باز شدن سامانه فروش خودروهای وارداتی و چند احتمال
ریزش قیمت خودروهای وارداتی شروع میشود؟

در حالی که بازار در انتظار دور تازهای از واردات است، دولت بار دیگر اعلام کرده که سامانه واردات خودرو بهزودی بازگشایی خواهد شد. اما نکته مهمتر اینبار، تصمیم دولت برای کاهش چشمگیر تعرفه واردات خودرو است؛ تغییری که میتواند به شکل جدی فضای بازار را متحول کند.
آخرین بار خاطره واردات خودرو به سال ۱۳۹۷ بازمیگردد و پس از آن واردات خودرو بسته شد. مجدداً در سال ۱۴۰۱ شاهد باز شدن واردات خودرو بودیم. اقدامی که بسیاری از آن بهعنوان گامی مؤثر برای تنظیم بازار و پاسخ به تقاضای انباشته مصرفکنندگان یاد میکنند.
به گزارش ایران، در ادامه این روند، واردات خودرو طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شتاب بیشتری گرفت. آمار رسمی نشان میدهد که مجموع واردات در این دو سال به حدود ۱۱٬۶۴۷ دستگاه محدود بود؛ از این تعداد، ۴۱۱ دستگاه در سال ۱۴۰۱ و ۱۱٬۲۳۶ دستگاه در سال ۱۴۰۲ وارد کشور شد. در سال ۱۴۰۳ اما ورق برگشت و واردات خودرو جهش قابلتوجهی پیدا کرد، بهطوری که تا امروز حدود ۶۰ هزار دستگاه انواع خودروهای بنزینی، هیبریدی و برقی وارد کشور شده است.
اکنون در حالی که بازار در انتظار دور تازهای از واردات است، دولت بار دیگر اعلام کرده که سامانه واردات خودرو بهزودی بازگشایی خواهد شد. اما نکته مهمتر اینبار، تصمیم دولت برای کاهش چشمگیر تعرفه واردات خودرو است؛ تغییری که میتواند به شکل جدی فضای بازار را متحول کند.
بر اساس مصوبه جدید هیأت دولت که ۲۴ تیرماه اعلام شد، خودروهای بنزینی با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی با تعرفهای ۲۰ درصدی وارد میشوند. در حالی که این رقم پیشتر تا ۵۵ درصد نیز میرسید.
با در نظر گرفتن این تغییرات، پرسشی که ذهن بسیاری از خریداران و فعالان بازار را به خود مشغول کرده این است که آیا باز شدن مجدد سامانه فروش و کاهش تعرفهها منجر به ریزش قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد؟ تأثیر این ماجرا بر بازار خودروهای داخلی به چه شکل است؟
حسین رحیمینژاد، کارشناس صنعت خودرو، شرط کاهش قیمت خودروهای وارداتی را بالا بودن میزان عرضه دانست و گفت: «باز شدن سامانه فروش خودروهای وارداتی در صورتی میتواند به کاهش قیمت در بازار منجر شود که حجم عرضه در آن قابلتوجه باشد.»
او بر ضرورت افزایش عرضه تعداد خودرو در سامانه فروش تأکید کرد و گفت: «تجربههای گذشته نشان دادهاند که صرف راهاندازی سامانه، تنها در کوتاهمدت باعث ایجاد شوک روانی در بازار شده، اما در ادامه با مشخصشدن میزان پایین عرضه، تأثیر آن بر قیمتها بسیار محدود بوده است. اگر قرار باشد تنها ۵ تا ۱۰ هزار خودرو از طریق این سامانه عرضه شود، نباید انتظار تغییر قابلتوجهی در قیمتها داشت. درگذشته، برخی شرکتها حدود هزار دستگاه خودرو وارد کردند که پس از پایان مهلت ثبتنام، بازار بلافاصله به شرایط قبلی بازگشت. تأثیرگذاری واقعی زمانی رخ میدهد که حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه خودرو به طور مستمر و ماهانه وارد بازار شود و این روند تا پایان سال ادامه یابد تا در مجموع حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو عرضه شود.»
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ضرورت شفافیت قیمت نهایی خودروها، گفت: «تنها در این صورت میتوان انتظار تغییر محسوس در بازار را داشت. یکی دیگر از چالشها، عدم شفافیت در قیمت نهایی خودروها است. اگرچه اخیراً کاهش تعرفه واردات اعلام شده که خبری مثبت به شمار میرود، اما هنوز مشخص نیست این کاهش تعرفه چه تأثیری بر قیمت نهایی برای مصرفکننده خواهد داشت.»
او در ادامه تأکید کرد: «در بسیاری از موارد، باوجود تعرفههای ۲۰ تا ۳۰ درصدی، قیمت خودروهای وارداتی در بازار داخلی دو تا سه برابر قیمت جهانی اعلام میشود؛ گویی تعرفهای معادل ۱۰۰ درصد اعمال شده است. پرسش اصلی اینجاست که آیا کاهش تعرفه واردات واقعاً به سود مصرفکننده تمام میشود یا صرفاً منافع آن نصیب واردکنندگان خواهد شد؟ وقتی دلالان این خودروها را در بازار چند برابر قیمت آگهی میکنند. تا زمانی که سامانه فروش باز نشده و قیمتها بهصورت شفاف مشخص نشوند، نمیتوان درباره اثرگذاری آن بر بازار قضاوت دقیقی داشت.»