد. همچنین هزینهی تعمیرات و قطعات یدکی پایین، بنابراین استهلاک کلی کمتر است.
توان خروجی این پیشرانهها در بازهی 87 تا 90 اسببخار و گشتاور 130 تا 137 نیوتنمتر قرار دارد. این قدرت برای رانندگی عادی در شهر و جادههای کمشیب کافی است؛ هرچند شتابگیری خیلی تندی ندارد. در شرایطی مثل سربالایی یا پر بودن کابین، افت شتاب محسوس است و راننده ناچار به تعویض دندههای بیشتر میشود.
اما تفاوت اصلی در نوع موتور است. سهند S از موتور M15i استفاده میکند که نسخهی بهبودیافتهی M15 است. این تغییرات شامل ارتقای سیستم جرقهزنی و مدیریت موتور است که نتیجهی آن افزایش جزئی توان (90 اسببخار) و گشتاور (137نیوتنمتر) نسبت به ساینا است که همچنان از موتور M15 با خروجی 87 اسببخار و 130 نیوتنمتر گشتاور استفاده میکند.
سهند بهخاطر این اصلاحات، کشش بهتری در دورهای پایینتر دارد. با این حال، وزن خالص سهند حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم است، در حالی که ساینا حدود ۱۰۵۰ کیلوگرم وزن دارد. بنابراین بخشی از برتری توان و گشتاور سهند با افزایش وزن و مصرف سوخت جبران میشود.
تفاوت ظاهری سهند و ساینا مدل 1404
ظاهر سهند نسبت به ساینا S اصلاحات واضحی دارد. نمای جلو با چراغهای کشیدهتر، سپر و جلوپنجره جدید و تریم کرومی و طراحی کاپوت با خطهای کشیده و حجمی اصطلاحاً عضلانیتر، جلوهای مدرنتر به سهند داده است.
نمای جلوی سهند اس 1404 را در تصویر زیر مشاهده میکنید.
نمای جلوی ساینا اس 1404را در تصویر زیر مشاهده میکنید.
داخل کابین سهند مختصری تغییر کرده است: داشبورد با طراحی جدید، تریم دو رنگ و تهویه با طراحی متفاوت جلب توجه میکند، اما کیفیت متریال هنوز از دید برخی کاربران فرق چندانی نکرده است. نمای کابین سهند را نیز در تصویر زیر مشاهده میکنید.
همانطور که در تصویر زیر (کابین ساینا) مشاهده میکنید کابین ساینا اس 1404 به وضوح با سهند فرق دارد.
شاید مهمترین تفاوت ظاهری در نمای عقب سهند باشد که چراغهای LED جدید و امتداد یافته تا روی صندوق عقب، طراحی متفاوت سپر و محل پلاک جلوه بهتری ایجاد کردهاند.
وقتی با نمای عقب ساینا مقایسه شود، تفاوت طراحی کاملا مشخص می شود.
اما در نماهای جانبی، تغییرات عمدهای صورت نگرفته؛ بیشتر المانها مثل فرم سقف، درها و خطوط بدنه مشابه ساینا هستند.
تفاوت در آپشنها سهند و ساینا مدل 1404
سهند S و ساینا S مدل 1404 در بسیاری از امکانات پایه با یکدیگر مشترک هستند. هر دو خودرو با سنسور پارک عقب، سامانه پایش فشار باد تایر (TPMS)، فرمان هیدرولیک با طراحی دیکات، دو کیسههوای جلو، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، رینگ فولادی، سیستم تهویه دیجیتال تایرهای یکسان و نیز مهشکنها و چراغهای روشنایی روز یکسان روانه بازار شدهاند.
با این حال، سهند S نسبت به ساینا S در بعضی جزئیات برتری دارد. سهند یک خروجی 12 ولت در کابین دارد که در ساینا دیده نمیشود. تریم داخلی سهند بهصورت دورنگ طراحی شده، در حالی که تریم ساینا تکرنگ و پلاستیکی است.
از سوی دیگر، تفاوتی در بخش صوتی دیده میشود؛ سیستم صوتی سهند به رادیوپخش محدود شده و تنها از اسپیکرهای جلو پشتیبانی میکند، اما ساینا علاوه بر اسپیکرهای جلو، اسپیکرهای عقب را نیز بهصورت کارخانهای دارد.