نسخه جدید شاسیبلند ایرانخودرو معرفی شد

ریرا که پس از ۲ و نیم سال وعده عرضه شده بود، زیر نظر مدیریت جدید ایرانخودرو با کلاس جدید وارد بازار میشود
فرارو- ریرا، نخستین کراساوور ملی ایرانخودرو با ادعای خودکفایی صنعت خودرو وارد عرصه رقابت شد؛ پس از دو سال وعده و یک رونمایی پرزرقوبرق اما با موجی از شکایتهای کیفی و قیمت نجومی در جلب اعتماد خریداران مواجه شد و نهایتا شکست خورد.
به گزارش فرارو؛ این پروژه شکستخورده حالا قرار است زیر نظر مدیریت جدید ایرانخودرو با کد 34202 روانه بازار شود.
چرا پروژه اولین کراساوور ملی شکست خورد؟
همزمان با تغییر مدیریت ایرانخودرو و واگذاری این خودروساز به بخش خصوصی، تولید خودرو ریرا متوقف شد. این خودرو که به عنوان نخستین کراساوور ملی ایرانخودرو ورود پرسروصدایی داشت، نتوانست دل خریداران را به دست آورد.
ریرا که در زمان مدیریت دولتی وارد خط تولید شده بود، با شکایتهای فراوان خریداران از ایرادهای مونتاژی، کیفیت پایین مواد و برخی مشکلاتی در بخشهایی از جمله موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، برق، بدنه و مونتاژ دچار وقفهای در تولید شد.
یکی دیگر از مهمترین دلایل عدم استقبال از خودرویی که لقب کراساوور ملی را یدک میکشید، قیمت غیرمنطقی آن بود؛ ریرا که در کارخانه یک میلیارد و 130 میلیون تومان قیمت خورده بود، ناگهان تا رقم 2 میلیارد و 500 میلیون تومان در بازار آزاد خودرو آگهی شد؛ با این همه، روند معمول دلالان در گرانفروشی خودرو در بازار و ایجاد شکاف قیمتی با کارخانه این مرتبه به شکست منجر شد. چراکه پسوند «ملی» برای چنین نرخی بیش از آن که شوخی باشد، ترسناک به نظر میرسد.
بیشتر بدانید| با 2.5 میلیارد تومان بودجه، رقبای باکیفیتتری در گروه خودروهای مونتاژی دیده میشود. مانند دیگنیتی پرایم و پرستیژ، فیدلیتی پرایم و الیت، هاوال، فونیکس FX، تیگو 7 پرو و پرو مکس.
ریرا اواخر آذر 1403 در یک مراسم پرزرقوبرق با آهنگ تولدی به سبک پیکان رونمایی شد. همین گزاره کافی بود تا خریداران نخستین کراساوور ملی حسابی دل خود را صابون بزنند؛ تحویل خودرو اما آن گونه که صداوسیما گزارش داد، نمادین بود و تنها 20 دستگاه به مشتریان تحویل داده شد. همین کاهش عرضه، دست دلالان را برای قیمتگذاری نجومی باز گذاشت؛ حباب قیمت بازار اما به هر ترتیب ترکید و حالا قیمت ریرا مدل 1404 در بازار خودرو یک میلیارد و 730 میلیون تومان است.
ریرا جدید چه ویژگیهایی دارد؟
ریرا بر اساس پلتفرم نسل دوم پژو 2008 طراحی و پروژه آن با کد K125 معرفی شد. پروسه از رونمایی تا عرضه اولین کراساوور ملی ایرانخودرو تقریبا 2.5 سال (1404 تا 1403) طول کشید.
ریرا ابتدا در کلاس 34201 معرفی شد. حالا ایرانخودرو کلاس جدیدی از ریرا با کد 34202 را برای فروش آماده کرده است. کد جدیدی که احتمالا تنها با یک تفاوت کلیدی عرضه خواهد شد: ریرا به سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب (SBR) مجهز میشود؛ البته مدیران جدید ایرانخودرو نسبت به ارتقای کیفی و بهبود مونتاژ هم وعدههایی دادهاند.
ریرا همچنان به همان پیشرانه 1.65 لیتری توربوشارژ EFP (TC7) تجهیز شده است. پیشرانهای که حداکثر به قدرت 160 اسب بخار و 240 نیوتنمتر گشتاور میرسد. انتقال نیرو در ریرا به کمک یک جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو انجام میشود. صفر تا صد کراساوو ملی ایرانخودرو 10.4 ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. مصرف سوخت ترکیبی ریرا با حجم مخزن 50 لیتری، 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود.
علاوه بر این، ریرا به امکانات مرسوم خودروهای روز بازار مجهز است. امکاناتی از جمله چهار کیسه هوا (سرنشینان جلو و جانبی)، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، دوربین 360 درجه، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر 12 اینچی لمسی مالتی مدیا، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، ترمزهای دیسکی، سیستم کمکی ترمز، سیستم پایش فشار باد لاستیک، آینههای جانبی برقی ، گرمکن صندلیهای ردیف جلو، چراغ روشنایی روز، نورپردازی داخلی، سنسور نور ، سنسور باران و… است.