نقد و بررسی شاهین G؛ چرا سایپا شکست خورد؟

نگاهی به معایب موتور توربوشارژ M۱۵TC، مرور امکانات، مشکلات بازار دست دوم و مقایسه با رقبایی چون تارا و دنا پلاس
فرارو - شاهین G یک خودرو سدان است که توسط سایپا با وعده آپشنهای بیشتر و کیفیت بالاتر نسبت به محصولات قبلی، روانه بازار شد اما در ادامه نتوانست انتظارات را برآورده کند و در بازار دست دوم هم به دردسر افتاد.
به گزارش فرارو؛ وجود موتور M15TC که قبلا روی پراید و تیبا نصب میشد، بزرگترین نقطه ضعف این خودرو به حساب میآید و به خودی خود، احساس ناخوشایند استفاده از یک پلتفرم قدیمی با ارتقای سطحی را به مشتری منتقل میکند. حتی استفاده از توربو شارژ هم نتوانست دل مشتریان را به دست بیاورد. کسانی که پشت فرمان این خودرو نشستند، همچنین از کیفیت ساخت و مونتاژ پایین آن گلایه داشتند. در این نوشته، تلاش میکنیم با نقد و بررسی شاهین G و مرور ویژگیهای فنی، ظاهری، امکانات رفاهی آن، بفهمیم ایراد کار کجا بود؟
آشنایی با سایپا شاهین G؛ سدانی با رویکرد جدید
شاهین G، بر پایه پلتفرم B سایپا که گفته میشود بر اساس پلتفرم تویوتا یاریس توسعه یافته ساخته شده است. این خودرو در ابتدا با نام «رهام» معرفی شد، اما در نهایت با نام شاهین و تیپ G که نشاندهنده فولآپشن بودن آن است به بازار عرضه شد. هدف سایپا از تولید شاهین، ارائه یک خودروی مدرنتر، ایمنتر و با امکانات رفاهی بیشتر نسبت به نمونههای قدیمیتر بود.
مشخصات فنی شاهین G؛ نگاهی به موتور توربوشارژ M15TC
شاهین G از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ هشت سوپاپه با کد M15TC استفاده میکند. این موتور نسخه ارتقاء یافته موتور M15 پراید و تیبا است که از تکنولوژی توربوشارژ برای افزایش قدرت و گشتاور بهره میبرد.
موتور شاهین G از نوع چهار سیلندر خطی با حجم ۱.۵ لیتر است که به لطف توربوشارژ میتواند به حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه برسد. حداکثر گشتاور آن را معادل ۱۷۸ نیوتنمتر در ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه ذکر کردهاند.
از دیگر ویژگیهای این خودرو باید به گیربکس ۵ سرعته دستی (نمونه اتومات هم موجود است)، مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و استاندارد آلایندگی یورو ۵ اشاره کرد.
استفاده از توربوشارژ باعث شده تا شاهین G در مقایسه با خودروهای همحجم تنفس طبیعی، شتاب و کشش بهتری داشته باشد. این ویژگی را میتوان به خصوص در سربالاییها مشاهده کرد هرچند نگرانیهایی در مورد دوام موتورهای توربوشارژ با تکنولوژی قدیمی در درازمدت و حساسیت آنها به کیفیت سوخت و روغن وجود دارد. همچنین، هشت سوپاپه بودن موتور در دورهای بالا، کمی راندمان آن را پایین میآورد هرچند سایپا اقداماتی برای بهبود کیفیت و دوام این موتور انجام داده است.
طراحی ظاهری شاهین G؛ سدانی با چهره مدرن
طراحی ظاهری شاهین G یکی از نقاط قوت آن محسوب میشود. سایپا تلاش کرده با الهام از زبان طراحی روز دنیا، چهرهای جذاب و نسبتاً اسپرت برای این سدان فراهم کند.
جلوپنجره بزرگ با خطوط کرومی، چراغهای کشیده و پیوسته با جلوپنجره و دیلایت (چراغ روشنایی روز) از جمله ویژگیهای نمای جلوی شاهین هستند که چهرهای مدرن به آن بخشیدهاند. خطوط سیال و برجسته روی گلگیرها، رینگهای آلومینیومی و فرم کوپه مانند سقف، باعث شدهاند نمای جانبی، جذاب به نظر برسد.
چراغهای عقب کشیده و به هم پیوسته، سپر با طراحی اسپرت و خروجی اگزوز مخفی، نمای عقب را کامل میکنند. طراحی کلی خودرو، در کل هماهنگ و چشمنواز است. خطوط طراحی به خوبی با یکدیگر ترکیب شدهاند و خودرو از زوایای مختلف جذابیت دارد.
شاید برخی معتقد باشند که شباهتهایی با برخی خودروهای چینی در طراحی آن دیده میشود اما در مجموع، و با تاکید بر اینکه با یک محصول داخلی طرف هستیم باید پذیرفت، طراحی شاهین موفق بوده است.
بررسی آپشنها و امکانات رفاهی و ایمنی شاهین G
شاهینG، امکانات رفاهی و ایمنی نسبتاً خوبی را ارائه میدهد که آن را از بسیاری از محصولات قدیمی سایپا متمایز میکند. دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین در نظر گرفته شده است. سیستم ترمز ضد قفل ABS به لطف حضور سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)اطمینانبخش خواهد بود.
سیستمهای کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل ایستایی در سربالایی (HSA) و سیستم کنترل کشش (TCS) از تابستان 1402 روی نسخههای جدیدتر شاهین G نصب شدهاند.
خودرو به سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب و سیستم هشداردهنده کمربند ایمنی مجهز است و به عنوان امکانات رفاهی، دارای مانیتور هفت اینچی لمسی با قابلیت اتصال به گوشی (اندروید اتو و اپل کارپلی)، سیستم ناوبری (GPS) و سیتم ورود بدون کلید و استارت دکمهای است.
سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک (اتوکلیماتیک)، آینههای جانبی برقی با گرمکن، شیشههای برقی جلو و عقب، صندلی راننده با تنظیمات دستی (۶ جهته)، صندلیهای عقب تاشو، چراغهای اتوماتیک (سنسور نور)، چراغ مشایعت هم دارد. همه آنها را باید نقطه قوت شاهین G دانست.
بزرگترین نقطه ضعف شاهین، موتور M15TC است؛ حتی با اینکه توربوشارژ دارد
رقبای اصلی شاهین G در بازار ایران؛ مقایسه با سدانهای داخلی
شاهین G در بازار ایران با خودروهای متعددی سرشاخ میشود که هر یک ویژگیهای خاص خود را دارند. تارا دستی، محصول ایرانخودرو بر پایه پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده و با موتور تنفس طبیعی قویتر (TU5 پلاس) و ایمنی بالاتر (چهار ایربگ در برخی نسخهها)، شاهین G را شکست میدهد.
پژو ۲۰۷ صندوقدار دستی هم بین مشتریان جوان محبوب است و به خاطر موتور TU5 یا بازار دست دوم قوی، دست بالا را در اختیار دارد.
دنا پلاس، پرچمدار دستی ایرانخودرو نیز با موتور EF7 تنفس طبیعی، امکانات رفاهی مشابه و فضای داخلی خوب در این فهرست قرار میگیرد و در عین حال نباید برخی سدانهای چینی وارداتی کارکرده، مانند جک J4 (اتوماتیک) و لیفان ۸۲۰ (کارکرده) را از قلم انداخت. بعضی از این خودروها با قیمتهای مشابه در بازار دست دوم حضور دارند.
جدول مقایسه فنی و امکانات شاهین G با رقبا
ویژگی / خودرو |
شاهین G |
تارا |
دنا پلاس |
پژو ۲۰۷ |
قیمت بازار (تقریبی) |
حدود 700 میلیون |
حدود 900 میلیون |
حدود 900 میلیون |
حدود 800 میلیون |
پیشرانه |
۱.۵ لیتری توربو (M15TC) |
۱.۶ لیتری تنفس طبیعی (TU5P) |
۱.۷ لیتری تنفس طبیعی (EF7) |
۱.۶ لیتری تنفس طبیعی (TU5) |
حداکثر قدرت (اسب بخار) |
۱۱۰ |
۱۱۳ |
۱۱۳ |
۱۰۵ |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) |
۱۷۸ |
۱۴۴ |
۱۵۷ |
۱۴۲ |
تعداد ایربگ |
۲ |
۲ (۴ در برخی نسخهها) |
۲ (۴ در برخی نسخهها) |
۲ |
سیستم کنترل پایداری (ESC) |
بله (در نسخههای جدید) |
بله |
بله (در نسخههای جدید) |
خیر |
سانروف |
بله |
خیر (سفارشی در برخی مدلها) |
بله (معمولاً) |
بله (در برخی نسخهها) |
کیلس استارت |
بله |
خیر |
خیر |
خیر |
مانیتور لمسی |
بله |
بله |
بله |
بله |
طراحی داخلی |
مدرن |
نسبتاً مدرن |
نسبتاً مدرن |
جوانپسند |
فضای داخلی |
مناسب |
مناسب |
جادار |
کوچک |
بازار دست دوم |
متوسط |
رو به رشد |
قوی |
بسیار قوی |
راهنمای خرید شاهین G و انتخاب بهترین گزینه بر اساس نیاز شما
اگر اولویت اصلی شما قدرت و کشش خوب در دورهای پایین (به لطف توربو)، ظاهر مدرن و امکانات رفاهی کامل (سانروف، کیلس) است، شاهین G با توجه به قیمت، امکانات رفاهی جذاب و طراحی بهروز، یک گزینه برجسته محسوب میشود. برای کسانی که دنبال تجربه رانندگی با موتور توربوشارژ هستند و میتوانند با حساسیتهای نگهداری آن کنار بیایید، شاهین G انتخاب مناسبی است.
اگر ایمنی، کیفیت ساخت بالاتر و دوام بیشتر موتور تنفس طبیعی و همچنین فضای داخلی مناسب را ترجیح میدهید، انتخاب شما باید تارا دستی باشد. این خودرو با پلتفرم جدیدتر، امکانات ایمنی بیشتر (در نسخههای ۴ ایربگ) و موتور TU5 پلاس که امتحان خود را پس داده و گزینه مطمئنتری از نظر دوام و ایمنی به شمار میرود. تارا را باید خودرویی متعادل و مدرن بدانیم.
دنا پلاس دستی وقتی امتیاز بیشتری کسب خواهد کرد که فضای داخلی بسیار جادار، موتور مطمئن و قدرت مناسب در کنار ظاهر لوکستر در اولویت باشد. این خودرو با موتور EF7 تنفس طبیعی، فضای داخلی و صندوق عقب بزرگتر و ظاهری رسمیتر، گزینه خوبی برای خانوادهها یا افرادی است که راحتی بیشتر و فضای سرنشین خوب را ترجیح میدهند.
پژو 207 خودرویی کوچکتر به حساب میآید اما از نظر فنی چابکتر است، طراحی جوانپسند و بازار دست دوم بسیار قوی دارد. حتی با اینکه امکانات آن نسبت به شاهین و تارا زیاد نیست به خاطر موتور شناخته شده TU5 هواداران زیادی دارد و برای رانندگی شهری انتخاب خوبی است.
اگر دنبال گزینههای متنوعتر با کیفیت مونتاژ احتمالی بالاتر هستید و مشکلی با خرید خودروی کارکرده ندارید، خرید سدانهای چینی کارکرده مانند مانند جک J4 یا چری آریزو ۵ (نسلهای قبل) را بررسی کنید.
چرا شاهین G در بازار دست دوم محبوب نیست؟
شاهین با وجود طراحی نسبتاً مدرن و امکانات رفاهی خوب، در بازار دست دوم نتوانست به اندازه رقبای اصلی خود مانند دنا پلاس و تارا موفق عمل کند و به خودرویی کمطرفدارتر بدل شد.
بزرگترین نقطه ضعف شاهین، موتور M15TC است. حتی وقتی آن را به توربوشارژ مجهز کردند انتظار نداشتند به خاطر حساسیت بالا به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری این مسئله یک نقطه ضعف تبدیل شود.
موتورهای توربوشارژ به دلیل فشار و دمای کاری بالاتر، به بنزین با اکتان بالاتر و روغن موتور با کیفیتتر نیاز دارند. رعایت نکردن این نکات به مرور زمان توربوشارژر و قطعات داخلی موتور را خراب میکند.
هزینه تعمیرات احتمالی توربو بالاست و معمولاً هزینه بیشتری در مقایسه با موتور تنفس طبیعی میطلبد. این عامل، ریسک خرید شاهین دست دوم را افزایش میدهد.
کاربرد پلاستیک در متریال داخلی کابین شاهین G، بیش از اندازه است و حس یک خودروی ارزانقیمت را به خریدار منتقل میکند. همچنین در برخی نمونههای اولیه، شکایتهایی مبنی بر کیفیت پایین مونتاژ، از جمله ناهمواری درزهای بدنه، تقارن نداشتن چراغها و حتی نفوذ صدا به داخل کابین، وجود داشت. سایپا برخی از آنها را حل کرده اما ظاهر شهرت این خودرو آسیب دیده است.
شاهین G در نهایت بدشانس است چون سایه محصولاتی مانند دنا و تارا را بهعنوان رقیب بالای سر خود احساس میکند. حتی بدون در نظر گرفتن تفاوتها و برتریهای فنی، ۲۰۷ را هم در بازار دستدوم بیشتر از شاهین تحویل میگیرند.