مرسدس بنز EQE؛ ملاقات با رقیب آلمانی آوتار ۱۲

مرسدس بنز EQE، سدان برقی و آلمانی، توسط شرکت راساموتور خاورمیانه در ایران عرضه خواهد شد
مرسدس بنز EQE سدان را باید نقطه اوج پیوند سنت لوکس گرایی آلمانی با آینده نگری دنیای خودروهای تمام برقی دانست؛ خودرویی که نه تنها چهره ای آینده نگر با طراحی سیال را به نمایش می گذارد بلکه تجربه ای متفاوت از راحتی و آرامش را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. اما آنچه EQE را در بازار ایران خاصتر میکند، جایگاه آن در میان خودروهای وارداتی است.
به گزارش آخرین خودرو، طی سالهای اخیر، سبد وارداتی کشور بیشتر شامل کراس اوورهای میان رده یا سدان های نیمه لوکس شده است و تنها محصولاتی معدود و انگشت شمار توانسته اند مرزهای «اشرافی گری واقعی» را لمس کنند. EQE در این میان یک استثنا است؛ خودرویی که نه تنها اصالت نام مرسدس بنز را یدک می کشد، بلکه با فناوری های برقی و چهره ای آینده نگر، سطحی از شکوه و تجمل را ارائه می دهد که کمتر رقیبی توان رقابت با آن را دارد. به بیان دیگر، در شرایطی که بسیاری از وارداتی ها تنها «ظاهر لوکس» دارند، EQE اشرافی گری اصیل و مدرن را به مشتری ایرانی هدیه می دهد؛ جایگاهی که آن را به یکی از خاص ترین و متمایزترین انتخاب ها در خیابان های کشور تبدیل کرده است.
همانطور که گفته شد مرسدس بنز EQE سدان که با کد V295 در سبد محصولات بنز شناخته می شود، یک سدان لوکس تمام برقی است و به نوعی نسخه تمام برقی E کلاس در سری محصولات این کمپانی به حساب می آید. این خودرو برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ و در نمایشگاه خودروی مونیخ رونمایی شد و تولید آن همچنان ادامه دارد. این مدل بنز در دو سایت تولیدی بنز در آلمان و چین انجام می شود که نسخه ای که به ایران آمده در واقع نمونه مونتاژ چین است که تولید آن در خط تولید بیجینگ-بنز انجام می شود.
نسخه ۵۰۰ و تمام چرخ محرک این سدان در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و در بازار چین تنها همین نسخه است که در پکیج های آپشنی مختلف به فروش می رسد و قرار است توسط شرکت راسا موتور در بازار ایران عرضه شود. لازم به ذکر است که این سدان ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ را دارد و از جمله آیرودینامیک ترین محصولاتی است که بنز در تاریخ خود به تولید رسانده است. در ادامه بیشتر به بررسی این سدان لوکس آلمانی می پردازیم.
طراحی بدنه مرسدس بنز ای کیو ای سدان
طراحی بدنه مرسدس بنز EQE سدان دقیقا همان جایی است که فلسفه طراحی مدرن و لوکس این برند معنا پیدا می کند و در مجموع می توان گفت که طراحی بنز ای کیو ای نه صرفا به عنوان یک پرچمدار زیبایی شناسی بلکه به عنوان اوج هنر مرسدس بنز دیده می شود؛ طراحی بدنه ای که هم لوکس و چشم نواز است و هم مهندسی هوشمندانه دارد. این هماهنگی میان بخش های مختلف طراحی این خودرو باعث می شود که EQE در خیابان های ایران نه تنها یک خودرو، بلکه نمادی از پیشرفت و تجمل گرایی مدرن باشد.
در نمای جلو Mercedes Benz EQE sedan، زبان طراحی خانواده EQ با جلو پنجره یکپارچه مشکی رنگ و ستاره سه پر در مرکز، جلوه ای منحصر به فرد و پر صلابت را به نمایش می گذارد. چراغ های نسبتا باریک و کشیده با فناوری LED حالتی خیره کننده و تناسبی بسیار به اندازه را به این خودرو هدیه داده است. از طرفی خطوط نرم و روان سپر جلو علاوه بر زیبایی نقش مهمی در هدایت جریان هوا و افزایش آیرودینامیک بنز EQE داشته و خطوط کرومی کار شده در این بخش نیز بر طراحی لوکس این خودرو اضافه کرده است.
با حرکت به سمت نماهای جانبی، شخصیت واقعی EQE بیش از پیش آشکار می شود. خط سقف با شیبی ملایم از ستون A تا انتهای خودرو امتداد می یابد و فرمی کوپه ای مانند را به این سدان می بخشد؛ سبکی که هم جذابیت بصری دارد و هم آیرودینامیک بدنه را بهینه می کند.
از طرفی دستگیره های مخفی شونده علاوه بر جنبه های زیبایی شناسانه به کاهش مقاومت هوا کمک کرده و تاثیر بسیار زیادی در آیرودینامیک آن دارد. نکته دیگری که باید در این قسمت به آن اشاره کرد رینگ های آلومینیومی سدان مرسدس بنز EQE است که به دلیل تناسب دقیق میان حجم ها، حس پویایی و قدرت را به بیننده القا می کند.
اما هر چقدر طراحی بخش های جلو و جانبی بیانگر طراحی بروز و مدرن این خودرو است، طراحی بخش عقب را می توان ترکیبی استادانه از اصالت مرسدس بنز و الگوهای طراحی روز در نظر گرفت. چراغ های عریض به هم پیوسته با گرافیک سه بعدی یکی از جذاب ترین قسمت های طراحی بخش عقب به شمار می رود که ابهت خاصی را به مرسدس بنز ای کیو ای سدان داده است. نکته جذاب دیگری که در این قسمت دیده می شود این است که دوربین دنده عقب این خودرو در پشت نشان بنز قرار گرفته است. طراحی سپر عقب این خودرو نیز ساده اما مدرن بوده و نبود خروجی های اگزوز ذات برقی EQE را به نمایش می گذارد.
مشخصات فنی Mercedes Benz EQE 500 sedan
مرسدس بنز EQE 500 بیش از ۲.۵ تن وزن دارد با این حال شتاب صفر تا صد آن در شرایط استاندارد کمتر از ۵ ثانیه است که یکی از مهم ترین دلایل آن وجود آیرودینامیک بسیار خوب این خودرو بوده که باعث می شود ضریب درگ آن ۰.۲۲ باشد. اما مهم ترین دلیل چنین شتاب خیره کننده ای، وجود دو پیشرانه تمام برقی در محورهای جلو و عقب است که می توانند روی هم رفته ۳۰۰ کیلووات (۴۰۲ اسب بخار) توان و ۸۵۸ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و به چرخ ها منتقل کند. از طرفی باتری هایی با مجموع ظرفیت ۹۶.۱ کیلووات ساعت این پیشرانه ها را همراهی می کند و مرسدس بنز EQE سدان می تواند با کمک این باتری ها تا ۶۸۱ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) پیمایش داشته باشد.
نکته دیگری که باید در مورد این باتری ها بدانیم این است که پروتکل شارژ آنها تنها به صورت GBT بوده و در صورت استفاده از شارژرهای خانگی به حدودا ۱۳ ساعت زمان نیاز است تا ظرفیت آنها از ۲۰ به ۸۰ درصد برسد. اما در صورت استفاده از شارژر های DC این عدد به حدودا ۴۰ دقیقه می رسد.
برند | مرسدس بنز |
مدل | EQE Sedan |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۲۰۲۵ |
حجم موتور | برقی |
ظرفیت باتری | ۹۶.۱ کیلووات ساعت |
تعداد سیلندر | --- |
تعداد سوپاپ | --- |
فناوری موتور | برقی |
قدرت | ۴۰۲ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۸ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۴.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۹۶۹ میلی متر |
عرض | ۱۹۰۶ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۱۴ میلی متر |
فاصله محوری | ۳۱۲۰ میلی متر |
وزن | ۲۵۱۵ کیلوگرم |
حجم باک | --- |
مصرف سوخت | ۱۵.۲ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر |
پیمایش در حالت برقی | ۶۸۱ کیلومتر در چرخه CLTC |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۵۵/45R19 |
شرکت عرضه کننده | راسا موتور خاورمیانه |
برند نشان مادر | مرسدس بنز |
کشور سازنده | آلمان - چین |
در بخش سیستم تعلیق Mercedes Benz EQE سدان نیز با یک شاهکار روبرو هستیم چرا که در محور جلو آن از سیستم تعلیق دابل ویشبون استفاده شده و در محور عقب آن نیز سیستم تعلیق مولتی لینک را می بینیم که باعث می شود بتوان نرمی و پایداری بسیار خوبی را با این خودرو تجربه کرد.
طراحی داخل کابین و امکانات
وقتی پا به کابین مرسدس بنز ای کیو ای سدان می گذاریم اولین چیزی که توجه را به خود جلب می کند فضای یکپارچه و مینیمال و صد البته لوکس کابین است؛ جایی که هر جزئیات کوچکی با دقت و وسواس بسیاری طراحی شده تا حس آرامش و شکوه را به طور همزمان به سرنشینان منتقل کند.
داشبورد این خطوط با خطوط افقی و فرم کشیده خود، جلوه ای مدرن آینده نگر دارد و استفاده از تریم چوب در این بخش اصالت محصولات مرسدس بنز را به نمایش می گذارد. از طرفی نمایشگر بزرگ سیستم مالتی مدیا که در مرکز داشبورد قرار گرفته تجربه ای بی نظیر از تعامل با فناوری را به راننده و سرنشین جلو هدیه می دهد.
نکته دیگری که باید در مورد این نمایشگر بدانیم این است که نمایشگر مالتی مدیا سدان EQE 500 دارای حسگر اثر انگشت بوده که امنیت نرم افزاری آن را تضمین می کند. با تمام این تفاصیل اوج هنر طراحی مرسدس بنز در بخش دیزاین کابین را می توان در نحوه استفاده از نورپردازی داخلی مشاهده کرد جایی که قسمت های مختلف کابین نظیر دریچه های سیستم تهویه، داشبورد، رودری ها و حتی صندلی نورپردازی شده اند که باعث شده است زیبایی کابین این خودرو خصوصا در شب ها دو چندان شود.
در مورد فضای داخل کابین Mercedes Benz EQE sedan نیز باید بگوییم که به لطف فاصله محوری ۳۱۲۰ میلی متری شاهد فضایی بسیار خوبی در بخش کابین هستیم و بخش عقب نیز با فضای جادار و راحتی فوق العاده، استانداردهای یک سدان لوکس را به نمایش می گذارد.
این خودرو در بخش امکانات نیز بسیار خوب ظاهری شده و پکیج آپشن نسبتا کاملی را در اختیار سرنشیان قرار می دهد به طوری که در مرسدس بنز EQE سدان نسخه ۵۰۰ امکاناتی نظیر ۲ کیسه هوای روبرویی، دو کیسه هوای جانبی جلو، دو کیسه هوای پرده ای سرتاسری، کیسه هوای میانی سرنشینان جلو، کیسه هوای زانویی راننده، سیستم کنترل پایداری، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو، دوربین ثبت وقایع داخلی و خارجی، تنظیم حالت رانندگی، دستیار پارک خودکار، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، ۱۲ رادار اولتراسونیک، رانندگی خودکار بین خطوط، هشدار خروج از خط، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیق پذیر، در صندوق عقب برقی، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، دستگیره های مخفی شونده، فناوری LED چراغ ها، نوربالا اتوماتیک، سنسور نور و باران، سقف پانورامیک، صفحه نمایش ۱۲.۸ اینچی مالتی مدیا، اتصال اپل کارپلی، سیستم دستیار هوشمند صوتی مخصوص مرسدس بنز، مموری صندلی و فرمان، شارژر وایرلس، صندلی های برقی جلو (۸ حالته)، ترمز پارک برقی، اتوهلد، گرم کن صندلی های جلو، نور پردازی کابین با ۶۴ رنگ، تهویه اتوماتیک، سیستم پایش و پاکسازی هوا و… مشاهده می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | ۸ کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - رادار نقطه کور - ترمز اضطراری اتوماتیک - اخطار برخورد از جلو - ساختار فعال ایمنی در برخورد با عابر پیاده |
امکانات رفاهی | صندلی های برقی جلو - تهویه اتوماتیک دو کاناله - ترمز پارک برقی - اتوهلد - پدل شیفتر بازیافت انرژی - هدآپ دیسپلی - شارژر وایرلس - اپل کارپلی - اندروید اتو - تریم داخلی چرم - صندلی های برقی جلو - گرمکن صندلی های جلو - حافظه صندلی های جلو - سنسور نور - سنسور باران - رادار تابلوخوان - دوربین ۳۶۰ درجه - دوربین ثبت وقایع - سقف پانورامای برقی - رینگ آلومینیومی - کلاستر دیجیتال - درِ صندوق عقب برقی - کروز کنترل تطبیقی - رانندگی خودکار بین خطوط - تنظیم حالت رانندگی - اتوپارک - سنسور پارک جلو و عقب - فناوری LED چراغ ها - نور پردازی کابین |
مزایا و معایب
مزایا | شتاب خوب - ایمنی بالا - سواری نرم - دستیارهای رانندگی مناسب - کیفیت خوب مونتاژ و متریال |
معایب | قیمت بالا - پیچیدگی فنی |
رقبای مرسدس بنز EQE سدان
در بازار های جهانی مرسدس بنز EQE به عنوان رقیب خودروهایی نظیر؛ ب ام و i5، آئودی A6 e-tron، تسلا مدل S و… شناخته می شود اما در بازار فعلی کشور ما هیچ کدام یک از این خودروها در ایران عرضه نمی شوند و در حال حاضر نمی توان رقیبی برای این خودرو در بازار ایران در نظر گرفت که هم در رده قیمتی EQE قرار گیرد و هم به پای لوکس بودن و اصالت این خودرو برسد. البته می توان آواتار ۱۲ را تا حد زیادی رقیب قابلی برای این خودرو دانست.