فرق شاهین G با GL؛ علت تفاوت ۱۰۰ میلیونی چیست؟

تفاوت های ریز و قابل چشم پوشی دو تیپ شاهین G با شاهین GL همزمان با اختلاف قیمت عمیق این دو مدل خریداران را سردرگم کرده
فرارو - از تابستان ۱۴۰۲ همزمان با عرضه شاهین GL به بازار، خریداران خودرو با سردرگمی مواجه شده اند.
به گزارش فرارو؛ از این تاریخ بازار خودرو شاهد عرضه دو تیپ متفاوت از شاهین سایپا بوده است: شاهین G و شاهین GL. در نگاه اول، این دو مدل از نظر مشخصات فنی، ابعاد، پیشرانه و حتی بسیاری از امکانات رفاهی تقریباً یکسان هستند.
هیچ تفاوتی از لحاظ نمای روبرو وجود ندارد.
هیچ تفاوتی از لحاظ نمای عقب دو تیپ شاهین وجود ندارد.
همچنین هیچ تفاوتی در فضای داخلی و مالتی مدیا خودرو دو تیپ شاهین وجود ندارد.
اما دو مورد شامل، یک تفاوت ظاهری کوچک و زمان اضافه شدن سه آپشن باعث ایجاد اختلاف قیمتی عمیق ۱۰۰ میلیون تومانی در بازار آزاد شده است.
موضوعی که باعث می شود خریداران بپرسند، این همه اختلاف قیمت برای چیست؟
تحلیل تفاوتهای شاهین G با شاهین GL
وقتی به شما بگویند باید برای سانروف 100 میلیون اضافه پرداخت کنید چه حسی دریافت میکنید؟ سانروف (Sunroof) همان پنجرهی شیشهای متحرک روی سقف خودرو است که قابلیت باز و بسته شدن دارد.
با وجود سانروف راننده و سرنشینان میتوانند نور طبیعی خورشید و جریان هوای تازه را در داخل کابین احساس کنند.
مهمترین تفاوت ظاهری و فنی شاهین G با شاهین GL، حذف همین سانروف در تیپ GL است که هم به دلایل استانداردهای ایمنی و هم برای کاهش قیمت تمامشده انجام شده.
آپشنهای کمکی راننده
شاهین G دنده ای از سال 1399 تولید می شود و آپشن های جدید از مرداد 1402 موجود شده. اما شاهین GL دنده ای از سال 1402 وارد خط تولید شده و آپشن های جدید به محصولات تولید از زمستان 1402 اضافه شده.
باید دقت کرد که در شاهین G فقط ۳ آپشن جدید مثل HSA (کنترل حرکت در سربالایی)، TCS (کنترل کشش) و ESC (کنترل پایداری) از تابستان ۱۴۰۲ اضافه شد.
برخی از نظرات کاربری از ماساژور صندلی به عنوان آپشن افزوده از همان سال اشاره کرده اند.
این در حالی است که همین آپشنها در شاهین GL از زمستان ۱۴۰۲ وارد خط تولید شدند.
بنابراین هنگام خرید باید دقت کرد خودرو تولید چه سال و چه فصل است.
زمان عرضه و تقاضا
شاهین G از سال ۱۳۹۹ در بازار حضور دارد و با توجه به شناختهتر بودن، معمولاً تقاضای بیشتری دارد. در حالی که شاهین GL تازه از ۱۴۰۲ عرضه شده است.
مقایسه قیمت شاهین G و شاهین GL در بازار
بر اساس قیمت کارخانه و نمایندگی شاهین، سایتهای رصد قیمتی خودرو و گزارشات خبری، G دندهای حدود ۶۷۰ میلیون تومان و قیمت بازار آزاد نزدیک ۹۶۶–۹۹۵ میلیون تومان گزارش شده است. قیمت کارخانه شاهین GL دندهای حدود ۶۵۰ میلیون تومان و قیمت بازار آزاد حدود ۸۷۵–۹۰۰ میلیون تومان گزارش شده است. این اختلافات کارخانه با بازار نشان میدهد که بخش بزرگی از اختلاف قیمت بین تیپها در بازار، ناشی از سازوکار عرضه/تقاضا و حاشیه بازار است، نه اختلاف هزینه تولید.
علت تفاوت عجیب قیمت شاهین G و شاهین GL در بازار
همانطور که مشاهده کردید، تنها فرق مهم در دو تیپ خودرو شاهین، سانروف است. هزینه تولید یک سانروف بهصورت قطعه و نصب معمولاً چند میلیون تومان (نه چند ده میلیون) روی قیمت کارخانه تأثیر میگذارد. بنابراین سانروف بهتنهایی نمیتواند توجیهکننده اختلاف ۹۰–۱۰۰ میلیونی در قیمت بازار آزاد باشد.
خودروسازان داخلی خودروها را با قیمت کارخانه به مردم تحویل میدهند؛ سپس عرضه در بازار و تعداد تحویلها (و عجله خریداران) در قیمت تاثیر می گذارد. اگر تیپی در بازار کمتر عرضه شود یا تحویل آن سختتر باشد، تقاضای مازاد و در نتیجه قیمت آزاد بالاتر خواهد رفت.
گزارشهای رصد قیمت نشان میدهند فاصله کارخانه تا بازار برای شاهین (بهخصوص تیپ G) بهخاطر همین کمبود عرضه و تقاضای بالا گسترش یافته است.
از سوی دیگر، برخی خریداران حاضرند برای داشتن سانروف (یا برچسب تیپ بالاتر) مبلغ بیشتری بپردازند، حتی اگر هزینه ساخت پایینتر باشد. این «ارزش ادراکی» باعث میشود قیمت بازار تیپ دارای امکانات ظاهری بالاتر (مثلاً G با سانروف) رشد بیشتری داشته باشد.
کدامیک را بخریم؟
از نظر فنی و رفاهی، هیچ تفاوتی میان دو مدل وجود ندارد. اما اگر سانروف برایتان اهمیت دارد یا به دنبال تیپی با سابقه عرضه بیشتر هستید، شاهین G گزینه مناسبتری است. اگر قیمت پایینتر اولویت شماست و حذف سانروف مسئلهای ایجاد نمیکند، شاهین GL انتخاب منطقیتری است.
در هر دو حالت، حتماً به سال و فصل تولید خودرو دقت کنید؛ چون امکانات ایمنی جدید فقط در تولیدات نیمه دوم ۱۴۰۲ به بعد وجود دارد.