موفقترین اقتباسهای ادبی در سینمای ایران

آثار اقتباسی، معمولا بیشتر از دیگر آثار سینمایی زیر ذرهبین قرار دارند؛ چرا که فیلمساز علاوه بر مسئولیت فیلم، مسئولیت اثر مورد اقتباس را هم به عهده دارد. خوشبختانه در تاریخ سینمای ایران تعداد فیلمهای موفق اقتباسی، کم نیست.
فرارو- اقتباس یکی از رسوم سینمایی است که در همه جای جهان انجام میشود. یکی از معروفترین اقتباسهای جهان اقتباسی است که فرانسیس فور کاپولا از رمان پدرخوانده ماریو پوزو انجام داد. این سنت، پیوسته در تاریخ سینما دیده میشود و در سینمای ایران نیز با نمومههای موفقی از آن رو به رو هستیم.
به گزارش فرارو، تا به امروز در سینمای ایران اقتباسهای زیادی انجام شده است؛ از اقتباس از رمانهای ایرانی گرفته تا رمانهای غیر ایرانی. تعدادی از این فیلمهای اقتباسی مورد قبول مخاطبان و منتقدان سینما قرار گرفته و تعداد از آنها نیز با شکست مواجه شدهاند. در ادامه به تعدادی از بهترین اقتباسهای سینمایی در سینمای ایران اشاره خواهیم کرد.
فیلم آرامش در حضور دیگران از ناصر تقوایی
تقوایی این فیلم را با اقتباس از یکی از داستانهای غلامحسین ساعدی ساخت. در واقع داستان این فیلم یکی داستانهای کوتاه موجود در مجموعه «واهمههای بینام و نشان» بود.
این فیلم، بارها و بارها به عنوان یکی از بهترین آثار تاریخ سینمای ایران شناخته شده است.
فیلم گاو از داریوش مهرجویی
فیلم گاو را باید یکی از آثاری دانست که باعث بهوجودآمدن جریانی در سینمای ایران با نام «جریان موج نو سینمای ایران» شد. مهرجویی این فیلم را بر اساس داستان کوتاهی از غلامحسین ساعدی ساخت. فیلم خیلی زود توانست نظر مثبت منتقدان زمانهاش را جلب کند و رفتهرفته به عنوان یکی از آثار حیاتی مموج نو سینمای ایران شناخته شد.
فیلم ناخدا خورشید از ناصر تقوایی
ناخدا خورشید که یکی از مهمترین آثار سینمای ایران به حساب میرود، اثری اقتباسی است. فیلمنامه این فیلم اقتباسی آزاد از رمان «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی است. این رمان پیشتر از این نیز در فیلمی با همین نام، توسط هاوارد هاکس اقتباس شده بود. تقوایی با همسازکردن رمان همینگوی با حال و هوای ایران، یکی از مهمترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را ساخت.
فیلم شازده احتجاب از بهمن فرمانآرا
بهمن فرمانآرا نیز یکی از بهترین آثار کارنامه سینماییاش را با اقتباس از رمان «شازده احتجاب» از هوشنگ گلشیری ساخت. با وجود سبک بسیار سختی که گلشیری در نوشتن این رمان انتخاب کرده بود، فرمانآرا توانست روایت سینمایی بسیار شسته و رفتهای از آن تولید کند. رمان شازده احتجاب در سبک جریان سیال ذهن نوشته شده است و فرمانآرا با وجود تمام دشواریهای موجود توانست از پس اقتباس این اثر بربیاید.
فیلم اینجا بدون من از بهرام توکلی
بهرام توکلی در فیلم اینجا بدون من سراغ یکی از بزرگترین نمایشنامهنویسان قرن بیستم رفت. توکلی این فیلم را با اقتباس از نمایشنامه «باغ وحش شیشهای» اثر تنسی ویلیامز ساخت. با وجود اینکه این اقتباس از نظر فرمی چندان کار دشواری نبود، اما همین که نام فردی مثل ویلیامز مطرح باشد، ناخودآگاه استرس تولید یک اثر اقتباسی بیشتر میشود. به هر حال توکلی هم از این مسیر سخت سربلند بیرن آمد.
فیلم شبهای روشن از فرزاد موتمن
شبهای روشن یکی از عاشقانههای بسیار پرمخاطب و البته زیبای سینمای ایران به حساب میرود. فرزاد موتمن این اثر را با اقتباس از رمان شبهای روشن داستایوفسکی ساخت. موتمن، رمان داستایوفکی را به نوعی ایرانیزه کرد و در نهایت موفق به خلق یکی از بهترین اقتباسهای سینمایی در تاریخ سینمای ایران شد.
فیلم داشآکل از مسعود کیمیایی
داشآکل یکی از معروفترین و بهترین آثار در کارنامه مسعود کیمیایی است. کیمیایی این فیلم را با اقتباس از داستان کوتاهی با همین نام از صادق هدایت ساخت. این فیلم با بازی درخشان بهروز وثوقی رفتهرفته تبدیل به یکی از آثار مهم تاریخ سینمای ایران شد.
فیلم تنگسیر از امیر نادری
امیر نادری نیز فیلم تنگسیر را با اقتباس از رمانی با همین نام از صادق چوبک ساخت. تنگسیر یکی از قلل کارنامه فیلمسازی نادری به حساب میرود. نادری تا حدی در این اقتباس موفق بود، که بسیاری، فیلم را بر اصل رمان ترجیح دادند و بیشتر ستایش کردند.