ترنج موبایل
کد خبر: ۹۰۶۷۵۰

نبرد ام‌وی‌ام X۵ با سه رقیب سرسخت در بازار

نبرد ام‌وی‌ام X5 با سه رقیب سرسخت در بازار

ام‌وی‌ام X۵ در بازار خودرو رقبایی همچون کی‌ام سی X۵، هایما S۵ پرو و شاسی‌بلند جدید سایپا را پیش‌رو دارد

تبلیغات
تبلیغات

ام وی ام X5 یکی از محصولات جدید مدیران خودرو است که به زودی به بازار می آید و در کنار X77 جدیدترین محصولات نشان MVM در بازار خواهد بود. کراس اووری که در عمل فیس لیفتی از ام وی ام X55 پرو به حساب می آید که در سال ۲۰۲۴ معرفی شد و در بازارهای هدف به فروش می رسد.

به گزارش آخرین خودرو، این خودرو در سبد محصولات چری، تیگو ۴ نام دارد و خط طراحی جدید تیگو های جدید چری را می تواند در بدنه و کابین این خودرو دید. اما در این مطلب به سراغ معرفی خودروهایی رفته ایم که در بازار می توانند رقیب این خودرو باشند و در یک رده قیمتی با X5 قرار می گیرند.

کی ام سی X5 ؛ شاید مهم ترین رقیب!

یکی از خودروهایی که هم از نظر کلاس بدنه و هم از نظر قیمتی به عنوان رقیب ام وی ام X5 شناخته می شود، بدون تردید کی ام سی X5 است. کراس اوور کرمان موتور به عنوان جانشین جک S5 معرفی شد و تا حدودی هم توانست جایگاه خوبی را در بازار به دست بیاورد. هر دو خودرو در رده کراس اوور کامپکت هستند و از لحاظ طراحی هم سبک مدرنی را در بدنه دارند. کراس اوور مدیران از نشان مادر چری می آید و اما کراس اوور کرمان موتور در واقع محصولی از جک یا سهول است.

زیر کاپوت کی ام سی X5 یک پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ TGDI قرار دارد که خروجی فنی ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را ارائه می دهد اما در برابر، ام وی ام X5 پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو بدون GDI را دارد و خروجی فنی آن ۱۵۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر است. پس عملا کی ام سی X5 قوی تر است اما حساسیت به بنزین بیشتری هم دارد. هر دو خودرو جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه تر دارند و دیفرانسیل جلو هستند.

کی‌ام‌سی ایکس 5

سیستم تعلیق جلو در هر دو کراس اوور مک فرسون است اما در عقب دی ام وی ام X5 سیستم ساده نیمه مستقل را داریم و در کراس اوور کی ام سی تعلیق مولتی لینک است. پس عملا کی ام سی ایکس ۵ هم قوی تر است و هم تعلیق بهتری دارد اما باید این را هم در نظر داشت که احتمالا قیمت کراس اوور جدید ام وی ام پایین تر از کراس اوور کی ام سی خواهد بود.

در بحث امکانات اما داستان متفاوت است و هر کدام آپشن های متفاوتی دارند. در بحث ایمنی، هر دو خودرو به سامانه کنترل پایداری و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز هستند. در کی ام سی X5 چهار کیسه هوا داریم که شامل ۲ ایربگ روبرویی و ۲ ایربگ جانبی جلو می شود. اما ام وی ام X5 هفت کیسه هوا دارد که این یعنی ۲ کیسه هوای پرده ای و یک کیسه هوای میانی سرنشینان جلو نسبت به رقیب کرمانی خود بیشتر دارد.

در بحث امکانات رفاهی، آپشن های نظیر سانروف، سنسور نور و باران، صندلی برقی راننده، گرم کن صندلی های جلو، تهویه الکترونیکی دستی، اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل و دوربین ۳۶۰ درجه در هر دو خودرو دیده می شوند.

کی ام سی X5 مجهز به سقف سانفروف پانورامیک است اما در ام وی ام X5 سانروف ساده را داریم. در کراس اوور ام وی ام صندلی شاگرد برقی است اما در X5 کرمانی ها صندلی شاگرد به صورت دستی تنظیم می شود. شارژر وایرلس هم دیگر آپشنی است که در X5 مدیران خودرو دیده می شود و در X5 کرمان موتور نداریم.

هایما S5 پرو ؛ رقیبی از ایران خودرو

دیگر خودرویی که در شرایط فعلی بازار می تواند رقیبی برای ام وی ام X5 باشد، هایما S5 پرو است. محصولی که به تازگی با ارتقاهایی نسبت به گذشته و با پسوند پرو معرفی شد و به واسطه عرضه کننده بزرگ خود یعنی ایران خودرو، همیشه در بازار حرف برای گفتن دارد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که ایران خودرو به تازگی به سراغ محصولات مونتاژی لوکس تر و با کیفیت تر رفته و احتمالا هایما کم کم در سبد محصولات این شرکت کمرنگ تر خواهد شد. اما به هر ترتیب در شرایط فعلی این خودرو هم رقیب X5 است باید بررسی و مقایسه این دو کراس اوور با هم انجام شود.

در مورد مشخصات فنی ام وی ام X5 در قسمت قبل توضیح دادیم اما هایما S5 پرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو GDI مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۱۷۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر را دارد. پس عملا کراس اوور هایما به واسطه داشتن فناوری پاشش سوخت مستقیم، خروجی فنی بالاتری دارد و از این حیث برتر است. سیستم انتقال قدرت از هایما S5 پرو از ۶ سرعته اتوماتیک AT است که نسبت به جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه در ام وی ام X5، بهتر عمل می کند.

هایما

سیستم تعلیق هم در S5 Pro از نوع مولتی لینک است که باز هم این برتری را در نرمی و هندلینگ به مونتاژی ایران خودرو می دهد. پس عملا مونتاژی ایران خودرو از نظر فنی برتری دارد اما ظاهر قدیمی آن باعث می شود تا از نظر طراحی اصلا ایده آل به نظر نرسد.

در بحث امکانات ایمنی هر دو خودرو مجهز به سیستم کنترل کشش و پایداری هستند و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی را در هر دو می بینیم. در هر دو کراس اوور ۶ کیسه هوا (۲ روبرویی، دو جانبی جلو و ۲ پرده ای) را می بینیم اما در ام وی ام X5 یک کیسه هوای میانی دو سرنشین جلو را بیشتر داریم و همین باعث می شود این کراس اوو به خصوص برای سرنشینان جلو ایمن تر باشد.

در بحث امکانات رفاهی، هر دو خودرو به امکاناتی نظیر سانروف، صندلی های برقی جلو، گرم کن صندلی های جلو، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سنسور نور، سنسور باران و دوربین ۳۶۰ درجه مجهز هستند. هایما S5 پرو به تهویه اتوماتیک مجهز است اما در MVM X5 تهویه الکترونیکی دستی را داریم. اما در برابر کلاستر دیجیتال، فناوری LED چراغ ها، تریم داخلی چرم مصنوعی و شارژر وایرلس را در ایکس ۵ مدیران خودرو داریم که این امکانات در کراس اوور هایما دیده نمی شوند.

در مجموع می توان گفت هایما S5 پرو از نظر مشخصات فنی از ام وی ام ایکس ۵ بهتر عمل می کند اما از نظر طراحی و امکانات، این X5 مدیران خودرو است که می تواند انتخاب به مراحل بهتری باشد.

سایپا 421P ؛ مونتاژی جدید نارنجی پوشان

پس از واردات موفق چانگان CS35 پلاس توسط سایپا، این شرکت تصمیم گرفت تا با توافقات خوبی که با چانگان داشت، محصولات این نشان مطرح چینی را در ایران مونتاژ کند. بر همین اساس کراس اوور کامپکت سایپا با نام سایپا 421P در ایران به مونتاژ رسید و در فروش های اخیر سایپا به عرضه رسیده است. البته هنوز قیمت نهایی و قیمت بازار این خودرو مشخص نیست اما می توان مشخصات فنی و امکانات این خودرو را با کراس اوور جدید مدیران خودرو مقایسه کرد.

کراس اوور مونتاژی سایپا به پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو GDI مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۱۵۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۵۵ نیوتن متر را دارد. در اینجا می بینیم که میزان قدرت بین این خودرو و ایکس ۵ مدیران خودرو تقریبا برابر است اما گشتاور بیشتری را در محصول سایپا می بینیم. جعبه دنده در هر دو خودرو از نوع دو کلاچه تر است اما در مونتاژی سایپا سیستم انتقال قدرت ۷ سرعته را داریم و در محصول جدید مدیران خودرو جعبه دنده ۶ سرعته به کار رفته است. سیستم تعلیق در هر دو خودرو و در هر محور مشابه است و مک فرسون در جلو و نیمه مستقل در عقب را در این خودروها می بینیم.

شاسی‌بلند سایپا

در بحث امکانات ایمنی هر دو خودرو مجهز به سیستم کنترل کشش و پایداری هستند و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی را در هر دو می بینیم. در هر دو کراس اوور ۶ کیسه هوا (۲ روبرویی، دو جانبی جلو و ۲ پرده ای) را می بینیم اما در ام وی ام X5 یک کیسه هوای میانی دو سرنشین جلو را بیشتر داریم.

در مورد امکانات رفاهی، در هر دو خودرو امکاناتی مثل کروز کنترل، محدود کننده سرعت، اتوهلد، ترمز پارک برقی و سنسور نور مشترک هستند. در کراس اوور 421P اما سقف پانورامیک را داریم که در X5 دیده نمی شود. تهویه ام در این خودرو اتوماتیک است اما در ایکس ۵ تهویه الکترونیکی دستی را داریم. اما در برابر مجموعه امکانات کامل تری را در ام وی ام X5 می بینیم که شامل دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی های برقی جلو، گرم کن صندلی های جلو و شارژر وایرلیس می شود.

بین این دو خودرو انتخاب بسیار سخت است چراکه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور 421P را مونتاژ می کند و همین باعث می شود خیال مشتری بابت خدمات و قطعات راحت تر باشد.

اما در نهایت باید دید ام وی ام X5 با چه قیمتی به بازار می آید و در بازار آزاد چه رقبای دیگری می تواند داشته باشد. 

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات